• 1
  • 2
2017-11-07, 20:12
Medlem
sasos avatar
en gammal farbrors råd:

Say what you feel more
Don't worry, nothing will matter in future
Live your life at fullest
Play more...
Eat healthy...
Don't be afraid, ask questions.
Don't be afraid, speak the truth.
Don't be afraid, be yourself all the time.
Don't be afraid, don't run from situations, fight.
Don't be afraid, try and fail.
Tell people how much you love them.
And most importantly, don't forget to loveyouself.
Citera
2017-11-07, 21:45
Medlem
130k är ju inte alls en enorm skuld. Jag är 28 år, och som någon skrev i tråden, de flesta i den åldern som jag känner har betydligt mer lån på bil, prylar, krediter osv. Svenskar generellt är extremt överbelånade. 130k är lugna puckar
Citera
2017-11-07, 21:55
Medlem
Dimaks avatar
Bli frisk, börja betala rätt mycket i dina skulder. Lycka till!
Citera
2017-11-07, 21:59
Medlem
Frejrs avatar
Det är inte konstigt att du blir stressad och går in i väggen när du sätter upp så många måsten för dig själv.
Du verkar redan ha ett boende så du måste inte alls köpa ett nytt. Du måste inte heller skaffa barn nu, det är nått man gör när det känns rätt, inte nått man gör för att man måste.

Stressa inte tillbaka till jobbet för alla måsten, det enda du måste göra är att ta hand om dig själv.
Om din sambo inte förstår det så är det inte rätt person att skaffa barn med.
Skit i pengarna dom gör dig bevisligen väldigt olycklig, dra ner på utgifterna istället det borde inte vara några problem alls att klara sig på 22k.
Citera
2017-11-07, 22:14
Medlem
adolfitlers avatar
Hej!

Jag kan förstå den oro du går igenom och depressioner tenderar att maxa alla hjärnspöken med faktor 10. Men 9 av 10 saker vi oroar oss för kommer aldrig hända. Med det sagt låt oss analysera din situation.

För bara 2 år sedan hade jag besparingar på 300 000 kronor.

Okej det betyder att du inom en inte allt för avlägsen framtid kan ha samma summa eftersom du fortfarande verkar ha en fungerande hjärna och kunna skriva på svenska.

Jag började skänka bort pengar och hamnade även i ett spelmissbruk i jakt på kickar för att känna mening med livet.

Du har identifierat ditt problem. Är det något du önskar fortsätta med efter att du identifierat det?

Idag står jag med ett privatlån på 130 000 kr och besparingar på 7000 kr.

Till skillnad mot hälften av Sveriges befolkning som har miljonlån på bostadaden har du en minimalt privatlån. Du är lyckligt lottad.

Jag är 30 år fyllda och börjar få lite panik. Min sambo och jag har båda höga löner, men jag börjar få panik över att vi borde skaffa barn snart, samt köpa bostad.

Du borde få panik. Du kommer inte leva för alltid och att va en kaffelatte-hen-bög-farsa på 40 år som röstar på trendiga miljöpartiet gör ingen någon nytta. Skaffa dig en unge för vi lever i ett land där staten hjälper barnfamiljer. Om du inte tror mig önskar jag att du pekar ut alla somaliska samt syrianfamiljer som lever på gatan (nej juste det finns inga) och än mindre finns det svenska familjer på gatan.

Jag är i dagsläget sjukskriven för utmattning, har blivit av med spelmisssbruket och har en plan för att betala av lånet. Däremot är tiden knapp.

Tiden är jäkligt knapp! Du kan dö imorgon och vet aldrig när du tagit ditt sista andetag.

För att köpa en bostad i den storstad vi lever i kommer vi behöva en insats på i alla fall 600 000 kr.
Du BEHÖVER alltså köpa en bostad för runt 4 miljoner kronor? Berätta gärna för mig varför du behöver köpa en bostad för 4 miljoner och inte behöver köpa en för 2-3 miljoner?

Min sambo har sin del av insatsen redan nu, medan jag ligger på -130 000. Jag behöver alltså först och främst betala av lånet, sedan spara ihop 300 000 kr.

Korrekt analys återigen. Låna inte mer när du kan betala av nuvarande skulder.

Jag har en inkomst på 39 000 kr/månaden, men i dagsläget får jag bara ut 22 000 pga sjukskrivningen.

Du tjänar alltså brutto din skuld på cirka 9 månader och du är återigen lyckligt lottad.

Kan jag lösa det här? Jag vågar inte berätta för min sambo om mitt stora lån. Hon vet att jag är belånad, men jag ljög och sa att det bara var hälften av vad det faktiskt är. Blir livrädd över att hon ska lämna mig om hon får veta sanningen, och jag skulle skämmas så otroligt.

Nu vill jag inte vara sådan och hade om jag samtalat med dig öga mot öga varit mycket snällare. Men i skydd av anonymitet ska jag vara råärlig. Hon förtjänar någon bättre än dig, någon som vågar vara ärlig mot henne. Någon som är självsäker med sina brister och sin för tillfället dåliga ekonomi. Du borde vara livrädd över att hon lämnar en lögnare. Det är fult att ljuga och det finns inga ursäkter.
Senast redigerad av adolfitler 2017-11-07 kl. 22:17.
Citera
2017-11-08, 17:29
Medlem
Tack för alla svar!

Satte mig ner och räknade idag och känner mig lugnare! Under omständigheterna har jag ändå tur. Så klart sjukt tråkigt och betungande att veta om att jag blåst bort hela min ekonomi på ett år. Men som många av er sagt har jag otroliga förutsättningar för att studsa tillbaka.

Det jag insett är att jag måste låta det här ta tid.

Kommer berätta för sambon hur det faktiska läget är, men vill nog vänta några månader då min mentala hälsa senaste året har varit otroligt låg. Hon har stått ut med mycket och pushat mig genom den djupaste svackan. Tror hon kommer ta det bättre när jag är uppe på benen igen och inte längre är nere på botten.

Tack återigen för alla svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in