2021-07-23, 14:06
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Förlåt en yngling som inte alls hängt med i tråden, men hur tjänade spararna på detta upplägg?

Affären genererade avkastning.
Citera
2021-07-23, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja, för att en mäklare tagit ut en provision på 170 miljoner kr av uppskattningsvis 40.000 sparare eller liknande. Därefter har mäklaren köpt aktier för 100 mille i Ernstbergers bolag.

Så några tusenlappar per skalle i för högt arvode, enligt HR.

Spararna tjänade dock på affären i sin helhet. Dvs. ingen har naturligtvis fått sitt liv förstört

Så om man kommer på ett orimligt/ohederligt system att "bara plocka 50 öre av alla människor på planeten", dvs 3,5 miljarder kronor. Är det alltså inget att bry sig om, eftersom alla på planeten kommer att ha råd med 50 öre? Fundera lite på den.
Senast redigerad av zingo1968 2021-07-23 kl. 15:00.
Citera
2021-07-23, 14:45
Medlem
HGs avatar
I slutändan så blir de ändå friade av HD. Häktningen borde inte heller pågå så länge.
Citera
2021-07-23, 14:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
I slutändan så blir de ändå friade av HD. Häktningen borde inte heller pågå så länge.
Skall bli intressant och se om HD ger prövningstillstånd.
Citera
2021-07-23, 14:53
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG

Det gäller först att få prövningstillstånd vilket inte är alldeles självklart.

För att Högsta domstolen ska pröva målet krävs i regel att Högsta domstolen först har lämnat s.k. prövningstillstånd. Högsta domstolen får in cirka 6 000 överklaganden per år. Endast drygt 100 av dem får prövningstillstånd.

https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/om-handlaggningen/overklaga-och-begar-provningstillstand/
Citera
2021-07-23, 15:03
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zingo1968
Så om man kommer på ett ohederligt system att "bara plocka 50 öre av alla människor på planeten", dvs 3,5 miljarder kronor som jag förtydligar eftersom det är tveksamt om du klarar den beräkningen med tanke på hur jävla korkad du verkar vara. Är det alltså inget att bry sig om, eftersom alla på planeten kommer att ha råd med 50 öre? Är du på riktigt så jävla dum i huvudet tycker jag du ska hålla dig undan allt vad tangentbord och samtal med andra människor innebär.

"So what you're saying is..." á la Cathy Newman

Läs vad jag skriver och svarar på istället för att försöka lägga ord i munnen på mig.

Min poäng är alltså att Ernstberger inte förstört livet för någon. Det betyder inte att jag tycker att Ernstbergers affär, som han blev dömd för i HR, är moraliskt okej.

Du är en emotionell pappskalle med lågt IQ.
Citera
2021-07-23, 17:55
Medlem
Queenofqueenss avatar
Får värre straff i landet upp och ner än mördare, våldtäktsmän, osv...
Citera
2021-07-23, 19:29
Medlem
Alexander Ernstberger, 35, har lämnat över sig till polisen.
Sitt sista dygn i frihet tillbringade han på semester med sin familj.

https://www.expressen.se/dinapengar/ernstbergers-sista-dygn-i-frihet-inget-att-angra-i-min-varld/
Citera
2021-07-23, 20:35
Medlem
Riktig östermalm-lirare ju! men varför ser han ut som 18 och hans fru som 50?
Citera
2021-07-23, 20:58
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens

Lägsta straff för mord är 10 år.

Svamla på du.

LL
Citera
2021-07-23, 22:17
Medlem
Ograsts avatar
Han har blivit väldigt gråhårig för att vara under 40. Måste vara all stress under de senaste åren.
Citera
2021-07-24, 00:32
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Vore ju iofs helt rätt. Mördare och våldtäktsmän saknar i regel komsekvenstänk och hårda straff funkar inte jättebra i förebyggande syfte. Den här liraren gjorde en medveten kalkyl och kom fram till att det var värt det. Han borde utöver fängelse och böter få en yxa i fittan för att statuera ett exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in