Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-22, 09:42
  #1
Medlem
Närmar mig snart 10 år med körkort (B-kort) utan att ha fått en anmärkning eller böter (P-bot räknar jag inte med) men börjar nu bli sugen på att ta MC-kort.

Skickar in allt till Transportstyrelsen, fyller ärligt i att ja, jag har en ADHD-diagnos men skriver även i att jag inte haft kontakt med BUP sedan 2005-2006 eller blivit medicinerad sedan lite tidigare än det.

Får nu veta att MINSTA hanteringstid är 4-6 veckor då det måste hanteras manuellt p.g.a. min ADHD-diagnos och att jag troligen kommer behöva fixa intyg som måste förnyas VARJE år.

Vad jag kan hitta så kostar detta intyg flera tusenlappar och att behöva göra detta varje år för något som jag snart har varit "problemfri" ifrån halva mitt liv känns lagom roligt. Men att sitta och gnälla om det känns lagom onödigt så det skiter vi i.

Mina frågor är som följer:

Någon med ADHD i liknande sits som kan berätta deras erfarenhet? Blev ni krävd på intyg? hur funkar det? Vilka problem stötte ni på?

Tips på billigaste intyget i Uppsala mottages gärna, jag hittade intygsdoktorn men bara hemsidan känns lagom oseriös (http://www.intygsdoktorn.se/korkortsintyg-uppsala/) och när jag ringde så svarade hon att hon tar 1000kr för intyget. Finns det billigare?
Är det någon som använt Intygsdoktorn som kan bekräfta att det är ett giltigt intyg? Vill inte betala pengarna och sedan få Transportstyrelsen som skriker att det inte är godkänt.

Tack på förhand!
Citera
2017-08-22, 13:37
  #2
Medlem
xamfetamins avatar
Jag har add och ett ganska nytt missbruk i bagaget och jag ansökte körkortstillstånd för ca en och en halv månad sen. Det har tagit lång tid och jag var tvungen att fixa intyg om både diagnosen, missbruket och min behandling/medicinering av amfetaminläkemedel. Men det fixade min läkare på beroendemottagningen direkt, inget snack om kostnader eller något. Jag lämnade bara in blanketterna som jag skrivit ut från transportstyrelsens hemsida, och så fyller hon i dom + skriver ett läkarintyg.
Betalade inget för det förutom 300 kr för läkarbesök.

Så det borde ju inte kosta något..?

Har inte fått något svar ännu då jag precis skickat in intygen men enligt läkaren så borde det inte vara några problem.
Citera
2017-08-22, 13:43
  #3
Medlem
Europes avatar
Om Transportstyrelsen fick veta att du har diagnosen redan när du skaffade körkortet, så antar jag att det är tvunget att förnya?

Själv har jag Aspergers och var dum nog att fylla i att jag har en neuropsykiatrisk diagnos när jag första gången ansökte om körkortstillstånd. Jag fick kravet att skaffa läkarintyg. Det hela rann ut i sanden, inte minst för att jag inte fick någon tid för intyget innan tidsfristen hade gått ut. Nästa gång jag ansökte om ett körkortstillstånd, så kryssade jag inte i det. Jag fick bara kravet om synundersökning och fick nu mitt körkortstillstånd, medan de inte sa ett knyst om min diagnos, trots att jag alltså tidigare olyckligtvis fyllde i att jag har en.

Anledningen till att jag inte fyllde i det igen var dels för att jag tycker det är en märklig särbehandling (det finns en massa neurologiska tillstånd, t.ex. låg IQ, som i snitt sänker reaktions- och koncentrationsförmågan, men som inte kräver några läkarintyg) och alla bör rimligtvis få skicka in läkarintyg eller så ska alla bedömas utifrån teoriprov och uppkörning. Men dels även för att jag inte litar på Transportstyrelsen (och andra svenska myndigheter) när det gäller att dela med mig av så pass personliga uppgifter. Det visade sig vara en korrekt bedömning, eftersom det nyligen avslöjades att Transportstyrelsens alla inskannade diagnoser har nu hamnat i främmande händer utan någon som helst kontroll över vilka som har fått (och kommer att få) ta del av dem.
Citera
2017-08-22, 14:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Om Transportstyrelsen fick veta att du har diagnosen redan när du skaffade körkortet, så antar jag att det är tvunget att förnya?

Själv har jag Aspergers och var dum nog att fylla i att jag har en neuropsykiatrisk diagnos när jag första gången ansökte om körkortstillstånd. Jag fick kravet att skaffa läkarintyg. Det hela rann ut i sanden, inte minst för att jag inte fick någon tid för intyget innan tidsfristen hade gått ut. Nästa gång jag ansökte om ett körkortstillstånd, så kryssade jag inte i det. Jag fick bara kravet om synundersökning och fick nu mitt körkortstillstånd, medan de inte sa ett knyst om min diagnos, trots att jag alltså tidigare olyckligtvis fyllde i att jag har en.

Anledningen till att jag inte fyllde i det igen var dels för att jag tycker det är en märklig särbehandling (det finns en massa neurologiska tillstånd, t.ex. låg IQ, som i snitt sänker reaktions- och koncentrationsförmågan, men som inte kräver några läkarintyg) och alla bör rimligtvis få skicka in läkarintyg eller så ska alla bedömas utifrån teoriprov och uppkörning. Men dels även för att jag inte litar på Transportstyrelsen (och andra svenska myndigheter) när det gäller att dela med mig av så pass personliga uppgifter. Det visade sig vara en korrekt bedömning, eftersom det nyligen avslöjades att Transportstyrelsens alla inskannade diagnoser har nu hamnat i främmande händer utan någon som helst kontroll över vilka som har fått (och kommer att få) ta del av dem.

När jag tog körkortet så hade dem inget krav på att man på något sätt påpekade att man hade en ADD/ADHD-diagnos så det har aldrig behövts tidigare. Jag funderade också på att skita i att anmäla det men läste en del om folk som åkt på skadestånd och bedrägeri-anmälan mot sig när det sedan kommit fram så vågade inte riktigt riskera något.

@Xamfetamin - Då antar jag att du aktivt går hos någon för detta, det gör ju inte jag tyvärr. har inte träffat någon från psyk sedan 2005ish då behovet inte funnits. Jag måste kontakta någon bara för att få detta intyg och då verkar det som att intygsdoktorn är billigast, men dem känns inte speciellt seriösa
Citera
2017-08-22, 15:00
  #5
Medlem
xamfetamins avatar
Citat:
@Xamfetamin - Då antar jag att du aktivt går hos någon för detta, det gör ju inte jag tyvärr. har inte träffat någon från psyk sedan 2005ish då behovet inte funnits. Jag måste kontakta någon bara för att få detta intyg och då verkar det som att intygsdoktorn är billigast, men dem känns inte speciellt seriösa

Ja jag går där regelbundet.. hm. Då förstår jag vad du menar.
När jag pratade med transportstyrelsen på telefon angående allt detta, så berättade handläggaren att dom föredrar att personer med add/adhd kan visa upp medicinering/behandling för dom tycker att det känns säkrare med en medicinerad person som har adhd. Så att man inte har koncentrationssvårigheter osv..

Går det inte att ringa till din förra mottagning (trots att det var längesen) och be om hjälp kanske? :/

Jag hade också velat göra som Europe och inte skriva i det alls, men jag vågade inte eftersom jag har ansökt förut och då skrivit i att jag har det.
Synd att det ska vara så jävla krångligt för oss att få ett tillstånd, du är ju uppenbarligen körduglig med tanke på att du haft körkort länge.
Känns som man blir lite felbehandlad just pga diagnosen ofta tyvärr
Citera
2017-08-22, 15:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xamfetamin
Ja jag går där regelbundet.. hm. Då förstår jag vad du menar.
När jag pratade med transportstyrelsen på telefon angående allt detta, så berättade handläggaren att dom föredrar att personer med add/adhd kan visa upp medicinering/behandling för dom tycker att det känns säkrare med en medicinerad person som har adhd. Så att man inte har koncentrationssvårigheter osv..

Går det inte att ringa till din förra mottagning (trots att det var längesen) och be om hjälp kanske? :/

Jag hade också velat göra som Europe och inte skriva i det alls, men jag vågade inte eftersom jag har ansökt förut och då skrivit i att jag har det.
Synd att det ska vara så jävla krångligt för oss att få ett tillstånd, du är ju uppenbarligen körduglig med tanke på att du haft körkort länge.
Känns som man blir lite felbehandlad just pga diagnosen ofta tyvärr

Problemet är att min förra mottagning är Barn och Ungdomspsykiatrin, där får man inte gå efter 18 års ålder, så jag är ca 12 år för sen Jag ringde dem faktiskt idag och dem sa att jag bör kolla med min vårdcentral men vad jag kan hitta så kan inte dem ge något? Men får väl kontakta dem och fråga iaf.
Citera
2017-08-22, 19:08
  #7
Medlem
Blingons avatar
Har väl tyvärr inga god råd att ge, annat än att man numera får passa sig j-ligt noga angående vilka uppgifter man lämnar till myndigheterna numera.

Men, jag har en fråga:

Vet du hur Transportstyrelsen bedömmer ditt befintliga innehav av B-körkortet, nu när de har fått in nya uppgifter om din hälsa? Kommer de att dra in B-körkortet om du inte skickar in läkarintyg?
Citera
2017-08-23, 07:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Har väl tyvärr inga god råd att ge, annat än att man numera får passa sig j-ligt noga angående vilka uppgifter man lämnar till myndigheterna numera.

Men, jag har en fråga:

Vet du hur Transportstyrelsen bedömmer ditt befintliga innehav av B-körkortet, nu när de har fått in nya uppgifter om din hälsa? Kommer de att dra in B-körkortet om du inte skickar in läkarintyg?

Jag har inte pratat med dem, men har hittat andra som skriver att det har påverkat B-kortet efter att dem har tagit annan behörighet men flera som valt att inte gå vidare med andra behörigheter som inte haft något behov att uppvisa intyg så det verkar som att man själv väljer det om man nu väljer att ta ytterligare behörigheter. Jag kommer ställa den frågan själv till dem oavsett om jag tar MC kortet eller inte så om jag kommer ihåg så kan jag återkomma igen till denna tråd då.
Citera
2017-08-27, 19:16
  #9
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Ansökningsformuläret måste se helt annorlunda ut idag än vad den gjorde 2013 när jag ansökte om mitt körkortstillstånd. Behövde då inte alls fylla i vilka sjukdomar jag har eller så. Bara rena turen då för här sitter man med både ADHD, Aspergers och kronisk depression samt sömnlöshet, GAD osv... Tycker dock inte alls att jag skulle köra sämre för det... Asså är man utvecklingsstörd eller anses omogen så kan jag fatta att man lär kontrolleras men inte är man sämre förare för att man har aspergers?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback