Citat:
Jag har inte kontakt med byggfirmor, utan elfirmor och nätägare, har ungefär 17 ggr tidigare i tråden när jag idiotförklarats stolpat upp kostnaderna med teoretiska exempel.
Tar det kort igen, ett flerbostadshus bilgarage ska installera 40 laddplatser.
Om 40 ladduttag med semisnabb laddning ska upp måste en ny elservis installeras, en elservis med skåpbygge, installation osv brukar i branschen uppskattas till 1 miljon kronor, jag har försökt förklara detta tidigare, tom använt mjölkproduktion som metafor, detta har dock flugit över huvudet på dom flesta, men du känner säkert någon elkunnig.
http://imgur.com/wWS1kgz är ett exempel på vad ett dubbelt ladduttag kostar i inköp, så ta denna summa multiplicerat med 40 + miljonen ovan och ett 15-20% påslag för kablage, kanalisation osv
Ska installationen ske utomhus måste dessutom en grävare med maskinist kopplas in.
Jag har börjat förstå att det jag försöker förklara uppenbarligen är svårt att ta till sig, men det är bara stämma av med någon som är elkunnig eller jobbar i byggbranschen.
Vi kan inte sätta upp ett uttag på om pö, det måste till en enorm mängd uttag om folk ska ens kunna överväga elbil, om jag eller du saknar ladduttag i garaget samt på jobbet, hur fan ska vi göra? Hänga på MAX 8h i veckan?
Tar det kort igen, ett flerbostadshus bilgarage ska installera 40 laddplatser.
Om 40 ladduttag med semisnabb laddning ska upp måste en ny elservis installeras, en elservis med skåpbygge, installation osv brukar i branschen uppskattas till 1 miljon kronor, jag har försökt förklara detta tidigare, tom använt mjölkproduktion som metafor, detta har dock flugit över huvudet på dom flesta, men du känner säkert någon elkunnig.
http://imgur.com/wWS1kgz är ett exempel på vad ett dubbelt ladduttag kostar i inköp, så ta denna summa multiplicerat med 40 + miljonen ovan och ett 15-20% påslag för kablage, kanalisation osv
Ska installationen ske utomhus måste dessutom en grävare med maskinist kopplas in.
Jag har börjat förstå att det jag försöker förklara uppenbarligen är svårt att ta till sig, men det är bara stämma av med någon som är elkunnig eller jobbar i byggbranschen.
Vi kan inte sätta upp ett uttag på om pö, det måste till en enorm mängd uttag om folk ska ens kunna överväga elbil, om jag eller du saknar ladduttag i garaget samt på jobbet, hur fan ska vi göra? Hänga på MAX 8h i veckan?
Problemet är att folk inte vill se de här kostnaderna, är bara se vad folk skriver i tråden.
Folk som skriver att det blir billigare i framtiden, självklart blir det så. Men varför folk inte diskuterar hur det ser ut idag är en gåta.
Att vara Tesla-ägare idag är säkert optimalt för de som kan ladda hemma eller på jobbet, för de som inte har möjligheten är bilen helt värdelös i dagsläget. För som du säger, ska folk spendera 8h i veckan på Max för att ladda bilen?
Så länge fossilbilen är både mer ekonomisk och flexibel kommer aldrig elbilen kunna slå i den omfattningen elbilsfanatikerna vill. Idag finns det nämligen allt för många frågetecken kring elbilen för att gemene man ska köpa konceptet.
och nu Model 3
.