Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-31, 00:16
  #1
Medlem
Hej.

Jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker ang min fondportfölj.
Det är ett ISK konto hos swedbank till ett värde av ca 380 k

Jag har läst mycket på Rikatillsammans.se för tips och råd. Det är ett långsiktigt sparande då jag har ett sparkonto också där jag har buffert pengar. Är det något ni tycker jag har missat eller borde ändra så vill jag gärna veta det.

Didner & Gerge Aktiefond 13%
Didner & Gerge Småbolag 13%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%
Swedbank Robur Ny Teknik 5%


SPP Aktiefond Europa 10%

SPP Aktiefond Global 11%
Evli Global 7%
JPMF Global Healthcare 4%


Fidelity Funds Greater China 6%
Schroder Japan Opportunities 3%

Swedbank Robur Access USA 12%


Sammanfattning:

46% sverige
10% europa
22% global
9% Asien
12% Usa

Mvh
Reppan
Citera
2017-07-31, 00:23
  #2
Medlem
Ser bra ut, möjligen att vikta mer åt svenska börsen, den är svårslagen.
Citera
2017-07-31, 00:39
  #3
Medlem
Håller med föregående talare. Spiltan och Swedbank Ny Teknik gillar jag. Ny teknik har ju gått som tåget, varför så låg andel där?

SPP-fonderna kan jag tycka är lite väl tråkiga, och kan minskas i förmån för den nyss nämnda, men det blir så klart en riskbedömning.

(Edit: En anledning till att även jag gillar Sverige är att jag tror att det finns en ekonomisk plan, antagligen genomtänkt av Borg, som gör en krasch svår. Med befolkningsökningen vi har tror jag att de kommer att pumpa upp ekonomin artificiellt i ett bra par år till)
__________________
Senast redigerad av SaraMagdalena 2017-07-31 kl. 00:42.
Citera
2017-07-31, 00:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meckeria
Ser bra ut, möjligen att vikta mer åt svenska börsen, den är svårslagen.

Citat:
Ursprungligen postat av SaraMagdalena
Håller med föregående talare. Spiltan och Swedbank Ny Teknik gillar jag. Ny teknik har ju gått som tåget, varför så låg andel där?

SPP-fonderna kan jag tycka är lite väl tråkiga, och kan minskas i förmån för den nyss nämnda, men det blir så klart en riskbedömning.

(Edit: En anledning till att även jag gillar Sverige är att jag tror att det finns en ekonomisk plan, antagligen genomtänkt av Borg, som gör en krasch svår. Med befolkningsökningen vi har tror jag att de kommer att pumpa upp ekonomin artificiellt i ett bra par år till)


Tack för svar.

Anledningen till att jag inte har så mycket på Ny teknik är för att jag hade inte så mycket på de här ISK kontot förut sen satte jag in en stor summa pengar här direkt och då hade ny teknik gått upp så mycket redan så blev osäker på om den skulle dyka snart. Nu har jag ett månadssparande på 500 kr på alla fonder men kanske ska börja stoppa in mera på Ny Teknik... Frågan är om Ny Teknik kommer fortsätta som den har gjort senaste 5 åren?
Citera
2017-07-31, 12:54
  #5
Medlem
sparvsylts avatar
Kolla upp hur stor andel av SPP Aktiefond Global som är investerad i USA, jag antar att det är en del vilket kanske gör att du vill omfördela procenten för Swedbank Robur Access USA.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback