2017-10-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Du tror inte att orsakssambandet kan vara det omvända? Att män satsar mer på yrkeslivet (de arbetar bevisligen mer) och därför inte har samma engagemang när det gäller hushållsarbete? Statistiken över "obetalt arbete" måste ju delvis ses i ljuset av att kvinnor i genomsnitt faktiskt spenderar mindre tid på jobbet och därmed också har mer tid att lägga på hushållsarbete. Och eftersom vi vet att kvinnor dessutom väljer att lägga mer tid än män på "obetalt arbete" när de lever i singelhushåll så är det kanske inte alltför orimligt att anta att genomsnittskvinnan faktiskt anser hushållsarbete vara mer viktigt än vad genomsnittsmannen gör redan när relationen inleds.

Sedan ska man komma ihåg att statistiken över förvärvsarbetad tid är baserad på faktisk data från arbetsgivare medan statistiken över "obetalt arbete i hemmet" är baserad på självskattning. Det är med andra ord inte en lika säker datakälla.

Män arbetar inte mer än kvinnor generellt som singlar, inte om man räknar studier som "arbete". Är när barn kommer in i bilden som ojämställdheten i obetalt arbete blir synlig i statistiken.

Och nej, omsorg om barn är inget som går att "frivilligt" välja bort för föräldrarna.

Och vet du jag har mycket svårt tro att orsaken till att kvinnor inte skulle jobba lika mycket som män ( över hela linjen) är för att de skulle på nått sätt prioritera att tvätta mäns och hans barns kalsonger gratis åt honom istället för att gå till ett avlönat jobb. Ok?
Citera
2017-10-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Män arbetar inte mer än kvinnor generellt som singlar, inte om man räknar studier som "arbete". Är när barn kommer in i bilden som ojämställdheten i obetalt arbete blir synlig i statistiken.

Och nej, omsorg om barn är inget som går att "frivilligt" välja bort för föräldrarna.

Och vet du jag har mycket svårt tro att orsaken till att kvinnor inte skulle jobba lika mycket som män ( över hela linjen) är för att de skulle på nått sätt prioritera att tvätta mäns och hans barns kalsonger gratis åt honom istället för att gå till ett avlönat jobb. Ok?

Om kvinnan inte tvättade hans kalsonger hade han ju inte varit tillsammans med henne. Har hon sen fött ett barn blir det ju extra viktigt att hålla kalsongerna rena så att han inte sticker.

Igen så är det kvinnans val.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-10-04 kl. 12:32.
Citera
2017-10-04, 12:47
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Olikheten i "obetalt arbete" finns där redan innan förhållandet inleds. Det är olikhet i faktiskt betalt arbete som uppstår när barnen kommer in i bilden (kanske var det du menade?).

Men varför drar du slutsatsen att kvinnor tvingas till detta? Tror du verkligen att karlar förhindrar sina kvinnor från att göra karriär för att de ska kunna få dem att tvätta deras kalsonger? I så fall; varför väntar de tills barnen kommer med att tvinga bort sina kvinnor från yrkeslivet?

Jag tror nog att det ligger närmare till hands att kvinnors prioriteringar ändras mer än mäns när de blir föräldrar (vilket det finns skapliga biologiska förklaringsmodeller för).

Sedan tror jag inte att ditt sista antagande stämmer. Jag tror att den genomsnittliga personen (oavsett kön) hellre skulle vilja spendera mer tid hemma och mindre tid på jobbet om de fick möjlighet att välja. Att kvinnan är den som vanligtvis får gå ner i tid kan lika gärna betraktas som en orättvisa åt andra hållet (om man nu prompt måste se det som orättvisa - i de allra flesta fallen sker det säkerligen i fullt samförstånd mellan båda parterna). Detta gäller i synnerhet i hushåll med gemensam ekonomi. Parten som stannar hemma får ju ändå ta del av den andra partens inkomst.
Citera
2017-10-04, 13:13
Medlem
[quote=RedX|61967051]
Citat:
Olikheten i "obetalt arbete" finns där redan innan förhållandet inleds. Det är olikhet i faktiskt betalt arbete som uppstår när barnen kommer in i bilden (kanske var det du menade?).

ja men jag drar inte samma växlar av detta som du gör. jag menar att det finns inget "rätt" eller "fel" andel obetalt arbete. Dock finns där ett absolut "måste" när barn kommer in i bilden.
Så den där idén som du framför...att det liksom är "frivilligt" att välja bort omsorg om sina barn. Jag antar du är medveten om att om man som förälder inte tar hand om sina barn så kommer socialtjänsten?

Citat:
Men varför drar du slutsatsen att kvinnor tvingas till detta? Tror du verkligen att karlar förhindrar sina kvinnor från att göra karriär för att de ska kunna få dem att tvätta deras kalsonger? I så fall; varför väntar de tills barnen kommer med att tvinga bort sina kvinnor från yrkeslivet?

ja backa bandet några hundra år och jag skulle definitivt säga att "karlarna" ( läs: samhället) då tvingade kvinnor via att begränsa alla deras andra möjligheter i livet, att tvätta deras kalsonger, så de själva kunde jobba med något "roligare" och lönsamt ja.

Idag däremot är det mer "dolt" men det finns där. Och skälen till att det fortfarande (antar jag) är 70% av alla skilsmässor som initieras av kvinnan är att hon känner sig lurad.
Behöver inte vara en medveten "plan" hos män generellt ( är inte vad jag säger) men det ligger i hur vi fortsatt strukturerar vår bild av vem som ska göra vad.

Citat:
Jag tror nog att det ligger närmare till hands att kvinnors prioriteringar ändras mer än mäns när de blir föräldrar (vilket det finns skapliga biologiska förklaringsmodeller för).
Du menar män skiter i barn och tom sina egna barn pga "biologi"?

vet du det tror jag inte ett skit på. jag har sett tillräckligt mycket av faderlig kärlek till sina barn för att någonsin tro något sådant.
jag tror män "tror" att kvinnor är bättre på barn och att barn behöver mammor mer än de behöver honom och att de därför som grupp "prioriterar" bort sina barn.

men detta är ju inte alls sant och går att ändra via att vi skiftar normerna härvidlag.

Citat:
Sedan tror jag inte att ditt sista antagande stämmer. Jag tror att den genomsnittliga personen (oavsett kön) hellre skulle vilja spendera mer tid hemma och mindre tid på jobbet om de fick möjlighet att välja. Att kvinnan är den som vanligtvis får gå ner i tid kan lika gärna betraktas som en orättvisa åt andra hållet (om man nu prompt måste se det som orättvisa - i de allra flesta fallen sker det säkerligen i fullt samförstånd mellan båda parterna). Detta gäller i synnerhet i hushåll med gemensam ekonomi. Parten som stannar hemma får ju ändå ta del av den andra partens inkomst.

njaee...tror den genomsnittlige personen vill ha en balans mellan jobb, yrkesliv, lön och hem. Män som kvinnor. Obalans ger otrivsel.
Och visst, det är lika orättvist mot män på ett emotionellt plan. Absolut så.
men nu pratar vi mest ekonomi och karriärsmöjligheter etc.
Citera
2017-10-04, 17:41
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Men varför drar du slutsatsen att kvinnor tvingas till detta?
Saker män tvingar kvinnor att göra (ej komplett lista):

Arbeta. Inte arbeta. Klä på sig. Klä av sig. Stanna hemma. Gå ut. Föda barn. Göra abort.

Listan över saker män hindrar kvinnor att göra är för övrigt samma lista.
Citera
2017-10-04, 21:27
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Antifeminister är emot stater och för droger och prostitution.

Antifeminister vill ge "bidrag" i utbyte mot sexuella tjänster.

Nix.

Jag är moraliskt emot allt du rabblar upp.

Jag ogillar stater, droger och prostitution.
Citera
2017-10-07, 10:34
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPimpa
Du räknar int upp knulla som ett tvång! En förutsättning för att skapa barn är spermier. Således så måste man knulla eller insemineras för att bi gravid. Saknas på din lista......Eller hävdar du att det är det motsatta i det fallet. Att kvinnor tvingar män till att deponera litt glädjevatten för deras skull.....
Knulla är inte längre ett tvång. Sen försommaren är det klubbat i Sveriges riksdag att singelkvinnor kan få inseminera sig i Sverige och att vi snart har slut på det fruktansvärt fötryckande penis i vagina-sexet. Män ska sluta se på kvinnor som objekt, men försöker de hitta på en sexbot så kommer vi förbjuda den också.
http://www.bbc.com/news/technology-34118482
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3235704/Sex-robots-BANNED-Experts-call-crackdown-unnecessary-undesirable-technology.html
http://www.humblelibertarian.com/2017/08/law-professor-congress-must-act-on.html
De håller fast vid sin "pussy power", men alla vill inte längre spela. Talar man om för stora grupper kvinnor att det i stort sett är som att singla slant huruvida man blir slagen eller våldtagen av alla män, så kommer unga kvinnor ta det ombord och känna sig livrädda.
Så de slutar leva ut sina naturliga drifter och sneglar på hur andra kvinnor gör. De tuffa synliga och "starka" feministkvinnorna...

Det gäller att sikta väl på pungen på den manliga sexualiteten och aldrig aldrig sluta sparka.
Senast redigerad av Pansarvecket 2017-10-07 kl. 10:40.
Citera
2017-10-07, 18:09
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Du räknar int upp knulla som ett tvång! En förutsättning för att skapa barn är spermier. Således så måste man knulla eller insemineras för att bi gravid. Saknas på din lista......Eller hävdar du att det är det motsatta i det fallet. Att kvinnor tvingar män till att deponera litt glädjevatten för deras skull.....
Ej komplett lista.

Givetvis ska både knulla och inte knulla vara med på båda listorna.

Ja, nästan alla förehavanden som kan tänkas är ju något som är männens fel och som kvinnor lider av.
Citera
2017-10-07, 23:43
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Krävs män även för detta. Eller tror du de inseminerar surfittorna med grissperma.......
Det importeras hundratusentals, kanske miljoner hög-testosteronmän som nu byter ut får mot blonda europeiska flickor varje år. Får de inte som de vill eldar de upp din bil eller sin anläggning, om de inte tar med sig lite kufr-offer till paradiset i sin Jihad.
Det är bara en tidsfråga innan de börjar befolka och impregnera bort demografin jag och våra söner tillhör.
Citera
2019-02-02, 11:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Vad står en antifeminist för?

Antifeminist. Ett spännande ord.

Till att börja med är det ett brett ord eftersom det finns olika definitioner av feminism. Om man är emot radikalfeminismen och kallar sig antifeminist, är man då även emot särartsfeminism till exempel?
Dessa två har ju inte så många likheter.

Så, vilken samhällsbild, åsikter, syn på könen samt mänskliga värden ingår i "antifeminism"?

Möjligen finns det en liknande tråd redan, isåfall ber jag om ursäkt till mod på förhand.
Citera
2019-02-02, 11:37
Medlem
Man tror på vetenskap och sanning.
Citera
2019-02-02, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Antifeminist. Ett spännande ord.

Till att börja med är det ett brett ord eftersom det finns olika definitioner av feminism. Om man är emot radikalfeminismen och kallar sig antifeminist, är man då även emot särartsfeminism till exempel?
Dessa två har ju inte så många likheter.

Så, vilken samhällsbild, åsikter, syn på könen samt mänskliga värden ingår i "antifeminism"?

Möjligen finns det en liknande tråd redan, isåfall ber jag om ursäkt till mod på förhand.
Precis som femenism så har jag ingen jävla aning då de finns miljoner med definitioner på vad det är, och därav jag väljer att inte kalla mig något jag inte kan definiera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in