2002-05-29, 03:48
äldre konto (old)
Ej medlem
En film som jag verkligen kan rekommendera och nämna i sammanhanget är Gummo. Den handlar om en amerikansk white-trash by där ungdomarna inte har något fiffigare för sig än att plåga katter och sniffa lim. Filmen är mer exprementellt och avantgardistiskt återberättad än Kids, och i mitt tycke bättre. Regissören till Gummo hade för övrigt ett finger med i Kids, har jag för mig.

http://www.allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=A158664
Citera
2002-05-29, 19:16
Medlem
divinebaals avatar
Bully

Måste få reka den i detta sammanhang.

Eftersom det är en sann historia blir man verkligen mörkrädd. Skådisarna är underbara i sina roller. När man ser hur deras coola attityd glider över i vansinnet o paranoida misstankar så är det avskalat o naket.

Fattar dock inte gren-scenen från pedikyren. Varför zooma in brudens sköta o minimala byxor så man ser lurvet??? Vad fyllde den för funktion?
Citera
2002-05-29, 22:08
äldre konto (old)
Ej medlem
Harmony Korine som regiserade Gummo skrev manus till kids, jag gillar Gummo bra mycket mer än kids, Gummo håller bättre, inte lika knullfixerad film.
Citera
2002-05-30, 10:25
äldre konto (old)
Ej medlem
Larry Clarke som gjorde Kids har alltid skapat ett väldigt rabalder med sina skildringar av unga tonåringar, sex och knark.

På sjuttiotalet skapade han ramaskrin när han ställde ut en serie stillbilder på Moderna Museet. Bilderna var av ungdomar han lärt känna prsonligen och de var hårda bilder av brutalsex och småglin med heroinsprutor i armvecket. Det är mången bibeldyrkarkult i Amerikanska södern som satt ett pris på Clarkes huvud.

Själv anser han bara att det är oanständigt att det Amerikanska samhället blundar för att det händer och avfärdar Hans filmer som "skit, piss, värdelöst" och allt vad det nu hette.

Bully är mig veterligen den enda Amerikanska film som tar upp tonårsmördare samtidigt som "school killings" bara blir ett större och större problem.

Är man fjorton bast, rastlös och helst vil se Sagan Om Ringen förstår jag att man inte har någon behållning av Kids...
Citera
2002-05-30, 23:32
Medlem
Cineastens avatar
Du glömde den numera tämligen okända filmen Boys next door med Charlie Sheen som high school-elev och Bad boys med Sean Penn.I båda filmerna är det ungdomar som sysslar med grova brott.Likadant var det i Pixote där den blott 10 (eller var det 11?) årige huvudpersonen mördar folk.

För övrigt är jag benägen att hålla med dig.Är man inte tillräckligt gammal eller insatt i hur samhället ser ut så har man ingen större behållning av en samhällskritisk film som exempelvis Bully eller Kids. Filmer som Vi barn på Bahnhof Zoo, Pixote, Bad boys och liknande är knappast lockande för snorungar.
Citera
2002-05-31, 01:16
äldre konto (old)
Ej medlem
skulle det där vara en pik mot mig eller? bara för man inte gillar en film måste man ju inte vara snorunge? hmmmm, om det inte var en pik mot mig så ber jag om ursäkt för mitt anklagande.
Citera
2002-05-31, 17:59
Medlem
Cineastens avatar
Du tog tydligen åt dig trots att piken inte var riktad mot någon särskild person.

Näe det var inte riktat direkt till dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in