2017-09-28, 10:11
Medlem
jack.danielss avatar
Tänk ett sånt himmelrike dom måste tycka att Sverige är. Hon får en operation som antagligen kostar multum! I sitt eget land skulle hon knappt få en alvedon från det offentliga.

Hon har säkert ett antal halta och lytta kompisar och familjemedlemmar "där nere" som nu kommer att få höra så bra det är i Sverige.

Grattis Sverige, vi kan säkert locka ytterligare 5-10 stycken som behöver avancerad (dyr) sjukvård med hennes hjälp.
Citera
2017-09-28, 10:26
Medlem
När det kommer till just sådana här former av sjukvårdsbehov så brukar man skicka/åka runt hela världen så det är normalt, vad som inte är normalt är att skattebetalarna i landet står för kostnaden som i Sverige. Normalt betalar man själv eller så betalar sjukhuset ur egen ficka(Ja det händer rätt ofta när det kommer till folk som inte har råd med operationerna själva).

Just den här gången så ser jag inga problem med det. Men jag anser inte att illegala ska ha fri sjukvård.
Citera
2017-09-28, 12:59
Bannlyst
Hon lär inte vara någon tillgång för moder Svea i framtiden, så det är en ren netto förlust oss som betalar världens högsta skatter.
Citera
2017-09-28, 17:43
Medlem
Frixys avatar
Hon får ett bättre liv. Svensk sjukvård får bättre kunskap om komplicerade ingrepp. Win-win.
Citera
2017-09-28, 18:55
Medlem
Det finns ett ganska tilltalande kolonialt perspektiv på det här. Den stackars kvinnan kommer från Eritrea, som kanske är hyfsat civiliserat för att vara Afrika, men ändå lär vara ett skitställe av rang. Sjukvården som erbjuds där är sannolikt begränsad till kycklingsoppa och ett möte med den lokala shamanen. I västvärlden (som här råkar representeras av Sverige) kan världens mest avancerade kirurger däremot rädda kvinnans liv i kraft av sin utbildning, erfarenhet, kreativitet och materiella resurser.

Jag får lite samma känsla av händelsen som när Neil och Buzz planterade stjärnbaneret på månen, medan kommunisterna fick se spektaklet på TV: att rädda livet på ett till synest hopplöst fall befäster den fria och sekulära västvärldens fullständigt ohotade position som civilisationens spjutspets. Prestationen kommer att skina över världen och befästa hur vår livsstil är det enda rimliga i den moderna världen. En dylik manifestation betalar jag gärna dyrt för!
Citera
2017-09-28, 23:50
Medlem
Aurochss avatar
Ja vad ska man säga? En förlust för svenska skattebetalare men en vinst för medicinsk vetenskap. Självklart är det helt orimligt att folk från hela världen ska kunna komma hit och få gratis sjukvård för diverse åkommor men i det här fallet så hade hon ju knappast kunnat få motsvarande vård hemma och dessutom fick läkarna chans att testa en helt ny metod på en person som inte hade något att förlora.

Det är ok för mig, så länge de åker hem när de återhämtat sig.
Citera
2017-09-29, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
En ihjälskjuten spännblatte tjänar in detta på ett enda år?

Frågan är om det är moraliskt.

Man borde kostnads kompenserad den här operationen för oss skattebetalare, dvs ta ut 500 värsta problem internerna på Kumla / Hall och ställa dem framför en KSP m/36b och öppna eld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in