Citat:
Ursprungligen postat av
72mm
Tidigare har jag haft en slö inställning till BCash, eftersom jag inte haft en aning om hur det hela skulle utveckla sig och inte heller varit villig att sia i frågan så har jag helt sonika bara suttit på mina BCash coins.
Jag har försökt att hitta ett scenario där BCash på lång sikt behåller och utökar sitt värde gentemot Bitcoin, men lyckas inte.
Min analys är;
1. BCash erbjuder inte något (billiga transaktioner) som är vare sig unikt eller efterfrågat.
2. BCash marknadsförs som en valuta, något jag inte tror Bitcoin är.
3. För att BCash ska kunna etablera sig krävs en massiv adoption av marknaden, både handlare & konsumenter - och jag tror inte det är höga avgifter som begränsat denna i Bitcoins fall.
4. På kort sikt kan låg tillgång (ofrivilliga HODLers, tekniska svårigheter, skum mining-aktivitet, etc...) troligen hålla priset uppe, men bortsett från spekulation har jag svårt att se varför BCash skulle ha högre värde än ex. Litecoin.
5. På lång sikt kommer BCash konkurrera med "riktiga" level 2 valuta-lösningar backade av Bitcoin. Det enda sättet för BCash att överleva det skulle vara att etablera sig som defacto betalmedel i kryptovärlden först samtidigt som man övertar Bitcoins förstaplats som "store of value" för att på det viset slippa konkurrera med bättre/nyare teknik helt och hållet. Det verkar inte troligt.
6. Det faktum att det minas ganska friskt även under perioder där man skulle tjäna bättre på Bitcoin tyder på antingen politisk/ideell övertygelse hos miners eller ett inflöde av stödkapital. Det förstnämnda låter oprofessionellt och därför ej troligt, det sistnämnda har begränsad livslängd. Båda kostar pengar. I alla fall känns det instabilt och farligt.
7. Värdet på BCH kommer av dessa anledningar ha en negativ utveckling. Jag vet inte när eller hur, men jag har blivit övertygad om att vi kommer se en nedgång. Antingen som en flera år lång kräftgång eller som plötsliga ras när något i punkt 5 eller 6 ändrar på sig.
Jag kommer därför sälja nästan samtliga mina BCash, troligen för Etherium (har bara BTC, så det kunde vara kul att äga något annat).
1. BCH erbjuder lägre transaktionsavgifter och snabbare transaktioner i och med blockstorleksökningen.
2. Största marknadsföringen jag sett har mer varit att man håller sig till det whitepaper som Satoshi Nakamoto skapade. Grundarna till BCH hävdar att Bitcoin kursar bort från Satoshis ursprungliga idé
3. Valutan har endast funnits i drygt en månad mot Bitcoins 9 år, ge det tid
4. Litecoin grundaren har själv hävdat att Litecoin är silver och Bitcoin guld. Valutan har ingen som helst ambition att bli störst vilket BCH har
5. BCH kommer aldrig att samarbeta med Bitcoin då det är hela meningen med att BCH finns. Det är ett alternativ till Bitcoin som grundar sig från Satoshis whitepaper. Vilket man hävdar att Bitcoin går mer och mer ifrån.
6. Det är mer fördelaktigt att minea BCH just nu. Money talks, men som sagt, kan förändras och bidrar till viss osäkerhet
7. Svårt att säga hur man ska agera, men som tumregel kan det vara bra att hålla till årsskiftet då Coinbase kommer släppa på BCH vilket troligtvis kommer medföra en enorm pump