2017-09-08, 16:51
Medlem
Ambelains avatar
Silverflöjten
Den låter allt väldigt vackert. En klar stark silverton som ljuder i kyrkan tex.

Det finns visst också Guldflöjt ...

Ett sånt där litet "fransk dragspel", som de brukar ha i franska filmer, det låter väldigt speciellt. Väldigt stämningsfullt och därför vackert.

En oboe är inte att förakta heller.
I rätt sammanhang finns det inte mycket som slår det ljudet faktiskt.

och så klart - en harpa.
En sån där jättestor sm vackra kvinnor med långt utsläppt gyllene hår brukar fingra på.
Citera
2017-09-08, 17:04
Medlem
Spenneths avatar
Konstigt att ingen har nämt skinnflöjten än. Inget går väl upp mot ljudet av en bastant skinnflöjt?
Citera
2017-09-08, 17:24
Medlem
Ziayas avatar
Piano och harpa ger vackra och klingande toner. Cello är helt magiskt i musik, ett instrument som kan ge skön känsla av bas fast vackrare.
Elektrisk violin är i en klass för sig och kan låta både ljust och esoteriskt och rivigt som en elgitarr.
Även klarinett är härligt att lyssna på.
Citera
2017-09-21, 23:52
Medlem
ImAFlirts avatar
Gitarr kan vara vackert, både el och klassisk beroende på vem som spelar.

Jag tycker nog själv att piano och saxofon kan låta väldigt vackert också. Speciellt tillsammans. Lyssna på "Wise One" med "John Coltrane Quartet" så får ni höra något otroligt vackert.
Senast redigerad av ImAFlirt 2017-09-21 kl. 23:56.
Citera
2017-09-22, 11:09
Medlem
iSvempas avatar
Klassisk gitarr är bara så häftigt som är beroende av så mycket för att låta perfekt. Ändå förvånar det mig att proffs som inte gör annat än spelar gitarr och gjort i 20-40 år får vissa strängar att låta döda i alla låtar de spelar.

i mitten av denna kända låt av Tarrega som spelas av världsberömda ryskan Tatyana Ryzhkova
ungefär 2.30 in i låten hör man en helt död ton. Borde inte gitarrbyggarna och strängtillverkarna under minst 200 år löst detta problem.

https://www.youtube.com/watch?v=06GVrYP6NKs
Citera
2017-09-27, 00:53
Medlem
Just vid 2.30 är det väl en flagiolett som sticker ut jämfört med övriga toner? Dessa ska ju låta så. Däremot tycker jag överlag att det är fullt med toner med kort död klang, speciellt i de högre lägena.

Jag har hört talas om att det debatteras bland gitarrbyggare att man i sin strävan efter att bygga så ljudstarka gitarrer som möjligt har offrat efterklangen. Den knäppta strängen innehåller ju bara en viss mängd energi och genom att offra efterklang får en högre ljudnivå i början av tonen
Citera
2017-10-02, 21:11
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det är nog pedal steel guitar. Här är en Steely Dan-låt där Jeff "Skunk" Baxter spelar instrumentet.

"Brooklyn Owes The Charmer Under Me" https://www.youtube.com/watch?v=BCGiG4rgx5I
Citera
2017-11-03, 08:13
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenneth
Konstigt att ingen har nämt skinnflöjten än. Inget går väl upp mot ljudet av en bastant skinnflöjt?
Den köttiga fapfapfap tonen?
Citera
2017-11-03, 10:43
Medlem
Orgel har redan nämnts, sedan tycker jag att oboen har en väldigt fin klangfärg i hela sitt register. Panflöjt låter helt fantastiskt i de mörkare tonerna, men inte lika bra i höga toner.

Som elektronmusiknörd måste jag ändå säga att de vackraste ljud jag någonsin hört kommer från klassikern Yamaha CS-80, en svårmästrad men helt fantastisk analogsynth från 1976.
Citera
2017-11-03, 20:04
Bannlyst
Det jag går igång på mest är boggie-woggie piano, och jävligt snabb banjo, eller skön blues harmonica.

Med det sagt ska jag berätta varför många gillar exempelvis banjo, eller säckpipa, eller en låt som "also spracht zaratustra".

Alla dessa tre låtar innehåller en s.k. drönar-ton. En ton som melodin förhåller sig till.

Inom banjo är det den översta 5:e strängen, vilket man plinkar på nästan hela tiden. Det är drönartonen. Det kan vara värt att nämna att inom banjo, så finns det ett ord för att lämna översta strängen. Det kallas drop-thumb, och ses som en teknik i sig.

Inom säckpipa är det samma sak.

Och till sist. Jag tror att vi alla i nån mån gillar stycket "Also Spracht Zaratustra". Lyssna på början och den låga tonen som melodin förhåller sig till.

Inom klassisk musik kallas det knappast för "drönarton" (det är ett amerikanskt lantisuttryck) men det är uppenbart att många musikstilar använder den tekniken.
Senast redigerad av Folketsman 2017-11-03 kl. 20:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in