2017-08-27, 18:59
Medlem
På en del civilingenjörsprogram kan man välja bioteknik som inriktning. Sedan om man är lite klurig så kan man välja till lite lämpliga kurser inom medicin och så kan man nischa sig mot medicinsk forskning med lite tur och skicklighet kanske?

Hursomhelst, oavsett om jag tänker naivt eller inte. Jag drömde alltid om att bota cancer och liknande som liten. Lite hjältefantasier antar jag. Men är det som jag tänker att kreativitet och äkta godhet med hjälp av alla anslag faktiskt är det som driver forskningen framåt?

Eller är det andra ekonomiska incitament som att läkemedelsbolag styr för att optimera vinster. De kanske inte ens skulle vilja se ett preparat som botar cancer på stubinen?

Och Myndigheten/staten kanske också har dunkla intressen som går emot alla som passionerat och excentriskt är dedikerade till att vilja forska och hjälpa mänskligheten till bättre hälsa och mindre lidande.

Lite rörig text, men om man är forskningsintresserad inom medicin.. är det mer eller mindre kontrollerat och styrt än vad man föreställer sig. Finns det liksom genier som får snilleblixtar ibland och har frihet att experimentera i sin forskning oberoende vad stat, landsting och läkemedelsbolagens har för eventuella intressen och styrstavar?

Jag har haft lite aversion mot allt vad sjukvård heter sedan Macciarini dokumentären gick på TV. Fan vad det väckte ont blod i mig! Men det är ju OT iofs.
Senast redigerad av FrasseFitta 2017-08-27 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in