2017-08-26, 18:35
Medlem
Var på ett matvaruhus idag. De har blockerat nödutgången med reklampelare och en sittbänk. Har kontaktat detta varuhus tidigare och påtalat det olämpliga i att blockera nödutgång, tyvärr utan resultat. Vart vänder jag mig nu, när varuhuset struntar i det? Är det kommunen eller någon myndighet?
Citera
2017-08-26, 18:41
Medlem
Räddningstjänsten i kommunen. Dom bör ha någon som jobbar med brandskyddet. Utför kontroller o dyl.
Citera
2017-08-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonenline
Räddningstjänsten i kommunen. Dom bör ha någon som jobbar med brandskyddet. Utför kontroller o dyl.
Tack för svar!
Citera
2017-08-26, 19:27
Medlem
I första hand borde de ju ha en väktare som går rond som ska anteckna detta och sen ska det åtgärdas. Om det inte sker är det räddningstjänst i länet man ska kontakta. De brukar se allvarligt på sånt här.
Citera
2017-08-26, 20:08
Medlem
Croissants avatar
Det ska finnas dekaler i butiken från bevakningsbolaget de anlitat. Vissa dekaler har även ett telefonnummer vilket man kan ringa för att påtala problem med objektet.

Har de regelbundna ronderingar där så kommer det åtgärdas och skrivas rapport tack vare ditt tips.

Det är ett lagbrott enligt lagen om skydd mot olyckor § 2, kapitel 2. Vill du tipsa själv kan du ringa brandskyddsföreningen i Sverige.
Senast redigerad av Croissant 2017-08-26 kl. 20:12.
Citera
2017-08-26, 22:03
Medlem
Glöm allt vad lagar heter och kika istället på certifikation. De flesta företag är certifierade på ett eller annat sätt, t.ex genom FR2000. Att bli av med sin certifikation svider i regel mer än att skippa regelverket.
Citera
2017-08-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Var på ett matvaruhus idag. De har blockerat nödutgången med reklampelare och en sittbänk. Har kontaktat detta varuhus tidigare och påtalat det olämpliga i att blockera nödutgång, tyvärr utan resultat. Vart vänder jag mig nu, när varuhuset struntar i det? Är det kommunen eller någon myndighet?
Om du har påtalat problemet för varuhuset ifråga är nästa steg tillsynsavdelningen vid den kommunala räddningstjänsten. De kan förelägga om att problemen åtgärdas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in