2018-02-02, 22:43
Medlem
När blir det rättegång i detta fall då? Det har pågått väldigt länge nu, och så komplext är det väl ändå inte. Vi talar om en gärningsman och två brottsoffer.
Citera
2018-02-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
När blir det rättegång i detta fall då? Det har pågått väldigt länge nu, och så komplext är det väl ändå inte. Vi talar om en gärningsman och två brottsoffer.

Åtal lär väckas 13 februari om man ska tro media. Men det har ju skjutits upp några gånger tidigare så man kan ju aldrig vara säker.
Citera
2018-02-03, 02:33
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnnian
Åtal lär väckas 13 februari om man ska tro media. Men det har ju skjutits upp några gånger tidigare så man kan ju aldrig vara säker.

Om man skulle tro påHeléne var utredningen i stort sätt klar i mitten på januari. Försvaret skulle få ett tag på sig att kolla igenom de 4000 sidorna. Med då, enligt henne skulle åtal väckas nu i månadsskiftet. Det verkar dock som hon glömt sitt uttalande nu, och jag tror som du att vi får vänta oss yttligare omhäktning.

Men inte kan hennes uttalade då vara ett utspel. För fy så sura många blev här när jag spekulerade om det.
Citera
2018-02-03, 15:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh

Tror att han blånekat och att polisen kartlagt varenda minut av hans förehavande de aktuells dagarna. Att jämföra det materialet med hans egen berättelse kan ta riktigt lång tid och dessutom föranleda en massa ytterligare förhör/undersökningar.
Citera
2018-02-03, 16:01
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Tror att han blånekat och att polisen kartlagt varenda minut av hans förehavande de aktuells dagarna. Att jämföra det materialet med hans egen berättelse kan ta riktigt lång tid och dessutom föranleda en massa ytterligare förhör/undersökningar.

Det tror jag oxå. Både att han nekar/förnekar/förtränger/förtiger. Och att man kartlagt hans förehavande minisiöst kring tiden före och efter brottet. Men något missar man ju. Annars skulle ju brottet vara uppklarat.

Nästan 6 månade är ju i och för sig ganska mycket tid redan. Vad man hoppas på är ju dels att hans säger så mycket att det finns anledning till att bredda förundersökningen och kunna hitta någon/några medgärningshen.
Senast redigerad av Merrybum 2018-02-03 kl. 16:04. Anledning: Glömd text
Citera
2018-02-03, 16:50
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det tror jag oxå. Både att han nekar/förnekar/förtränger/förtiger. Och att man kartlagt hans förehavande minisiöst kring tiden före och efter brottet. Men något missar man ju. Annars skulle ju brottet vara uppklarat.

Nästan 6 månade är ju i och för sig ganska mycket tid redan. Vad man hoppas på är ju dels att hans säger så mycket att det finns anledning till att bredda förundersökningen och kunna hitta någon/några medgärningshen.

Hur vet du att det inte är uppklarat ?
Det är ju inte säkert att de resande folken är inblandade enligt dina fantasier .
Citera
2018-02-03, 17:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

Brottet kan mycket väl vara uppklarat. Det finns bevis på att han varit där och mördat, men att han nekar.
Jag tror allt mindre på teorin om medgärningsmän. Sätter man sex tusen sidor utredning i händerna på MGM inför kommande rättegång så finns det nog inte så många svarta hål i utredningen.

Det kan givetvis vara så att utredningen faktiskt visat på att en annan person varit med, men att den personen inte är misstänkt för ett så pass allvarligt brott att häktning är aktuellt. Det är bara en häktad MGM som hamnar i tidningen under utredningstiden.
Citera
2018-02-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Brottet kan mycket väl vara uppklarat. Det finns bevis på att han varit där och mördat, men att han nekar.
Jag tror allt mindre på teorin om medgärningsmän. Sätter man sex tusen sidor utredning i händerna på MGM inför kommande rättegång så finns det nog inte så många svarta hål i utredningen.

Det kan givetvis vara så att utredningen faktiskt visat på att en annan person varit med, men att den personen inte är misstänkt för ett så pass allvarligt brott att häktning är aktuellt. Det är bara en häktad MGM som hamnar i tidningen under utredningstiden.

Brottet är sannolikt uppklarat och om GM:s försvarare inte har några åsikter om komplettering är också förundersökningen klar.

Att man lyckades med konststycket att finna tejpköparen, tyder på en väl utförd utredning. Att sedan GM blånekar är ingen nackdel.

När den tilltalade erkänner från dag ett är risken stor att utredarna köper allt pladder utan att minutiöst kolla sanningshalten i dennes utsaga.
Citera
2018-02-03, 22:37
Medlem
Förhoppningsvis vet polisen och åklagaren mer än vi vet.
Jag tror mig veta följande.
Edvin har inhandlat två tejper som använts vid morden.
Hans DNA finns vid mordplatsen (eller i dess närhet i vid utsträckning).
Han har tankat en bil i närheten av mordplatsen.
Jag vet inte om han befunnit sig på brottsplatsen personligen, inte vilken bil han tankat, inte om han tagit ut pengar från brottsoffrens konton ur en bankomat.
Han har lämnat en förklaring till varför hans DNA finns i anslutning till brottsplatsen, en förklaring som inte godtas av polisen.
Att han skulle ha mördat någon återstår att bevisa, utom allt rimligt tvivel.
Citera
2018-02-03, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamborion
Förhoppningsvis vet polisen och åklagaren mer än vi vet.
Jag tror mig veta följande.
Edvin har inhandlat två tejper som använts vid morden.
Hans DNA finns vid mordplatsen (eller i dess närhet i vid utsträckning).
Han har tankat en bil i närheten av mordplatsen.
Jag vet inte om han befunnit sig på brottsplatsen personligen, inte vilken bil han tankat, inte om han tagit ut pengar från brottsoffrens konton ur en bankomat.
Han har lämnat en förklaring till varför hans DNA finns i anslutning till brottsplatsen, en förklaring som inte godtas av polisen.
Att han skulle ha mördat någon återstår att bevisa, utom allt rimligt tvivel.

Om din vetskap skulle vara korrekt innebär detta att det är en okänd GM som utfört dåden. EG kommer att släppas fri och något åtal kommer inte att väckas.
Citera
2018-02-03, 23:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om din vetskap skulle vara korrekt innebär detta att det är en okänd GM som utfört dåden. EG kommer att släppas fri och något åtal kommer inte att väckas.

Det är int troligt man sitter häktad 6 månader då och får en Fup i knäet. Det där kan de reda ut på någon vecka eller två.
Citera
2018-02-04, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är int troligt man sitter häktad 6 månader då och får en Fup i knäet. Det där kan de reda ut på någon vecka eller två.

Instämmer helt. Det lär vara mer än tejpinköp som binder EG till detta. Hans "visitkort" har säkert hittats på fler ställen.

Jag är övertygad om att han kommer att åtalas, vad det lider, för två mord. Någon mer GM har inte kunnat urskiljas så han kommer att betraktas som ensam GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in