2019-01-31, 00:31
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att smeta in sig med färg i ansiktet torde vara en lärdom från att oavsiktligt blivit nedsmutsad av olika naturmaterial; är det då en intellektuell prestation att göra samma sak med avsikt? .
Får mig att tänka på upptäckten av penicillin. Men det är kanske inte jämförbart?
Citera
2019-01-31, 18:45
Medlem
Välfärdsstaten, öppna gränser, P-pillret och aborten eftersom de leder till den vita härskarmaktens undergång. Kvar blir små bruna håriga män o kvinnor som kommer degenerera till djurnivå utan Overlords.
Citera
2019-01-31, 18:47
Medlem
Korvbrödet. Den moderna civilisationens hygieniska startpunkt.
Citera
2019-09-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Är det inte samma som att ifrågasätta hjulets endera uppfinning eller upptäkt?

Gorillaexemplet är väl mitt sätt att göra det till en uppfinning.

Nej absolut inte. Hjulet har ingenting med medfödda egenskaper hos oss som människa.
Citera
2019-09-02, 14:04
Medlem
Bonnatorps avatar
Logiken tycker jag är en viktig upptäckt.

Bibelns budskap är förstås en desto viktigare upptäckt enlogt mig personligen, men jag tycker ändå följande är väldigt relevant till Jehovas namn (som ju betyder "han som försorsakar att det blir").

Med logiken som ett väldefinierat system så kan vi hantera representationer av alla dess slag och förstå hur dessa görhåller sig till varandra, och förstå hur saker är ordnade, och beskriva uttryckligt vilka processer som föranleder vad.
Det gäller förstås administrativt som socialt. Vi kan med resonemang och tanke verifiera att saker faktiskt är som de är, och ha en hum om vad nästa steg kan vara, och vad som är förnuftiga beslut i givna situationer.

Logiken som referenssystem blir dessutom en stadig grund genom vilken många andra upptäckter kan hanteras och definieras. Vi tillskriver delarna attribut, och vi kan se både de större och mindre delarna representerade som sina egna entiteter samtidigt som vi kan välja att se de som delgrupper av en större process.

Och för att det ens ska vara någon mening med allt det så krävs det en konstant som förorsakar allt detta, som föranleder att det ens kan ske en förändring någonstans.
"Jehova är den enda egentliga konstanten" hörde jag en man säga en gång, och det kändes som det sannaste jag någonsin hade hört.

För A kan vara som B, och A kan övergå till B.
Men oavsett vilket så måste de ha börjat vara.

Och det är väldigt fint.
Citera
2019-09-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Logiken tycker jag är en viktig upptäckt.

Bibelns budskap är förstås en desto viktigare upptäckt enlogt mig personligen, men jag tycker ändå följande är väldigt relevant till Jehovas namn (som ju betyder "han som försorsakar att det blir").

Med logiken som ett väldefinierat system så kan vi hantera representationer av alla dess slag och förstå hur dessa görhåller sig till varandra, och förstå hur saker är ordnade, och beskriva uttryckligt vilka processer som föranleder vad.
Det gäller förstås administrativt som socialt. Vi kan med resonemang och tanke verifiera att saker faktiskt är som de är, och ha en hum om vad nästa steg kan vara, och vad som är förnuftiga beslut i givna situationer.

Logiken som referenssystem blir dessutom en stadig grund genom vilken många andra upptäckter kan hanteras och definieras. Vi tillskriver delarna attribut, och vi kan se både de större och mindre delarna representerade som sina egna entiteter samtidigt som vi kan välja att se de som delgrupper av en större process.

Och för att det ens ska vara någon mening med allt det så krävs det en konstant som förorsakar allt detta, som föranleder att det ens kan ske en förändring någonstans.
"Jehova är den enda egentliga konstanten" hörde jag en man säga en gång, och det kändes som det sannaste jag någonsin hade hört.

För A kan vara som B, och A kan övergå till B.
Men oavsett vilket så måste de ha börjat vara.

Och det är väldigt fint.

Jag vet inte om du är ironisk men att tillskriva bibeln och logiken likvärdiga egenskaper är ju en aningen udda. Nog för att paradoxer är ett intressant fenomen så finner jag ändå dessa motsatser nästan helt inkompatibla.
Citera
2019-09-02, 14:37
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Jag vet inte om du är ironisk men att tillskriva bibeln och logiken likvärdiga egenskaper är ju en aningen udda. Nog för att paradoxer är ett intressant fenomen så finner jag ändå dessa motsatser nästan helt inkompatibla.
Tänkte på namnet i sig.

Huruvida man personligen tillskriver bibeln trovärdighet är ju en mer personlig sak.
Sedan är det väl inte boken i sig som är ekvivalent med det logiska konceptet, precis som att en matematikbok inte är matematik. Men rent folkligt så förstås en ändå ofta vad som menas, eller åtminstone hur man själv ser på saken.
Men att förvilla sig i definitioner har man inte allt för mycket för heller, så vi kan ju hålla det så enkelt som nollsatslogik om vi vill vara lite folkliga.
Är, eller är inte.
Senast redigerad av Bonnatorp 2019-09-02 kl. 14:41.
Citera
2019-09-02, 14:59
Medlem
TheJackets avatar
Kalaspuffar. Helt otroligt att en frukostflinga kan få ditt kiss att lukta precis som just den frukostflingan. En mycket viktig uppfinning
Citera
2019-09-02, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Tänkte på namnet i sig.

Huruvida man personligen tillskriver bibeln trovärdighet är ju en mer personlig sak.
Sedan är det väl inte boken i sig som är ekvivalent med det logiska konceptet, precis som att en matematikbok inte är matematik. Men rent folkligt så förstås en ändå ofta vad som menas, eller åtminstone hur man själv ser på saken.
Men att förvilla sig i definitioner har man inte allt för mycket för heller, så vi kan ju hålla det så enkelt som nollsatslogik om vi vill vara lite folkliga.
Är, eller är inte.

Fast själva bibeln har en massa motsatser och ibland heltokiga historier. Sedan att själva deduktionen att eftersom vi kan föda barn eller att jag kan konstruera något (som ett hus) därför är jag själv skapad av någon direkt felaktig och tar inte hänsyn till många mer plausibla förklaringar.

Om bibeln skall förklara existensen eller fungera som en moralisk kompass vilket man får säga är bibelns primära funktion så är bibeln allt annat än en bok som följer logikens lagar. De flesta filosofer inom etik och moral skulle knappast säga att Bibeln är högstående litteratur som moralisk kompass för att inte tala om astrofysiker som studerar Universums tidiga barndom (mängden ateister i denna klubb är högre än genomsnittet av en anledning).
Senast redigerad av Burgundi 2019-09-02 kl. 15:02.
Citera
2019-09-02, 17:22
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Fast själva bibeln har en massa motsatser och ibland heltokiga historier. Sedan att själva deduktionen att eftersom vi kan föda barn eller att jag kan konstruera något (som ett hus) därför är jag själv skapad av någon direkt felaktig och tar inte hänsyn till många mer plausibla förklaringar.

Om bibeln skall förklara existensen eller fungera som en moralisk kompass vilket man får säga är bibelns primära funktion så är bibeln allt annat än en bok som följer logikens lagar. De flesta filosofer inom etik och moral skulle knappast säga att Bibeln är högstående litteratur som moralisk kompass för att inte tala om astrofysiker som studerar Universums tidiga barndom (mängden ateister i denna klubb är högre än genomsnittet av en anledning).
Självklart är det så, det vore direkt oansvarigt att göra en sådan deduktion.
Har man däremot i åtanke att kärnbudskapet från pärm till pärm är att skaparen YHWH har rätt att sätta normerna för rätt och fel följer hela framförandet en logisk och kausativ ordningsföljd.
Liksom att pi är pi och inget annat, även om man självklart är fri att välja ett annat utgångsläge, eller att höger och vänster är två tydligt skilda saker som man helt enkelt lär sig associera till sitt privata referenssystem någon gång i livet.

Jfr. t.ex. med ett stycke i hebréerna som säger "Varje hus byggs ju av någon, men den som har byggt allt är Gud.".
Hade det stått ... och därför så är den som har... så hade man med all rätt blivit fundersam på hur det egentligen tänktes, eller vad översättaren har pysslat med.

Det räcker egentligen med kärnpostulatet om bestämmanderätten, eller vad man vill kalla det, för att resten ska gå att hänga upp på det ensamt.

PS: Ja jag ser några bokstäver som landat lite osedligt tidigare.
Översättaren hade tydligen något pyssel för sig här också.
Senast redigerad av Bonnatorp 2019-09-02 kl. 17:56.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in