Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-09-27, 15:48
Medlem
Detta löser ju inte situationen permanent men CSN erbjuder ju extralån för studenter? för att innhandla studiematerial osv men tvivlar på att de skulle neka om du är transparent med din förfrågan och är ärlig, eller så säger att du akut behöver en ny data-maskin.

Nu propsar jag på att man ska vara skuldfri, men ibland så har nöden ingen lag, lånet är även mycket mer fördelaktigt än exempelvis SMS-lån. Man kan dessutom återbetala hela beloppet om man känner för det.
Senast redigerad av skn88 2017-09-27 kl. 15:50.
Citera
2017-09-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonpulver
Bidrag och lån är ju inte samma sak. Tog du inte lån som du säger under fjärde gymnasieåret så har du ju kvar dessa veckor.

Nej det har ha inte. Tog han bidragsdelen så är veckorna förbrukade.
Citera
2017-09-27, 17:10
Medlem
holmiums avatar
Citat:
jag är ifrån brasilien, kom hit när jag va 13 och varit på oftast på behandling och psykiatriska tills förra året så framöver ska jag verkligen hålla extra koll på allt sånt! tack

Du skulle säkert må bättre av att flytta tillbaka till Brasilien. Norden och Europa är ingen bra plats för en sydamerikan. Tänk vad skönt det vore för dig att bo med ditt eget folk.
Citera
2017-09-27, 17:10
Medlem
FiffelMonas avatar
Som många andra har sagt, ta kontakt med soc. Försök läsa på innan vilka regler som gäller, sånt är väldigt bra att känna till när man ska ha kontakt med myndigheter i det här landet. Det är mycket större chans att du får rätt hjälp snabbt om du visar att du är lite påläst och visar för den du pratar med att du verkligen har försökt sätta dig in i systemet. Har du ingen kontakt med en vuxen som bott länge i landet som kan hjälpa dig? Språket som myndigheterna använder kan jag tänka mig är lite extra svårt att förstå om man inte har svenska som modersmål.

Ge inte upp utan kämpa på, även om det känns jobbigt
Citera
2017-09-27, 17:25
Medlem
Scapulas avatar
Veckorna kan ju inte ta slut efter ett år bara väl? Eller är det ett år för folkhögskola/komvux/gymnasium och sen får man låna mer om man läser på universitet?

Edit: Läste på nytt, du pluggar alltså inte längre. Varför snackar du då om att veckorna är slut? Du är mao arbetslös nu. Sök jobb, tidningsbud/hemtjänst brukar vara lätt att få jobb som och är helt okej jobb också. Socialen är redan nämnd så den behöver jag ju inte ta upp.
Citera
2017-09-27, 17:56
Medlem
Unisertits avatar
Din svenska är fruktansvärt dålig. Late jävel. 10 år och du skriver som en somalisk analfabet som har bott här i 1 år.
Citera
2017-09-27, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Din svenska är fruktansvärt dålig. Late jävel. 10 år och du skriver som en somalisk analfabet som har bott här i 1 år.

Din empati är fruktansvärt dålig, han kan i framtiden bli bättre på språket men för dig är det dock inte lika enkelt
Citera
2017-09-27, 18:06
Medlem
Jag tycker du drar för mycket offerkofta. Istället för att bara styra upp situationen så har du div undanflykter "pappa dog" "jag bodde på psykhem" "jag orkar inte".

Klart att livet är jobbigt ibland, det får vi alla uppleva, men världen stannar inte upp och väntar på dig, det är bara att skaffa jobb nu. Sök överallt, McDonalds, Max, BK, städ, sälj ja you name it. Försök klara dina studier också i den takt du kan hantera, i kombination med jobb.

Ett par dagar in på mitt nuvarande jobb, kanske dag 3 eller något sånt, så fick jag dödsbesked gällande farsan min. Han hade avlidit. Sannolikt legat död 3 veckor dessutom.

Jag tog en dag hemma, men jag visste att blir jag hemma länge så hamnar jag efter på internutbildningen och får svårt att börja jobba på riktigt om nån vecka, eftersom firman kommer ju inte stå och vänta på mig.

Så jag var tillbaka efter en dags ledighet, sorgearbetet fick skötas på ledig tid.
Citera
2017-09-27, 20:35
Moderator
Tystnads avatar
Ta som andra sagt kontakt med socialen, dom har ett försörjningsansvar för sina invånare.
Tag omedelbart kontakt med dom som du har räkningar hos och be om uppskov eller försök få en avbetalningsplan, säg sanningen det bör du komma långt med.
Jag tror inte kommunen kommer betala dina räkningar men däremot ge dig pengar för ditt uppehålle.
Arbetsförmedlingen MÅSTE du anmäla dig till direkt och vara arbetsökande enligt soc.
Boendet kommer bli ett väldigt problem pga den enorma bostadsbristen.
Vet ej men tror dom kommer be dig försöka fixa boende själv mot att dom står för hyran, dock jättesvårt få boende snabbt.
Kan du bo hos din mor och syskon gör det även om det suger.
Var inte kaxig mot soc utan följ deras regler och bestämmelser så lär du lättare få hjälp.
Citera
2017-09-27, 22:55
Medlem
Som ett par andra har påpekat i tråden: kontakta soc, direkt imorgonbitti.
Sök jobb som telefonförsäljare, gärna med garantilön (oftast är denna skit, typ 80 kr/h men ändå). Var beredd på att få jobba en hel del, förmodligen varje dag efter studierna. Fortsätt f.ö med studierna!

Sälj saker du inte behöver, även såna saker som du "tror" du behöver. Har du tre par skor, sälj då minst ett par. Får du så bara 150-200 kronor för dem, så är det värt det just nu. Likadant med jackor och dylikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in