Citat:
Ursprungligen postat av
Magictrix
Det är väl vad vi i folkmun kallar för Borderline hon har. Sjukdomsbilden innehåller även starkt narcissistska drag, varför "influencer" är en populär plattform för såna. Men de är omöjliga att leva tillsammans med. "Ta pengarna och spring" brukar vara ett bra råd.
Hur får man då Borderline (Gränslös). Det börjar nästan alltid med en traumatisk uppfostran utan trygghet och inte sällan med våld i hemmet. Någonstans börjar barnet att skapa sig en trygg fantstivärld och när de sedan blir vuxna är det helt lost i någon slags saga de själva diktat ihop. I det här fallet minns jag inte hur mycket Pernilla var hemma med barnen när de var små, så jag ska inte dra några förutfatttade meningar om det. Men att farsan slog Pernilla så illa att hon var tvungen att ta barnen och söka skydd hos en vän, det kanske räcker?
HPD och BPD är dock olika saker. De ingår dock i samma "kluster" med personlighetsstörningar, kluster B.
"Borderline personality disorder: pervasive pattern of abrupt mood swings, instability in relationships, self-image, identity, behavior and affect, often leading to self-harm and impulsivity."
Till skillnad från
"Histrionic personality disorder: pervasive pattern of attention-seeking behavior and excessive emotions."
Hade dock inte varit förvånad om hon hade båda (har för mig att det är ovanligt att ha två personlighetsstörningar samtidigt) eller åtminstone en av dem. Hon stämmer ju in på HPD rätt rejält men har också stora problem med sex, relationer, mat (som leder till självskada) och sitt generella beteende. Dock har hon en mycket grandios självbild, något som folk med BPD inte brukar ha i samma utsträckning.
Tycker personligen att hon har stora drag av
alla kluster B-störningar.