Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps3.5
Kan någon förklara det här med avslag efter avslag, för mig?
Jag kan begripa att man kan få överklaga ett första avslag, på sin höjd (om jag är snäll, och på gott humör).
Men det här låter ju som att det bara är till att skita i om man får avslag och köra på tills att man får som man vill.
Verkar ju som ett helt orimligt system för alla inblandade parter. En jävla massa extrajobb, blir det ju. Men har de inte att göra så det räcker och blir över redan?
Man får överklaga ett negativt beslut om man kan presentera "nya omständigheter" som då ska behandlas av Mig. verket. Det kan vara i princip vad som helst. Det kan också presenteras hur många gånger som helst, men praxisgränsen går vid tre eller fyra. Sedan finns ju alltid kryphålet "särskilt ömmande skäl" att tllgå inför beslutsfattandet.
Det är svårt att kontrollera sanningshalten beträffande "nya" omständigheter. Om skälen för ett omtag är verkliga eller påhittade. Länderna som de här personerna kommer ifrån är oftast ostrukturerade och detaljer svårkontrollerbara. Kontakten med respektive lands myndigheter, familj eller liknande, kan ta mycket lång tid.
Under tiden sköter det förordnade, juridiska biträdet överklagningsprocessen, vilken inte innebär så mycket mer än att skriva ner att nya omständigheter presenteras. Tid för processen brukar dras ut in absurdum. Sökanden vill ju få sitt tillstånd att stanna och "advokaten" sina pengar. Alltmedan handläggningen på Mig. verket går i slow motion.
Generellt är i stort sett alla som kommer till Sverige idag mycket medvetna om hur processen går till och precis vad man ska säga, när och till vem. De vet mycket väl att det är "första asylland" som gäller. Därav alla "borttappade" pass. Bevis som påvisar att man kanske t.o.m. har bott i ett annat land på sin väg hit.
De som är fräckast och ljuger bäst har störst chans att få stanna. Antigen genom att få sitt uppehållstillstånd på mer eller mindre falska premisser och på riktiga flyktingars bekostnad. Eller genom att inte lyda svensk lag och lämna Sverige vid ett avslag. På så vis är risken stor att vi får människor hit som inte respekterar lagen och själviskt gör allt för att sko sig själva. På riktiga flyktingars och vår bekostnad. Så ser det ut och har sett ut minst 30 år tillbaka. Allmänheten har inte vetat om och myndigheter har tigit på direktiv ifrån de styrande. Förmodligen för att förhindra "folket i stugorna" från att bli främlingsfientligt.
Detta har kostat och kostar samhället stora pengar. Du och jag betalar. För att inte tala om våra barn och barnbarn.
Det första traditionella, politiska parti som kopierar SD flyktingpolitiska förslag, kommer att få min röst 2018.