2017-11-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesarn
På minpension.se kan du mata in nuvarande lön samt trolig löneförhöjning per år och få ut en ungefärlig prognos.

Värt att tänka på är att det är i dagens penningvärde. Man kan ju grovt korrigera för detta genom att dra ner löne ökningstakten och avkastningen med 2%-enheter.

Sen är det oxå värt att tänka på att pensionen när man sedan är pensionär räknas förmodligen inte upp i samma takt som real lönerna.
Citera
2017-11-06, 22:42
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Det är helt omöjligt att veta eftersom pensionssystemet kan komma att ändras. Men det viktiga är att man lägger undan lite själv.
Exakt detta. När pensionssystemet kommer ändras nästa gång kommer alla få minimipension, dvs pensionärer som hade ATP och enorma utbetalningar, kommer ihåg pensionärer, vanliga industri-knegare som i och för sig jobbat hela livet men i mitten på 90-talet (95) fick ut 16.000 kr i rena pengar tack vare ATP.

Allt detta kommer vara ett minne blott. Spara gärna mitt inlägg till framtiden.
Minipension = 7000kr dagsaktuell valuta, sen får ni inflationsjustera det till framtida valuta.
Citera
2017-11-06, 23:02
Medlem
Europes avatar
Om pensionstiden ligger längre fram i tiden, så skulle jag inte ta det för givet att man får pension. Sverige går mot ett totalt samhällshaveri.
Citera
2017-11-06, 23:07
Medlem
Garantipension är vad jag förstår 5500kr efter skatt + bostaden betald =hyreslägenhet max 6000kr om du äger bostaden själv är det upp till 5000kr om man har räntekostnader på lånet får man 100% avdrag på den kostnaden

Rätta mig gärna ifall jag har fel, detta tror jag gällde sist jag kollade, förra året
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in