2017-08-15, 09:45
Medlem
GormDenGamles avatar
Du vet; idag är folk så mentalt svaga, att de inte kan ha en egen åsikt. De blir vilseledda och lättlurade av människor, att de prövar vad som helst, oavsett vad det är.
"Döda fiskar flyter medströms"
Citera
2017-08-15, 09:56
Medlem
Newfields avatar
Utbud och efterfrågan, inge konstigare svar än så faktiskt. Är inte själv vegan men har haft stor nytta av alla nya produkter i matlagningen då min 1-åriga son är starkt mjölkprotein-allegisk.
Citera
2017-08-15, 10:20
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
En förklaring kan vara att lunchställen måste erbjuda rätter som passar ett helt lunchgäng från en arbetsplats, både män och kvinnor. Veganism och vegetariskt lockar framförallt unga kvinnliga gäster och om de ska gå med grabbgänget, så måste de lockas med den här typen av rätter. Rena grabbgäng som äter lunch tillsammans bojkottar ganska snabbt om det inte smakar bra, som signaturen Nihenna skriver. En annan förklaring kan vara att det veganska/vegetariska är ett sätt att försök göra restaurangen samtida och angelägen, men när nästa trendlivsmedel/diettrend kommer så byter man till dem.

Jag gissar att de veganska rätterna dominerar i storstädernas inre stadsdelar och minskar sedan ju längre ut du kommer från staden. Potatismos i typiska manliga restauranger, som de som ligger i industriområden och liknande, har i allmänhet inget veganskt alls på menyn och bara ett vegetariskt alternativ.

Du sammanfattar allt utmärkt, case closed!

Tillägg: Många laktosintoleranta och såna som inbillar sig att de är laktosintoleranta (fast de inte är det) föredrar sojamjölk, Oatly etc som mjölkersättning.

Även om man kan garva lite åt denna hipsternervösa, innerstadsmässiga trendkänslighet ser jag inget negativt att man får in välsmakande vegetariska alternativ, det är bra för både hälsan och miljön. Sen att Jonny och Kenny i sin Dodge Charger hånskrattar åt det hela kan man ta med en klackspark.
Senast redigerad av Drozd 2017-08-15 kl. 10:24.
Citera
2017-08-15, 10:41
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du vet; idag är folk så mentalt svaga, att de inte kan ha en egen åsikt. De blir vilseledda och lättlurade av människor, att de prövar vad som helst, oavsett vad det är.
"Döda fiskar flyter medströms"

Där satte du ord på varför folk fortfarande äter kött, snyggt!
Citera
2017-08-15, 11:07
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Många laktosintoleranta och såna som inbillar sig att de är laktosintoleranta (fast de inte är det) föredrar sojamjölk, Oatly etc som mjölkersättning.

Laktosintolerans är väl en hittepå-diagnos man bara kan få när man som unge hängt på tutten på en mamma som enbart pimplar rödvin iklädd batikklänning någonstans på Söder hela dagarna. Eller är jag felinformerad?
Citera
2017-08-15, 11:13
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Laktosintolerans är väl en hittepå-diagnos man bara kan få när man som unge hängt på tutten på en mamma som enbart pimplar rödvin iklädd batikklänning någonstans på Söder hela dagarna. Eller är jag felinformerad?

Laktosintolerans är snarare regel än undantag. Det är mer eller mindre bara vi vita européer där laktostolerans är standard. I alla fall som jag förstår det.
Citera
2017-08-15, 11:25
Medlem
Arshys avatar
Jag har ingenting emot vegetarianer eller veganer, känner flera, men ordet ''veggo'' får mig att vilja strypa någon. Jag vet inte varför, men det värsta jag vet är när någon säger typ: ''Aaah fan vad nice med veggo på gatuköket''.

Brinn!
Citera
2017-08-15, 11:43
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Så vadå, det är mer ok att slänga vegansk mat än annan mat?

Att äta ute varje dag låter ju inte som att det skulle vara speciellt bra för miljön om man nu inte verkligen väljer ställen som tar sitt ansvar fullt ut (vilket i princip är helt möjligt i dagens samhälle). Men du kanske äter veganskt för att du gillar smaken bättre då.

Precis som en ovan säger så blir det ju mer att slänga om en erbjuder 3 sorters mos.

Reser mycket i jobb så jag har inte mycket att välja på. Äter veganskt för att jag inte vill äta animalier. Oftast blir det potatis,pasta, salladsbord för min del.
Citera
2017-08-15, 11:44
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Känns som att varje gatukök har hoppat på vegantrenden trots att veganer är i minoritet, eller är det bara jag? Även flertalet lunchrestauranger.

Mos med soja eller havremjölk istället för riktig mjölk, som gör att det smakar skit, och det känns som att de profilerar sig med "stans bästa veggoburgare!" istället för "bästa korvarna i hela landet!".

Jag är inte anti-vegetariskt (tycker dock att veganskt är för extremt för min smak), då jag äter vegetariskt några gånger i veckan på lunchstället. Det jag mest funderar över är att det känns som att varje kreti och pleti har gått och blivit vegan när det snarare torde vara en stark minoritet.

Jag funderar på folk som är med i sekter som förbjuder dem att äta griskött kan vara en bidragande orsak också.

Det kostar ju mer i arbete, lagerutrymme och allt möjligt att ha många alternativ på menyn.

Vet inte om detta är en faktor på små "korv"kiosker, men på de större hamburgerkedjorna är det rätt uppenbart att den sk mångkulturen lett till att de satsat mer på kyklingrätter, och därmed har utrymmet för grisbaserade burgare och en del andra tillbehör trängts undan.
Citera
2017-08-15, 11:46
Medlem
En kock med självaktning (alltså någon som är utbildad inom matlagning o ska ha bred kunskap) bör kunna erbjuda att svänga ihop något gott vegetariskt/veganskt eller för att passa de vanligaste allergierna. Att dock av ren slöhet göra allt veganskt (som i exemplet med moset) är ett oskick, håller jag med om.
Citera
2017-08-15, 11:49
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Precis som en ovan säger så blir det ju mer att slänga om en erbjuder 3 sorters mos.

Spill från pulvermos är ju inte speciellt stort. Kommer det en kund så sätter man på varmvattenkokaren, häller upp en skvätt, drar i lite pulver, rör om och serverar. Inget spill där om kunden är snäll och äter upp allt. Gör kunden inte detta så är det nog ingen större skillnad på om det var veganskt eller inte (förutom att risken för att kunden lär låta veganskt mos stå är något större).
Citera
2017-08-15, 11:51
Medlem
nordicwraths avatar
Det är trendigt. Och ganska bra på sätt och vis, vi äter för mycket kött idag. Att äta kött till varje måltid var inte norm för 50 år sedan. Själv lever jag typ på mjölkprodukter och har av någon anledning fått dille på filmjölk den senaste tiden, så är absolut inte vegan, men skulle ändå kunna äta på en vetanrestaurang för att prova nya spännande rätter som en köttätare som jag förmodligen inte hört talas om förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in