Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-02, 23:54
Japp, tro det eller ej, men detta måste vara karma eller något för det är osannolikt att man har såhär mycket otur. Fyra av fyra USB-minnen har slutat fungera helt och hållet och samtliga har olika problem.

Har försökt googla runt lite och testat använda chkdsk-kommandot med adminrättigheter och även försökt formatera vissa av diskarna (de som går att hitta), men ingenting jag hittar verkar funka. Så nu vänder jag mig till er istället i hopp om att någon vänlig själ kan hjälpa mig!
Citera
2017-10-03, 02:23
Medlem
4yoonlys avatar
Tufft, men jag har haft 32GB SD, 16GB SD minne samt 8 GB och en del 4 GB minne gått åt rent helvete...

USB minnen... som gått åt skogen... otaliga och ofta...

Det du räknar upp, är tufft... helt klart... men har hänt ex. mig. Så jag man kan inte säga något annat än möjligen har du otur. Möjligen är det något som "förstör" dem.

Mitt tips...

Antingen drar du upp en Linux dist på en av dina datorer, alt laddar ner en live linux dist med gparted så kan du kolla noggrannare osv.

Eller så kastar du med...
Citera
2017-10-03, 05:33
Medlem
xitunos avatar
Det kan ju vara som så att en av dina enheter förstör minnena med fel spänningsmatning.
Citera
2017-10-03, 05:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Det kan ju vara som så att en av dina enheter förstör minnena med fel spänningsmatning.

Nej det tror jag inte, nätaggregatet i moderna PCs ser ut att vara mycket pålitliga

Däremot så kan de faktiskt skadas om de tas utan att använda "Säker borttagning",
ibland blir de helt skadade och kan inte användas alls.

Jag köper aldrig billiga Kina-minnen via tex Amazon utan köper dem alltid av helsvenska leverantörer, Det brukar innebära att de är förtestade och inte någon tredje sorteringens krets

Strulande minnen kan ofta ändå användas, genom att man partitionerar och formaterar om dem
På Windows så startar du Administrationsverktyg, väljer diskhantering
letar upp USB-minnet och begär ompartitionering + formatering.
Kom ihåg vilket filsystem du vill ha, FAT32 tar tex inte filer större än 4 GB, NTFS är dock att föredra, när formateringen är klar så kopierar du en stor fil till detta USB-minne,
Kan du sedan kopiera tillbaka filen och den är identisk med kopian på datorn, kan du utgå ifrån att det fungerar helt okej.

Dock om det ändå kommer upp felmeddelande om att filsystemet är korrupt på USB-minnet så finns det nog bara sista vilan i sopkorgen kvar som enda alternativ.

Ett USB-minne klarar ibland inte 100-1000 tals cykler av skrivningar och raderingar, man får ingen förvarning alls om att det håller på att krascha.

Det kan rent tekniskt vara svårt att få ut data ur ett sådant om man får då anta att filerna är förlorade för alltid. Man bör därför ha ytterligare en backup om det är viktigt

Själv brukar jag bränna CD/DVD/BluRay- skivor som är säkra i åratal om de förvaras på rätt sätt, och inte tex repas.
Senast redigerad av DrSvenne 2017-10-03 kl. 06:00.
Citera
2017-10-03, 08:37
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Tufft, men jag har haft 32GB SD, 16GB SD minne samt 8 GB och en del 4 GB minne gått åt rent helvete...

USB minnen... som gått åt skogen... otaliga och ofta...

Det du räknar upp, är tufft... helt klart... men har hänt ex. mig. Så jag man kan inte säga något annat än möjligen har du otur. Möjligen är det något som "förstör" dem.

Mitt tips...

Antingen drar du upp en Linux dist på en av dina datorer, alt laddar ner en live linux dist med gparted så kan du kolla noggrannare osv.

Eller så kastar du med...
Tack! Ska testa kolla med gparted.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Strulande minnen kan ofta ändå användas, genom att man partitionerar och formaterar om dem
På Windows så startar du Administrationsverktyg, väljer diskhantering
letar upp USB-minnet och begär ompartitionering + formatering.
Tackar för ditt engagemang, men om du läste mitt inlägg så hade du förstått att detta inte går eftersom det kommer upp olika felmeddelanden. Jag tror inte att de är helt förstörda, utan är helt säker på att de går att använda igen. Frågan är hur jag löser det på ett annat sätt än det du föreslår.
Senast redigerad av fluffhaj 2017-10-03 kl. 08:39.
Citera
2017-10-03, 09:44
Medlem
ev kan detta ge någon ledtråd

jag har oxså problem med två nyare sandisk 16 gb usb minne ,de syn inte i utforskaren men i diskhanteraren
försöker jag tex att formatera eller byta enhetsbokstav så får jag bara felmeddelande
minnena funkar utmärkt på min gamle xp-dator men inte på min w7 dator
i mitt fall tror jag att det beror på att jag har samsung kies installerat på datorn

https://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/10

http://forums.sandisk.com/t5/All-SanDisk-USB-Flash-Drives/Windows-7-Explorer-not-showing-drive-while-it-shows-in-computer/m-p/292065#M4496

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-10-03, 15:41
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Kan bara tillägga att jag haft ett Antal olika usb-minnen som Windows 10 vägrar att läsa/formatera med olika errors, har flera gånger bootat linux och gjort nytt fat32 filsystem med gparted/cfdisk som senare funkat fint under Windows igen..
Citera
2017-10-03, 18:51
Medlem
Prova radera USB minnena med diskpart som in en av guiderna. Jag skulle gå så långt som till clean kommandot och sen gå till diskhanteraren för att skapa partition och formatera. För flera av er verka dock era USB minnen, SD kort vara trasiga vilket ni kommer att märka när ni försöker göra det här.

https://www.howtogeek.com/235824/how-to-clean-a-flash-drive-sd-card-or-internal-drive-to-fix-partition-and-capacity-problems/
https://www.windowscentral.com/how-clean-and-format-storage-drive-using-diskpart-windows-10

Höger klicka på Dator / Hantera / Diskhanteraren / Kolla i nedre halvan av fönster

USB diskar kan det var andra problem. Tex trasig USB kabel, skadad USB port i datorn mm

Om disken funkar i en dator men inte i en annan så skulle jag testa att ta gå till diskhanteraren och ta bort alla partitioner på disken. Det har löst olika fel med diskar där det inte räckte att bara formatera (och installera om Windows när det gällde Windows disken).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in