Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 16:33
  #25
Medlem
Uppdelningen som redan finns kan jag väl tycka inte riktigt har fungerat som den ska alla gånger. Men det kan ju också vara så att jag inte har förstått den. Jag har ju tänkt mig att det är så här.

Relationsakuten
Här skriver man specifikt om ett problem som man själv har just nu. Här hamnar trådar som passar in i mallen "Jag har detta specifika problemet i en relation just nu. Jag önskar råd och tips på hur jag ska tänka/agera".

Allmänt
Som det låter skriver man här mer om allmänna funderingar kring relationer som förvisso kan omfatta egna upplevelser men där man förväntas diskutera fenomen mer generellt. Här hamnar trådar som passar in i mallen "Jag har funderat på hur det ligger till med detta fenomen inom relationer. Vad har ni andra för upplevelser och tankar kring det?"

Kanske tycker ni att det är hårklyverier, men den ständigt återkommande åldersskillnadstråden tycks oftare hamna på akuten medan jag tycker att den bättre passar i allmänt. Det beror ju på trådstarten också så klart, men jag tycker oftast att trådstarten ser ut något så här "Det är x antal år mellan mig och min tjej/kille. Vi tycker det fungerar kanonbra, men såklart har en och annan höjt ögonbrynen också. Vad anser ni om åldersskillnader?" Det känns mer som en allmän diskussion. Hade det istället sett ut så här "Min tjej/kille är x antal år äldre/yngre än mig och jag känner att det är det gör att vi snart kommer göra slut. De fina stunderna vi har gör att jag inte vill göra slut men jag orkar inte längre när på grund av generationsskillnaden han/hon jämnt ska göra detta och det andra. Har ni några tips på hur vi kan kompromissa?" så tycker jag att det hade passat i akuten.

Ibland kanske trådstarten hamnar lite mer mittemellan men jag tycker ändå att uppdelningen, som jag beskriver den, är värd att behålla. Kanske man kan förtydliga den? Kanske behövs det fler underforum. Någon förslog något för att diskutera samkönade relationer. Jag vet inte om jag tycker att det känns som att det egentligen skulle tillföra något. Lite som att ha ett delforum var för relationer i Götaland, Svealand och Norrland. Men känner många att det skulle göra nytta så för all del. Ett underforum för att komma ut ur garderoben skulle jag kunna tänka mig dock, om det finns ett behov för det. Men gör det det? Jag vet inte.

Varför inte ett "Osäker på mig själv"-forum? Det känns som en bra idé. Då skulle man ju, istället för att göra en samlingstråd kunna erbjuda en plats för alla de här trådarna med "Är jag för kort/lång/tjock/fyrkantig/smal/hjulbent/långbent?". Antalet trådar som dyker upp på dessa teman visar väl ändå att det finns ett behov. Men det krävs kanske ett bättre namn.
Citera
2017-10-20, 19:39
  #26
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Uppdelningen som redan finns kan jag väl tycka inte riktigt har fungerat som den ska alla gånger. Men det kan ju också vara så att jag inte har förstått den. Jag har ju tänkt mig att det är så här.

Relationsakuten
Här skriver man specifikt om ett problem som man själv har just nu. Här hamnar trådar som passar in i mallen "Jag har detta specifika problemet i en relation just nu. Jag önskar råd och tips på hur jag ska tänka/agera".

Allmänt
Som det låter skriver man här mer om allmänna funderingar kring relationer som förvisso kan omfatta egna upplevelser men där man förväntas diskutera fenomen mer generellt. Här hamnar trådar som passar in i mallen "Jag har funderat på hur det ligger till med detta fenomen inom relationer. Vad har ni andra för upplevelser och tankar kring det?"

Kanske tycker ni att det är hårklyverier, men den ständigt återkommande åldersskillnadstråden tycks oftare hamna på akuten medan jag tycker att den bättre passar i allmänt. Det beror ju på trådstarten också så klart, men jag tycker oftast att trådstarten ser ut något så här "Det är x antal år mellan mig och min tjej/kille. Vi tycker det fungerar kanonbra, men såklart har en och annan höjt ögonbrynen också. Vad anser ni om åldersskillnader?" Det känns mer som en allmän diskussion. Hade det istället sett ut så här "Min tjej/kille är x antal år äldre/yngre än mig och jag känner att det är det gör att vi snart kommer göra slut. De fina stunderna vi har gör att jag inte vill göra slut men jag orkar inte längre när på grund av generationsskillnaden han/hon jämnt ska göra detta och det andra. Har ni några tips på hur vi kan kompromissa?" så tycker jag att det hade passat i akuten.

Ibland kanske trådstarten hamnar lite mer mittemellan men jag tycker ändå att uppdelningen, som jag beskriver den, är värd att behålla. Kanske man kan förtydliga den? Kanske behövs det fler underforum. Någon förslog något för att diskutera samkönade relationer. Jag vet inte om jag tycker att det känns som att det egentligen skulle tillföra något. Lite som att ha ett delforum var för relationer i Götaland, Svealand och Norrland. Men känner många att det skulle göra nytta så för all del. Ett underforum för att komma ut ur garderoben skulle jag kunna tänka mig dock, om det finns ett behov för det. Men gör det det? Jag vet inte.

Varför inte ett "Osäker på mig själv"-forum? Det känns som en bra idé. Då skulle man ju, istället för att göra en samlingstråd kunna erbjuda en plats för alla de här trådarna med "Är jag för kort/lång/tjock/fyrkantig/smal/hjulbent/långbent?". Antalet trådar som dyker upp på dessa teman visar väl ändå att det finns ett behov. Men det krävs kanske ett bättre namn.
Det sista där tycker jag är värt att bygga vidare på. Relationen till sig själv, eller vad man ska kalla det.
Citera
2017-12-05, 13:02
  #27
Medlem
Ratozs avatar
Alla trådar där den som startat en tråd kraftigt motsäger förutsättningarna i TS borde rensas med motiveringen att diskussionsunderlag saknas.

Exempel:
Hej Flasback! Hur ska jag betala en present till min flickvän om jag inte har något bankkonto? Kan hon älska någon utan bankkonto?

Några inlägg senare (samma person):
Klart jag har bankkonto! Har massor av bankkonton!

Sånt borde rensas. Jag tycker det är regelbrott men det verkar vara en uppfattning jag är ensam om.
Citera
2017-12-17, 17:35
  #28
Medlem
vonDunajewskans avatar
Jag hade älskat fler underforum, såsom imperatrix och andra föreslår ovan. Framförallt skulle det kanske vara lättare att hålla rent? Jag tänker på Relationsakuten, det forumet bör bara vara till för konkreta situationer, säg "Blev just utkastad av sambon, vad göra?", och alla inlägg som inte har med situationen att göra blir OT. Vill man alltså diskutera den kvinnliga/manliga ondskan som är anledningen till att TS blev utkastad får man skapa en egen tråd i ett annat underforum på temat "Varför är kvinnor onda och kastar ut sina sambos?"

Det skulle säkert bli mer lättöverskådligt med fler underforum och minska trycket. Jag föreslår något som följer, men det ser ut som de flesta av oss i tråden här tänker rätt lika:
  • Relationsakuten (Specifik situation rörande specifika personer)
  • Dejtande (frågor om raggning, tinder, "tjejer, vad bör en kille ha på sig +100 svar från bara killar" etc)
  • Kärleksrelationer
  • Övriga relationer (Släkt, arbetsplats, familj, vänner osv)

Att det finns så många eventuellt falska trådstarter tror jag inte att man kan göra något åt. Och väljer man att delta så väljer man ju att delta och tycker man att det är oseriöst så är det bara att inte skriva i tråden. Tycker inte det i sig bör modereras särskilt hårt, när det kommer till relationer och relationsproblem kan de ju faktiskt vara ungefär hur sjuka som helst.
Citera
2017-12-28, 23:04
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Jag hade älskat fler underforum, såsom imperatrix och andra föreslår ovan. Framförallt skulle det kanske vara lättare att hålla rent? Jag tänker på Relationsakuten, det forumet bör bara vara till för konkreta situationer, säg "Blev just utkastad av sambon, vad göra?", och alla inlägg som inte har med situationen att göra blir OT. Vill man alltså diskutera den kvinnliga/manliga ondskan som är anledningen till att TS blev utkastad får man skapa en egen tråd i ett annat underforum på temat "Varför är kvinnor onda och kastar ut sina sambos?"

Det skulle säkert bli mer lättöverskådligt med fler underforum och minska trycket. Jag föreslår något som följer, men det ser ut som de flesta av oss i tråden här tänker rätt lika:
  • Relationsakuten (Specifik situation rörande specifika personer)
  • Dejtande (frågor om raggning, tinder, "tjejer, vad bör en kille ha på sig +100 svar från bara killar" etc)
  • Kärleksrelationer
  • Övriga relationer (Släkt, arbetsplats, familj, vänner osv)

Att det finns så många eventuellt falska trådstarter tror jag inte att man kan göra något åt. Och väljer man att delta så väljer man ju att delta och tycker man att det är oseriöst så är det bara att inte skriva i tråden. Tycker inte det i sig bör modereras särskilt hårt, när det kommer till relationer och relationsproblem kan de ju faktiskt vara ungefär hur sjuka som helst.

Intressant ide att ha underforum och bra förslag på titlar.

Iallafall, jag tycker moderatorna gör ett bra jobb redan, dock har jag ett förslag som kan förbättra r&s forum. Det har blivit uttjatat med trådar om hur ond den svenska kvinnan är, som bygger på att få bekräftelse på ens verklighet. Sen förekommer fortfarande ”är jag kort/lång trådar”.. Jag vet det finns samlingstrådar men folk uppmärksammar dessa inte och fortsätter skapa samma trådar. Det som kan bli bättre är att hänvisa folk till samlings trådar( stora tråden om.....). Kvalite före kvantitet.
Citera
2018-01-09, 00:13
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Jag tycker å andra sidan att vi inte ska vara alltför snabba med att kasta in allt i samlingstrådar. Trådarna blir väldigt långa (hundratals sidor) och tunglästa, och när trådar sammanfogas in i en stor tråd hamnar inläggen i åldersordning vilket gör att flera diskussioner kan hackas upp i varandra vilket gör det väldigt svårt att följa en av diskussionerna och få en bra överblick. I vissa trådar kan det funka, exempelvis (FB) Den enda gigantiska "Vad ska jag ge i present-/gåva?"-tråden! där det kanske inte är så mycket aktivitet i övrigt, men i andra trådar kan det fungera sämre, på sättet jag beskrev ovan.

Skulle man inte kunna göra så att en listtråd även hade kunnat, delas upp ytterligare en gång i årtal, så hade det blivit lättare att navigera sig rent kronologiskt. Kanske inte säkert att det är rätt lösning, men man skulle behöva bryta ner det ytterligare på en nivå när det börjar bli alldeles för långa listtråd och för mycket att klicka sig igenom
Citera
2018-01-11, 11:03
  #31
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Skulle man inte kunna göra så att en listtråd även hade kunnat, delas upp ytterligare en gång i årtal, så hade det blivit lättare att navigera sig rent kronologiskt. Kanske inte säkert att det är rätt lösning, men man skulle behöva bryta ner det ytterligare på en nivå när det börjar bli alldeles för långa listtråd och för mycket att klicka sig igenom
Du menar typ som "vi som är ensamma 2016" "... 2017" och "...2018" för att det inte ska vara tvåtusen sidor att tröska sig igenom? Det var ingen dum idé.
Citera
2018-01-11, 11:14
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Du menar typ som "vi som är ensamma 2016" "... 2017" och "...2018" för att det inte ska vara tvåtusen sidor att tröska sig igenom? Det var ingen dum idé.

Ja, precis, listtrådarna är en bra kunskapskälla, men förlorar lite av detta värde ju mer det är att tröska sig igenom. Man ger liksom upp på vägen. Om man hade kunnat göra nedbrytningen på ett vettig sätt och ytterligare en nivå så det är hanterbart vore bättre för ett flertal trådar.
Man skulle nog också sätta, så att denna funktion aktiveras vid ett visst antal trådar, möjligen 1000, då det blir mer ohanterbart ju längre trådarna blir.
__________________
Senast redigerad av torkel2 2018-01-11 kl. 12:00.
Citera
2018-03-05, 07:40
  #33
Avstängd
RagataChristies avatar
Jag tycker ungefär som imperatrix att fler indelningar kan behövas. Skulle gärna se ett forum för de lite äldre som (ofta) har andra frågor och funderingar än de yngre. Kanske det löses med ett djupforum där mer mogna individer oavsett ålder, kön och livssituation kan diskutera.

R&S blir sämre och sämre ju äldre man blir eftersom mycket av "supa, knulla, ragga" och "hur hittar jag en flickvän, mvh 20-årig oskuld" blir utbytt mot andra livsfrågor: "vem ska städa/tvätta", "lämna barn på dagis", "ska vi skilja oss efter 20 år/hur piffa upp långt äktenskap", osv

Redigt trött på polariseringen och det hårda klimatet samt oneliners av typen "dumpa horan" osv.
Citera
2018-04-23, 10:07
  #34
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Jag tycker ungefär som imperatrix att fler indelningar kan behövas. Skulle gärna se ett forum för de lite äldre som (ofta) har andra frågor och funderingar än de yngre. Kanske det löses med ett djupforum där mer mogna individer oavsett ålder, kön och livssituation kan diskutera.

R&S blir sämre och sämre ju äldre man blir eftersom mycket av "supa, knulla, ragga" och "hur hittar jag en flickvän, mvh 20-årig oskuld" blir utbytt mot andra livsfrågor: "vem ska städa/tvätta", "lämna barn på dagis", "ska vi skilja oss efter 20 år/hur piffa upp långt äktenskap", osv

Redigt trött på polariseringen och det hårda klimatet samt oneliners av typen "dumpa horan" osv.
Tycker det är en bra och viktig aspekt du tar upp, med olika "livsfrågor", etc! Har du något förslag på vad det underforumet skulle kunna heta?

Jag tror absolut att det skulle kunna finnas mer intressanta diskussioner i forumet om den typen av frågor du nämnde diskuterades. Lite mer "hur gör ni?" och lite mindre "vad tycker ni?".

Haha, kommer att tänka på det här inlägget:
Citat:
Jag kapade en annan tråd lite, men kände att jag kanske borde skaffa mig en egen bakgård att hojta på..

Jag och min pojkvän sedan 5 mån tillbaka pratar om att flytta ihop. Vi känner båda två att vi har ett underbart förhållande och trivs oerhört bra tillsammans. Vi bor båda två i ettor, så det går inte riktigt att prova på samboskapet i förväg, utan vi måste helt enkelt skaffa en egen, ny lägenhet.

Nu undrar jag dels om det är vanligt att flytta ihop när man varit tillsammans så här länge (kort). Det är ju iofs så lång tid att vi känner varandra väl och har hittat varandras styrkor och svagheter.. Men jag har aldrig känt så här så snabbt förut.

Jag undrar också HUR man gör.. Det är klart att man flyttar sina saker och bor på samma adress ja, men HUR.. Det måste ju finnas problem som alla par har när de flyttar ihop. Vilka är de? Hur undviker man dem? Finns det några bra tips och sätt så att det går så smidigt som möjligt?

För säkert blir det en del diskussioner både om tandborsten, köket, garderoben och var skåpet ska stå..
(Källa: http://www.brollopstorget.se/forum/t...yttar-man-ihop )

För det känns som att det ofta är den typen av dilemman/situationer som kan uppstå i relationer, men som sällan "tillåts" diskuteras för att många avfärdar det som "skitsamma"-saker eller glider iväg från topic med generella resonemang om hur saker "är" eller "borde vara". Det hade varit fint med ett forum som var som "relationsakuten", där specifika och vardagliga grejer kunde diskuteras, fast med saker som inte är "akuta".

Förhoppningsvis skulle det också kunna leda till att folk som tröttnat på R&S på grund av dess nuvarande utformning/"substans" kanske skulle bli motiverade att bli aktiva där igen.
Citera
2018-04-26, 10:53
  #35
Avstängd
RagataChristies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Tycker det är en bra och viktig aspekt du tar upp, med olika "livsfrågor", etc! Har du något förslag på vad det underforumet skulle kunna heta?

Jag tror absolut att det skulle kunna finnas mer intressanta diskussioner i forumet om den typen av frågor du nämnde diskuterades. Lite mer "hur gör ni?" och lite mindre "vad tycker ni?".

Haha, kommer att tänka på det här inlägget:

(Källa: http://www.brollopstorget.se/forum/t...yttar-man-ihop )

För det känns som att det ofta är den typen av dilemman/situationer som kan uppstå i relationer, men som sällan "tillåts" diskuteras för att många avfärdar det som "skitsamma"-saker eller glider iväg från topic med generella resonemang om hur saker "är" eller "borde vara". Det hade varit fint med ett forum som var som "relationsakuten", där specifika och vardagliga grejer kunde diskuteras, fast med saker som inte är "akuta".

Förhoppningsvis skulle det också kunna leda till att folk som tröttnat på R&S på grund av dess nuvarande utformning/"substans" kanske skulle bli motiverade att bli aktiva där igen.

Det står still just nu men ska fundera och se om jag kommer på något

Haha, ja, precis!
Citera
2018-05-22, 06:17
  #36
Medlem
Relationsforumet på Flashback har tre stora problem:

1. Relationer mellan människor bör ha minst två deltagare, men i relationsforumet är majoriteten ensamma och vill diskutera sin ensamhet eller sin oförmåga att locka partners i allmänhet. Det finns alltså ingen specifik annan människa inblandad i ekvationen och ergo alltså faktiskt ingen jävla relation att diskutera. Det borde finnas en ensamhetstråd i delen där man diskutera hur man i allmänhet lockar en partner. Om man är olyckligt kär i en specifik människa finns en relation att diskutera, men allmän ensamhet borde ligga under ensamhet, inte under relation, för det finns ingen. Bittra unga killar går in och förpestar forumet genom att försöka förstöra mer eller mindre alla diskussioner, eftersom det ändå är mest synd om dem som inte träffar någon. Den diskussionen är inte relevant för någon annans relations-topic någonsin. Det är att försöka döda andra människors trådar.

2. Uppenbara troll härjar fritt.

3. Tjockt med kvinnohat. Om en tjej har problem med något är det inte relevant om hon tar den tvåan eller är överviktig. Invändningar mot OT möts av "detta är inte Familjeliv". Nej, uppenbarligen inte, eftersom relationsforumet här inte funkar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback