[quote=kaffe.kopp|61878121]Slappna av och skaffa balans...
Det är uppenbart att du vet ingenting om avslappning. Du säger inte åt någon att slappna av. Du hjälper dem att slappna av. Tex. genom att hjälpa dem att andas eller vad som helst.[quote]
Hahah, vilken fantastiskt fånig, och rent av märklig sak att säga^^ Jag är nöjd med min syn och uppfattning av begreppet balans, tackar som frågar.
Jag håller helt med dig, om att "vägen till balans" inte är att ställa sig och säga åt alla att slappna av, väldans bra att jag inte har sagt det också, så vi slipper argumentera emot varandra. Poängen är ju just den, att vi bör främja en samhällsinriktning som värdesätter detta. Vi borde söka forma samhället till att premiera välmående och balans, snarare än ökad produktion och karriärstress. Ungdomar idag är förvirrade eftersom att de kan göra så gott som vad som helst, och därför också har pressen på sig att göra nånting "bra" av sina liv. Det duger inte att bara skaffa ett kneg. Du har ju alla möjligheter? Du kan bli vad du vill, läsa vad du vill. Du kan göra vad du vill. Så vad ska du göra, i vår värld som ser upp så högt till karriärsmässig framgång och social status?
De växer också upp i ett samhälle i förändring. Man vet inte vem man ska vara, vad man ska förhålla sig till, vad det innebär att vara man respektive kvinna. Man är förvirrad.
Balans. Mer balans till folket, och mer fokus på balans från ovan.
Citat:
Not All Feminist Are Like That?
Ledsen att behöva berätta det för dig men det argumentet dog ut på hedenhös tid.
Jo givetvis finns många olika typer av feministiska inriktningar och feminister, säkert lika många som det finns individer, men i dagligt tal är det underförstått att det som åsyftas är nutida feminism och dess förespråkare förespråkare samt nutida inflytelserika feministiska idéer. Du kan inte räkna alla avarter eftersom de inte finns representerade och har noll procent inflytande.
För all del, jag köper detta, och det ligger något i det, att många feminister, om än LÅNGT ifrån alla (det måste noteras) gärna anammar mer "maskulina" drag. MEN, detta är i regel nånting som gör snarast för att vara rebellisk och provocera. Annars handlar det ju om att armbåga sig in i en hårdare mansdominerad tillvaro. Eller ska man kanske snarare säga "tillvaro som domineras av maskulinitet"?.
Poängen här, är att du kan vara feminist, och du kan kämpa för jämställdhet, utan att tillskriva någon som helst tro till genusanalyser. De är inte nödvändigt sammankopplade, även om de ofta blir det. Och att så många har svårt att acceptera detta, tyder ju endast på en enorm ovilja att ta i ordet "feminist". Som sagt, du kan vara feminist och samtidigt ha väldigt stora meningsskiljaktigheter mot många av de feminister som man ser i media.
Citat:
Vi kan tala om utpräglat manliga egenskaper och håller till viss del med om att även kvinnor besitter såklart dessa egenskaper, men inte i lika hög utsträckning samt det faktum att män har en biologisk predisposition för dessa egenskaper. Det gör att vi kan kalla dessa egenskaper manliga även om det varierar från person till person och vi har lite ying och yang i oss allihopa.
Känns okej för mig.
Citat:
Det ÄR en radikal tanke att manliga egenskaper värderas högre om du inte avgränsar till en kontext. Radikalfeminister vill ge sken av att manliga egenskapar ALLTID värderas högre än kvinnliga egenskaper och det är falskt.
Förstår din poäng dock. Du kan säga att manliga egenskaper värderas högre inom näringslivet och de delar i samhället som premierar egenskaper som konkurrens, drivkraft, ledaregenskaper med mera.
Det vill säga de flesta offentliga och sociala rum. Nu råkar Sverige ha brutit sig ut från detta en smula, så vi ligger lite i nåt annat läger. Jag tror vi håller på at försöka greppa om vad vi ska tro och tänka om saker. Vi är onekligen ute och experimenterar med progressiviteten längre än många andra samhällen, och det är fan ganska häftigt. Vi är socialkulturella pionjärer^^ Sen kan man tycka att saker går för långt ibland, och jag håller med. Absolut. Vi får försöka lösa detta. Balans. Mitt eviga mantra, tydligen.
Citat:
Du vill ha en förändring i samhället som sådant och påstår att en sådan förändring är nära förestående. Företagen befinner sig dock i en konkurrenssituation och samhällen har behov manliga egenskaper. Därför är det upp till dig att bevisa en förestående förändring. Är du inte en dussincharlatan som rökt för mycket pipa så måste du påvisa utifrån starka indicier att så är fallet.
Kvinnliga egenskaper som omhändertagande värderas oerhört högt sedan kan vi diskutera det dåliga löneläget men då värderar du allting i monetära medel och det verkar ju inte vara din stil.
Fast lite det var nog faktiskt min poäng. Som vissa nämner ibland, så kan man jämföra många yrken som är kvinno respektive mansdominerade, se till utbildningstid och konstatera att de mansdominerade yrkena mycket ofta har en bra mycket högre lön. Detta är en notering, och nånting värt att fundera över. Är ingenjören såpass mycket värd? Kanske är det så. Det är ett yrke som kräver sin kompetens, det tänker jag inte säga emot, även om jag själv inte har någon större erfarenhet av hur hård denna typ av utbildning är.
Citat:
Givetvis måste det finnas en balans i livet, men det är upp till var och en att finna den.
Låt oss hjälpa dem.
Citat:
Det som ifrågasätts här är att du sätter likhetstecken mellan maskulinitet och det överdrivna konsumtionssamhället. Du sätter likhetstecken mellan maskulinitet och brottslighet eller vad du skrev. Du har en feministisk syn på maskulinitet och manlighet som är väldigt skev.
Jag sätter inte likhetstecken mellan dessa, men kan dock KONSTATERA, att av 1000 män och 1000 kvinnor, kommer du finna mer våld, fysisk destruktivitet och just brott, på den manliga sidan, än den kvinnliga. Är detta ens värt att diskutera? Det handlar återigen om BALANS(!!!). Och kolla här, om vi lär oss bemöta denna frågeställning och situation på ett vettigt sätt, så kanske vi kan möjliggöra en större inre balans för den procentandelen av manen som sätter käppar i hjulet för resten av oss, de människorna som faktiskt står för en sån enorm majoritet av brott och våld och destruktivitet. Det är nånting värt att kämpa för och undersöka, och nånting som jag tror kommer kopplas samman med en framtida feminism.
Och självklart finns enormt starka samband mellan maskulinitet och konsumtionssamhället. Låt oss grotta lite i detta.
Maskulinitet, som vi diskuterar det, främjar aktivitet, produktion och utveckling av produkter. Det främjar framgång inom dessa områden och en stävan efter att ha mer, just denna strävan är själva drivkraften till alla dessa parametrar (eller hur?).
Detta leder automatiskt, utifrån intressen från personerna ifråga och de parametrar vi nämnt ovan, till at man kommer vilja sälja så mycket som möjligt. Man vill skapa och utveckla produkter, för att själv skaffa sig en bättre situation och nå framgång, och vilja sälja så mycket som möjligt. In kommer figurer som har som uppgift att sälja och locka folk till att köpa, och vips så är marknadsekonomin och konsumtionssamhället i rullning.
Likamed? Det är fasenimej inte långt ifrån.