2017-10-02, 18:22
Medlem
used66s avatar
har du inte läst om Kållered och deras s.k. förvar? googla. rena sållet. IVO involverat. svängdörrar!

Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Rymma från ett fönster? Chefen bör ställas inför Riksrätt!
Citera
2017-10-02, 18:22
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Då hoppas jag alla räknas som särskilda fall. Kan man inte kedja fast dem i väggen? Eller blir dom kränkta då?
Kapitel 10 samt särskilt kapitel 11 i utlänningslagen reglerar behandlingen av förvarstagna. I mångt och mycket påminner reglerna om de som gäller för häktade. Fastkedjning strider dock även mot EMR är jag rädd. 😊

Det är nog enklare att försvåra möjligheten att föra in drogerna samt tillse att det sker visitationer oftare och m h a extern personal.
Citera
2017-10-02, 19:09
Medlem
used66s avatar
det här med visitationer är inte så enkelt att lösa som man kan tro. inga visitationer i världen upptäcker om någon tryckt upp droger i anus eller annat närliggande hål. möjligt att svälja droger oralt också förstås. slutna anstalter kan hantera det enklare men resurskrävande. frågan är om man är beredd att införa sådana kontroller på ställen där de flesta inte är kriminella. steg 1 kan ju vara att se till att folk i alla fall stannar kvar på förvaren, inte att det är svängdörrar.

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Kapitel 10 samt särskilt kapitel 11 i utlänningslagen reglerar behandlingen av förvarstagna. I mångt och mycket påminner reglerna om de som gäller för häktade. Fastkedjning strider dock även mot EMR är jag rädd. 😊

Det är nog enklare att försvåra möjligheten att föra in drogerna samt tillse att det sker visitationer oftare och m h a extern personal.

Citera
2017-10-02, 19:28
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av used66
det här med visitationer är inte så enkelt att lösa som man kan tro. inga visitationer i världen upptäcker om någon tryckt upp droger i anus eller annat närliggande hål. möjligt att svälja droger oralt också förstås. slutna anstalter kan hantera det enklare men resurskrävande. frågan är om man är beredd att införa sådana kontroller på ställen där de flesta inte är kriminella. steg 1 kan ju vara att se till att folk i alla fall stannar kvar på förvaren, inte att det är svängdörrar.

[/b]
Problemet är att droger kommer in även om det inte är svängdörrar. De som vill ta in droger gör det till vilket pris som helst.

När jag arbetade som plit var det enda sättet att få ned antalet positiva pissprov oannonserade visitationer i cellen. De intagna går inte gärna omkring med en kabbe i röven hur länge som helst. Dock blir det en jävla arbetsmiljö för personalen. Det vore bättre om kriminalvården hyrdes in för att utföra dessa.
Citera
2017-10-02, 19:35
Medlem
used66s avatar
ja jag förstår. har själv en massa år inom kriminalvården. på lite tyngre anstalt ansågs det meningslöst att ta tester på intagna då de vägrade medverka, och straffet var försumbart. däremot så visiterades det dagligen, ganska noggrant. gällande kompetens att utföra visitationer lär sig en mindre vetande detta på en halvdag. så det borde inte vara problem för migrationsverkets personal. men lite grundstruktur, som att se till att folk stannar på förvaren vore en bra start för att upprätthålla annan säkerhet.

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Problemet är att droger kommer in även om det inte är svängdörrar. De som vill ta in droger gör det till vilket pris som helst.

När jag arbetade som plit var det enda sättet att få ned antalet positiva pissprov oannonserade visitationer i cellen. De intagna går inte gärna omkring med en kabbe i röven hur länge som helst. Dock blir det en jävla arbetsmiljö för personalen. Det vore bättre om kriminalvården hyrdes in för att utföra dessa.

Citera
2017-10-02, 21:30
Medlem
Hur har de råd med drogerna?
Citera
2017-10-02, 21:45
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
På fängelser och häkten används i allt större utsträckning hundar för att hitta droger. Se "Omkrim" nr 4 2017, sidor 14-19

https://www.kriminalvarden.se/globalassets/publikationer/personaltidningen-omkrim/omkrim-2017-4.pdf

Sen räknas en del klassiska gömställen upp på sidorna 22-23. Typ golvbrunnen, tom portionssnus.
Citera
2017-10-04, 01:09
Medlem
Drinkycrows avatar
När man sitter på förvar finns det ju inte mycket att göra förutom att bli hög för att få tiden att passera.

Jag tycker inte 48 anmälda fall på ett år låter så mycket, men kanske är färre än jag tänker mig som sitter på förvar. Givetvis är mörkertalet enormt då de inte prioriterar att bekämpa narkotikan.

Jag vet faktiskt inte varför de skulle bry sig så värst egentligen. De är säkert mycket medgörligare om man låter dem hållas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in