2017-10-31, 12:54
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Jag har börjat att se allt fler döda råttor i ett speciellt område när jag är ute och går med min hund.
Dom ligger dessutom så länge att dom hinner brytas ner, känns inte som om någon verkar bry sig om dessa döda djur.
I området ligger en pizzeria, en bilverkstad med tillhörande obemannad bensinmack och en brandstation.
Jag vet att pizzerian har en "råttgiftstation" (liten metallåda där råttorna kan gå in och komma i kontakt med råttgiftet) direkt i anslutning till sin uteservering, och det var även där utanför som jag såg den första döda råttan ligga.
På senare tid har dock råttor dykt upp på andra ställen, t.ex utanför bensinmacken som ligger på andra sidan gatan.

Min undran är vem det är som har skyldighet att plocka bort dessa råttor så att t.ex ingen hund hinner börja slicka på dessa as och på så sätt få i sig gift?
Borde det inte vara den som sätter ut råttgiftet som också är skyldig att plocka bort resultaten av det dom har gjort?
Om fler av de närliggande företagen har liknande råttgiftstationer och man inte säkert kan säga vems gift det är som dödat råttorna, är det då Kommunen som är skyldiga att plocka upp råttorna då de ju faktiskt ligger på deras mark?
Citera
2017-10-31, 13:13
Medlem
Betes stationerna sätts ut av ett företag (står ofta på dessa) detta företag har även ansvar för att samla in döda djur , kan dock finnas undantag om medlet inte ger sekundär förgiftning.
Citera
2017-10-31, 18:38
Medlem
Ställ frågan till hälsovårdsnämnden i din kommun.
Om det inte är hälsovårdsnämnden som har den pucken kan dom nog passa den vidare till rätt instans.
Citera
2017-10-31, 18:48
Medlem
kraftfoders avatar
Pizzeria med döda råttor utanför, "råttan i pizzan" får en ny innebörd..

Skämt åsido; ligger asen på allmän plats ägd av kommunen, så kontaktar man kommunen. Jag råkade för några år sedan ut för obeskrivlig stank hemma på min tomt. Det visade sig att en igelkott tyvärr blivit överkörd av en bil ute på villavägen några meter från min tomt. (Kommunal väg). Mitt under högsommaren, så det stank verkligen. Hällde rikligt med trädgårdskalk över aset, ringde kommunen. Inom ett dygn kom renhållningen och sanerade. Det är markägarens skyldighet att se till att fastigheten inte har några sanitära olägenheter. (Inte "giftutspridaren", Anticimex eller dyl). I mitt fall var markägaren kommunen. TS bör kolla vem som äger marken där asen är, alternativt kontakta kommunens miljö-hälsovårdsavdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in