Jag har funderat lite på vad som egentligen händer med en roterande elastisk cylinder. Antag att man roterar den med vinkelhastigheten w så att ytterkantens delar rör sig med hastigheten v = w*r, där r är radien. Speciell relativitetsteori antyder (tycker jag) att längdkontraktion sker längs omkretsen och om materialet är homogent och isotropiskt borde det då dra ihop sig även i radiell rikting. Kan denna kontraktion vara tillräcklig för att motverka den 'ituslitande' centrifugalkraften?
Men om v är tillräckligt stor för att ge relativistiska effekter så borde accelerationen kanske vara tillräckligt stor för att allmän relativitetsteori måste nyttjas? Accelerationen är ju
a = v^2 / r (i Newtons mekanik)
och en enorm gravitation borde leda till enorma dragningskraftgradienter som vill slita itu materialet.
Vad händer då?
Några idéer?
Kanske ska man titta på neutronstjärnor för att få en ide?
Jag hittade en artikel om det nu när jag sökte men har inte rättigheter hemifrån att läsa den....
http://adsabs.harvard.edu/cgi-bin/nph-bib_query?bibcode=1980IJES...18..885S&db_key=P HY&data_type=HTML&format=
M a o, kan ni se det som en gåta som förhoppningsvis bevaras på måndag när jag kommer tillbaka till jobbet...
Tillägg: Tydligen så kanske det blir en tidsmaskin till och med
Tipler Cylinder