Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-04, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afrodisiak
Man måste ha ett väldigt stort intresse för mat i stort sen toppat med en viss talang och finkänslighet.

Finkänslighet i ett kök?
Kom i luckan.
Citera
2017-10-04, 17:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Så är det egentligen.
Men jag har jobbat med både kockar och musiker med en extrem talang för sitt gebit som inte har behövt jobba särskilt hårt för att nå dit dom är.
Dom senaste årens unga vinnare i Årets Kock har inte direkt slitit arslet av sig som en annan utan kört på sin talang och fallenhet för yrket.
Det märks inte minst i tävlingar som "Vassaste kocken" och Kockarnas Kamp.
I fotbollen genom åren, på relativt låg nivå.
Så såg man talanger ut över det vanliga, men var totalt livrädda för träning.
Var speciellt en person som antagligen hade spelat i landslaget om han inte tyckte 1-2 träningar på hela vårsäsongen var tillräcklig och ett träningsläger.
I slutet på dagen så är det hårt arbete och talang som är bäst att ha.
Men med talang eller hårt arbete, så kan man nå långt.

Sen finns det alltid undantag, men känns inte så aktuellt och dra upp de få.
Citera
2017-10-04, 17:15
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Detta.
Sensoriken är A och O för att bli en utmärkt kock.
Att köra bong kan vem som helst som kan räkna och är någorlunda snabb i tanken lära sig.

Självklart har dom duktigaste kockarna en medfödd talang gällande framförallt smaksäkerhet, texturer och presentation.

Det mesta går att lära sig och utveckla löpande, men har man inte talang för att spela piano, måla eller brassa krubb så blir man aldrig "riktigt bra" inom sitt gebit.

Pianisten behöver ett perfekt gehör, målaren behöver känsla för ljus och färger, kockjäveln behöver sensoriken.

Word!

Sen är saken att kunna hålla många moment i huvudet utan att få härdsmälta otroligt viktigt, att behålla lugnet när nånting skiter sig, och även att man har situationsmedvetenheten av vad ens kollegor gör.. Märker man att det börja spåra på ett ställe så ska man snabbt som fan kliva in och hjälpa till och styra upp, och vice versa...

Vet dom man jobbat med som står och rullar tummarna på sin station medans man själv sliter med blodsmak i munnen, men dom blir ju i regel inte långlivade...

Sedan ständigt kunna ta kriget med kamelerna som kommer in med kinabongar 3 min efter stängning, går till fel bord, glömmer saker..

Har jobbat allt från lunch, fartyg, fine dining, sommakrog mm.. Och när man berättar för intresserade vad det egentligen innebär så ser dom ut som frågetecken och säger typ... -Det ser ju inte så svårt ut på TV??

Nej exakt, jag tycker inte det ser så svårt ut att spela gitarr, men jag la ned mitt eget spelande rätt snabbt!
Citera
2017-10-04, 17:38
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Jag misstänker att du inte är så gammal.
Men inom just krogbranschen så upskattas personal som kan tala för sig, det har det alltid gjort.
Kockar som "tar skit" i tron att bli uppskattade blir inte långvariga på arbetsplatsen.

Dom gamla hierarkierna som förr fanns i restaurangköken, där köksmästarna, ofta krigsskadade tyskar, var rena fascisterna och både fysiskt & psykiskt utövade hårdpennalism och sen fick folk skit i fallande skala och rang.
Den tiden är över. När man skållade faten med flit i salamandern precis innan servisen skulle ut i matsalen.

Idag är de stora männen bakom slevarna förvisso ofta perfektionister, dom kan ibland vara tjuriga, men det finns en ton. Dialog.
Om än att det ibland under service kan finnas en "utåtriktad" jargong. Diplomatiskt sagt.
Men.
Mattias Dahlgren får ut sitt budskap utan att förnedra någon i disken eller sparka på någon kökspojke.
Och så har krogbranschen i stort blivit jämfört med förr.
Men samtidigt, i kombination, har medarbetare idag på ett helt annat sätt krav på sig att vara inkluderade för ett teamwork som skall fungera i en fantastisk enhet. Man skall vara självgående under ansvar.
Något väldigt positivt. Har man ett ansvar bryr man sig om sin uppgift så mycket mer.
Men det kräver också.
Så mycket mer.

´
p.s.
of.to.
Rekommenderar serie i 10 delar, SVT 1 Måndagar, "Vår tid är nu" Restaurangmiljö med bl.a. Peter Dalle som hemsk hök i köket.
Senast redigerad av mjukmjukare 2017-10-04 kl. 17:58. Anledning: Rätta stavfel
Citera
2017-10-04, 17:39
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Jag misstänker att du inte är så gammal.
Men inom just krogbranschen så upskattas personal som kan tala för sig, det har det alltid gjort.
Kockar som "tar skit" i tron att bli uppskattade blir inte långvariga på arbetsplatsen.

Att tala för sig ja, men det är inte samma sak som någon med attityd,när de inte
är så bra som de borde vara och inte förstår det.Då kommer de inte långt.
Inom restaurangbranschen går det väl dessutom inte att vara en tunnhudad typ.

Misstänker att du är lite väl för övertygad av din egna förträfflighet,
är du 60 bast är jag definitivt yngre....
Citera
2017-10-04, 17:43
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Word!

Sen är saken att kunna hålla många moment i huvudet utan att få härdsmälta otroligt viktigt, att behålla lugnet när nånting skiter sig, och även att man har situationsmedvetenheten av vad ens kollegor gör.. Märker man att det börja spåra på ett ställe så ska man snabbt som fan kliva in och hjälpa till och styra upp, och vice versa...

Vet dom man jobbat med som står och rullar tummarna på sin station medans man själv sliter med blodsmak i munnen, men dom blir ju i regel inte långlivade...

Sedan ständigt kunna ta kriget med kamelerna som kommer in med kinabongar 3 min efter stängning, går till fel bord, glömmer saker..

Har jobbat allt från lunch, fartyg, fine dining, sommakrog mm.. Och när man berättar för intresserade vad det egentligen innebär så ser dom ut som frågetecken och säger typ... -Det ser ju inte så svårt ut på TV??

Nej exakt, jag tycker inte det ser så svårt ut att spela gitarr, men jag la ned mitt eget spelande rätt snabbt!

Skålla tallrikarna i salamandern precis innan dom ska ut.
Lerning by fear, the old style!

Senast redigerad av mjukmjukare 2017-10-04 kl. 17:59. Anledning: Rätta stavfel
Citera
2017-10-04, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Att tala för sig ja, men det är inte samma sak som någon med attityd,när de inte
är så bra som de borde vara och inte förstår det.Då kommer de inte långt.
Inom restaurangbranschen går det väl dessutom inte att vara en tunnhudad typ.

Misstänker att du är lite väl för övertygad av din egna förträfflighet,
är du 60 bast är jag definitivt yngre....

Nu handlade det väl inte om en kocks attityd?
Attityd är en helt annan sak än att inte ta skit och kunna svara för sig.
Typ som att inte vara en tunnhudad typ.

Jag är inte övertygad om min förträfflighet. Däremot om min erfarenhet.
Citera
2017-10-05, 01:01
Medlem
AntiSociaL.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Skålla tallrikarna i salamandern precis innan dom ska ut.
Lerning by fear, the old style!

Har hänt att någon jag känner utfört liknande eskapad.

Angående frågan i tråden så kräver kockyrket en enorm arbetsvilja som gör dem flesta lite skakiga i benen och det är också meningen, fysiskt, psykiskt. Allt måste stämma. En väldigt bra simultanförmåga och som tidigare nämnts - smak och luktsinne, perfektionism kan vara både bra och mindre suggestivt inom plating.
Citera
2017-10-06, 00:09
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSociaL.
Har hänt att någon jag känner utfört liknande eskapad.

Angående frågan i tråden så kräver kockyrket en enorm arbetsvilja som gör dem flesta lite skakiga i benen och det är också meningen, fysiskt, psykiskt. Allt måste stämma. En väldigt bra simultanförmåga och som tidigare nämnts - smak och luktsinne, perfektionism kan vara både bra och mindre suggestivt inom plating.

Ett inte helt klockrent svar.
Svarar på en sak som ett exempel:
-Nej, bra kockar ska inte vara lite skakiga i benen när dom jobbar.

Vansinnigt!

´
Citera
2017-10-06, 07:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Detta.
Sensoriken är A och O för att bli en utmärkt kock.
Att köra bong kan vem som helst som kan räkna och är någorlunda snabb i tanken lära sig.

1) Självklart har dom duktigaste kockarna en medfödd talang gällande framförallt smaksäkerhet, texturer och presentation.

2) Det mesta går att lära sig och utveckla löpande, men har man inte talang för att spela piano, måla eller brassa krubb så blir man aldrig "riktigt bra" inom sitt gebit.

Pianisten behöver ett perfekt gehör, målaren behöver känsla för ljus och färger, kockjäveln behöver sensoriken.
1) Nej, det är ingen självklarhet alls.
Vilken är din källa till detta?

2) Var är din källa till detta då?
Låter mer som kvalificerat skitsnack.
Då man alltid kan hävda att alla som blivit riktigt bra inom sitt gebit uppenbart hade talang...
Citera
2017-10-06, 11:05
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
1) Nej, det är ingen självklarhet alls.
Vilken är din källa till detta?

2) Var är din källa till detta då?
Låter mer som kvalificerat skitsnack.
Då man alltid kan hävda att alla som blivit riktigt bra inom sitt gebit uppenbart hade talang...

Att något skiljer mellan de "duktigaste" och de "mindre duktiga" är väl ganska uppenbart. Frågan är då vad som skiljer. Är det kön, tur eller talang?

Och talang definieras typ: "djup kunskap eller utmärkt färdighet inom ett visst område"

För mig är det fullständigt självklart att en mästerkock har en djupare kunskap och mer färdighet inom området matlagning än vad en ordinär kock har. Mästerkocken har således mer talang.
Citera
2017-10-06, 13:02
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Att något skiljer mellan de "duktigaste" och de "mindre duktiga" är väl ganska uppenbart. Frågan är då vad som skiljer. Är det kön, tur eller talang?

Och talang definieras typ: "djup kunskap eller utmärkt färdighet inom ett visst område"

För mig är det fullständigt självklart att en mästerkock har en djupare kunskap och mer färdighet inom området matlagning än vad en ordinär kock har. Mästerkocken har således mer talang.
Du missar de viktigaste delområdena, för talang kan bara ta dig så långt. Utbildning, systematiskt arbete med att utveckla sin matlagning, att resa runt och pröva på ny mat och inhämta nya idéer, osv. Du kan ha hur mycket talang du vill men du kommer alltid bli omkörd av en person som håller sig till det senare.

Så nej du har uppenbart ett feltänk om yrket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in