Citat:
Ursprungligen postat av
izayoi
Det känns som att 8 miljoner kr är rätt summa att vinna.
Den gör stor skillnad, men den förstör inte ditt liv som 300-400 miljoner skulle göra.
Några hundra miljoner behöver nödvändigtvis inte förstöra livet. Själv hade jag gett mina närmsta släktingar varsin miljon. Därefter köpt en trevlig bil, inget superextravagant - men något praktiskt och vardagslyxigt för runt miljonen. En dröm jag haft är att göra mig så lite beroende av samhället som möjligt, så en del av pengarna hade nog gått till solceller/fet batteribackup så man kunde kapa elledningarna och aldrig mer ge ett öre - av ren princip, inte för att man inte har råd - till elbolagen.
Därefter skulle jag investera majoriteten av pengarna, men ändå ha ett par miljoner lättillgängligt spridda på olika banker. Vinster på investeringarna skulle både man själv och närmsta familjemedlemmar leva gott på livet ut, sannolikt i flera generationer. Utöver detta skulle jag se till att en del av vinsten på investeringarna skulle gå till någon väl utvald välgörenhet, där man vet att pengarna skulle göra nytta och inte slöseri/förskingring.