2003-08-08, 14:38
äldre konto (old)
Ej medlem
.

När det handlar om krig och dess olika vinklingar skall naiva Sverige hålla sig lika passivt när det gäller att döma som vi är när det gäller att hjälpa till när läget är skarpt.
Citera
2003-08-10, 03:29
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: ....

Citat:
Ursprungligen postat av Wargroo
Citat:
Ursprungligen postat av fakesky
Det finns en video som jag tror är från bbc, där det diskuteras ganska stark att det bara var en massa mediaspel angående henne..

Dessutom var hela nedryckningen av saddam statyn fejkad.. det var kanske 100 pers där, men de filmade så det såg ut som hundratusentals..
och de filmade Irakier som jublade tillhörde en Irakisk militia som var på USA sida, vilket självklart gör hela saken lite löjlig.. eller?

Såg bilderna live på både fox news och cnn och det hymlades inte om att det bara var några hundra runt statyn och att bara ett fåtal deltog i i själva rivningen, så jag vet inte var du har fått fejkade bilder på hundratusentals människor från. Kan du möjligtvis ha blandat ihop rivningen av Saddamstayn i Bagdad med firandet bland kurderna i norra Irak?

Du kanske har rätt.. min huvudpoäng var dock att de hade med sig allierade som låtsades vara jätteglade irakier som blev befriade..
Citera
2003-08-10, 15:08
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: ....

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Wargroo
Citat:
Det finns en video som jag tror är från bbc, där det diskuteras ganska stark att det bara var en massa mediaspel angående henne..

Dessutom var hela nedryckningen av saddam statyn fejkad.. det var kanske 100 pers där, men de filmade så det såg ut som hundratusentals..
och de filmade Irakier som jublade tillhörde en Irakisk militia som var på USA sida, vilket självklart gör hela saken lite löjlig.. eller?

Såg bilderna live på både fox news och cnn och det hymlades inte om att det bara var några hundra runt statyn och att bara ett fåtal deltog i i själva rivningen, så jag vet inte var du har fått fejkade bilder på hundratusentals människor från. Kan du möjligtvis ha blandat ihop rivningen av Saddamstayn i Bagdad med firandet bland kurderna i norra Irak?

Du kanske har rätt.. min huvudpoäng var dock att de hade med sig allierade som låtsades vara jätteglade irakier som blev befriade..

Jepp, kurderna var allierade med USA, men de är ändå Irakier. Det var ju inte så att USA betalat irakier för att riva statyn och fira saddams fall. Jag tror inte att den stora massan av Irakier behövde låtsas att de var lyckliga över saddams fall. Anledningen att det inte var så mycket firande i Bagdad kan snarare bero på att det är ett av saddams starkaste fästen. Många av de priviliegade bodde där. Nyhetsändningarna från södra (shiadominerat) och norra Irak (kurddominerat) visade betydligt större glädjeyttringar där mängder med folk dansade på gatorna. Men det var i och för sig dessa grupper som fick stå ut med att bli gasade och förföljda.
Citera
2003-08-12, 12:29
äldre konto (old)
Ej medlem
Vad är det som är så hemskt med detta? Människor vill se sådant här i krig.

På Västbanken hyllar man 19-årige Ahmed som spränger en buss, i USA hyllar man 19-åriga Jessica som klarar sig hem. Inget mer med det.
Citera
2003-08-12, 13:13
äldre konto (old)
Ej medlem
.

Escudo:
Citat:
Kan riktigt tänka mig hur de amerikanska krigsrådgivarna satt och klurade på den:

A: What we needs now is a heroe.
B: YEAH! Gawd bless america! But howur we gauna get ourselves a hero?
A: Well, we take one of our soldiers, put him in a hospital and have him saved from them bad-ass ayrecki terrorists......
och vad är isåfall så konstigt med det? Sverige har ju ingen aning om vad ett land som befinner sig i krig kan behöva.
Se hur detta landet klarar av en "kris". Hela landet blev förlamat i veckor efter att en statsminister blev avrättad. Nej, naiva Sverige bör inte uttala sig i dessa frågor.
Citera
2003-08-12, 13:25
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Escudo
Kan riktigt tänka mig hur de amerikanska krigsrådgivarna satt och klurade på den:

A: What we needs now is a heroe.
B: YEAH! Gawd bless america! But howur we gauna get ourselves a hero?
A: Well, we take one of our soldiers, put him in a hospital and have him saved from them bad-ass ayrecki terrorists.
B: YEAH! That's a darn good idea! But are there any soldier that fits through a hospital entrance?
A: Well, let me check. Yeah, there are a few..
B: HALLELUJAH! But do we have any soldiers thats not inbred and butt-ugly? We can't have no ugly heroe, that wud never work in the TV.
A: Hmm.. Well, it seems that all of 'em are either butt-ugly or fat as hell.. except for.. hmm... there's one soldier here called Jessica. According to my papers he's a female.
B: Well, i guess that will do. She ain't black is she?
A: Nope, as white as clansman!
B: Oh, thank gawd! Just wait until George gets to hear this... HALL-E-LU-JAH!

Vi slåss mot fördommar, med..... fördommar?
Citera
2003-08-12, 15:37
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finkel
Husomhelst så dog ju 11 jänkesoldater bla hennes kompis. Hon o hennes familj är nog j-ligt glada att hon är hemma igen. PR propaganda har så vitt jag vet använts i varenda konflikt i modern tid. Inget USA har monopol på.
Känns som jag måste citera mig själv sen den 24/7. Vad är det ni menar är fake då?? Skulle USA offrat 11 av sina egna mannar för att skaffa en hjälte??? Blev inte hon o hennes underhållskompani överfallna? Blev hon inte omhändertagen av Irakiska styrkor? Vad är fel då , ni som vet allt om händelsen?? Att sen själva fritagningen inte var så våldsam , det är väl bara bra att det inte dog en massa människor. En 19- årig tjej, som bevisligen var skadad, fick komma hem till sin familj o ni sitter här o tramsar o spekulerar!!! Riktigt bottenmärke tycker jag!!!! Gläds i stället med hennes anhöriga. Vad hade ni tyckt om det vore eran syrra???? Att det sen är en jävla massa propaganda, från alla inblandade, i en väpnad konflikt har väl mer eller mindre blivit standard den senaste tiden.
Citera
2003-08-12, 15:42
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Nej, naiva Sverige bör inte uttala sig i dessa frågor.
Jag tror att du tillskriver Escudo en aningen för stor betydelse i det här fallet...
Citera
2003-08-12, 19:24
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: .

Citat:
Ursprungligen postat av Michey
och vad är isåfall så konstigt med det?
Det är inte konstigt? Det amerikanska folket är vid det här laget vana vid att deras regering ljuger och bedrar dem. Allt i sin ordning alltså.

Citat:
Sverige har ju ingen aning om vad ett land som befinner sig i krig kan behöva.
Vilka kloka ord! Om vi vore i krig så skulle vi nog mest av allt behöva lite feta lögner för att fördumma de ändå så korkade industrijobbarna och vårdbiträdena... eller? :roll:

Bush mördar inte bara muslimska bröder och systrar. Han bedrar sitt eget folk också. Vilket människoförakt.
Citera
2003-08-12, 20:59
äldre konto (old)
Ej medlem
.

Escudo:
Citat:
Vilka kloka ord! Om vi vore i krig så skulle vi nog mest av allt behöva lite feta lögner för att fördumma de ändå så korkade industrijobbarna och vårdbiträdena... eller?

Bush mördar inte bara muslimska bröder och systrar. Han bedrar sitt eget folk också. Vilket människoförakt.
Går ju inte att förklara för nån som inte vill förstå. Det handlar inte om lögner eller sanningar, men som sagt väljer man att inte fatta så kan du ej heller bli upplyst.
Citera
2003-08-13, 09:15
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Det handlar inte om lögner eller sanningar
Den här tråden handlar i högsta grad om lögn eller sanning. Storbrittanien var/är också i krig. Det hindrar inte deras presskår att ifrågasätta det som de uppfattar som konstigheter i den officiella rapporteringen angående Lynch-fallet. Alla vet att det förekommer propaganda i situationer som dessa, men det betyder inte att man nödvändigtvis måste svälja det otuggat.
Citera
2003-08-13, 17:15
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Det är möjligt att de två Irakiska läkarna pratar sanning, men jag sväljer det inte utan bevis.
Nej, lita inte blint på någon sida. Vi är helt överens, men jag skulle inte jämföra BBC med The Sun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in