Citat:
Ursprungligen postat av
Burgundi
Fast själva bibeln har en massa motsatser och ibland heltokiga historier. Sedan att själva deduktionen att eftersom vi kan föda barn eller att jag kan konstruera något (som ett hus) därför är jag själv skapad av någon direkt felaktig och tar inte hänsyn till många mer plausibla förklaringar.
Om bibeln skall förklara existensen eller fungera som en moralisk kompass vilket man får säga är bibelns primära funktion så är bibeln allt annat än en bok som följer logikens lagar. De flesta filosofer inom etik och moral skulle knappast säga att Bibeln är högstående litteratur som moralisk kompass för att inte tala om astrofysiker som studerar Universums tidiga barndom (mängden ateister i denna klubb är högre än genomsnittet av en anledning).
Självklart är det så, det vore direkt oansvarigt att göra en sådan deduktion.
Har man däremot i åtanke att kärnbudskapet från pärm till pärm är att skaparen YHWH har rätt att sätta normerna för rätt och fel följer hela framförandet en logisk och kausativ ordningsföljd.
Liksom att pi är pi och inget annat, även om man självklart är fri att välja ett annat utgångsläge, eller att höger och vänster är två tydligt skilda saker som man helt enkelt lär sig associera till sitt privata referenssystem någon gång i livet.
Jfr. t.ex. med ett stycke i hebréerna som säger "Varje hus byggs ju av någon, men den som har byggt allt är Gud.".
Hade det stått
... och därför så är den som har... så hade man med all rätt blivit fundersam på hur det egentligen tänktes, eller vad översättaren har pysslat med.
Det räcker egentligen med kärnpostulatet om bestämmanderätten, eller vad man vill kalla det, för att resten ska gå att hänga upp på det ensamt.
PS: Ja jag ser några bokstäver som landat lite osedligt tidigare.
Översättaren hade tydligen något pyssel för sig här också.