2017-06-12, 10:23
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Jag vet inte hur det ser ut i papperstidningar och i lokal Värmlandsmedia, men på internet (Aftonbladet, Expressen, NWT, bl.a.) så är det ganska så tyst. Den senaste artikeln jag såg var denna http://nwt.se/karlstad/2017/06/09/ge-dig-tillkanna-nu från den 9:e.

När det kommer till Massmedias brottsrapportering kan det vara bra att se den genom begreppet "ideala offer". Ett idealt offer är involverad i en respektabel aktivitet (läs; inte berusad), offret är på väg till en plats hon inte kan förebrås för (till jobbet, från jobbet, tränar mm.)

Alltså offret här, är inte, vad man skulle kalla idealt. Och därför är det mediala intresset svalt. Jämför med ex. Lisa Holm, Ida Johansson, som är enligt min mening "ideala brottsoffer".

Så krass och cynisk är dagspressen tyvärr.
Citera
2017-06-12, 11:20
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
När det kommer till Massmedias brottsrapportering kan det vara bra att se den genom begreppet "ideala offer". Ett idealt offer är involverad i en respektabel aktivitet (läs; inte berusad), offret är på väg till en plats hon inte kan förebrås för (till jobbet, från jobbet, tränar mm.)

Alltså offret här, är inte, vad man skulle kalla idealt. Och därför är det mediala intresset svalt. Jämför med ex. Lisa Holm, Ida Johansson, som är enligt min mening "ideala brottsoffer".

Så krass och cynisk är dagspressen tyvärr.

Fast första dagarna skrevs det en del artiklar. Jag tror främsta hindret just nu är att MGM är på flykt. Polisen sade redan tidigt att de inte vill säga något om vad för eventuella skador som fanns på kroppen för det ville de att gärningsmannen skulle berätta för dem senare. Och överlag tycker jag att polisen släppt väldigt lite information. Så då finns det inte så mycket för tidningar att skriva om.
Citera
2017-06-12, 12:31
Medlem
Visst kan det vara brist på info osv. men utan att jag riktigt förstår varför så verkar det vara något som gör att "fallet inte är så intressant". Ovanligt tyst för att handla om ett mord tycker jag. Både i media och här. Kanske är det något med att det inte är tillräckligt "mystiskt"/"spännande"? Typ att folk tänker att det "bara" är nån lite trasig tjej som träffat nån lite trasig kille och så har det blivit "bråk". Är lite inne på det tidigare nämnda hypotes om "ideala offer" men även "ideala gärningsmän" och "ideala omständigheter".

Är det någon som vet hur mycket resurser polisen ens lägger på sökandet efter honom? Jag har ju ingen insyn i det hela men det är lätt att få en känsla av att det sköts lite "slappt".
Citera
2017-06-12, 12:47
Medlem
Senaste uppdateringen om fallet, nu skriver de " Nu kan det bli aktuellt att vidga sökområdet ytterligare." : http://nwt.se/karlstad/2017/06/12/misstankt-mordare-kan-efterlysas#cxrecs_s

Vilket då betyder att mgm kan vara vart som helst då de inte efterlyst internationellt ännu men "funderar" på det.
Senast redigerad av FrokenElfel 2017-06-12 kl. 12:49.
Citera
2017-06-12, 13:10
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackplastic
Visst kan det vara brist på info osv. men utan att jag riktigt förstår varför så verkar det vara något som gör att "fallet inte är så intressant". Ovanligt tyst för att handla om ett mord tycker jag. Både i media och här. Kanske är det något med att det inte är tillräckligt "mystiskt"/"spännande"? Typ att folk tänker att det "bara" är nån lite trasig tjej som träffat nån lite trasig kille och så har det blivit "bråk". Är lite inne på det tidigare nämnda hypotes om "ideala offer" men även "ideala gärningsmän" och "ideala omständigheter".

Är det någon som vet hur mycket resurser polisen ens lägger på sökandet efter honom? Jag har ju ingen insyn i det hela men det är lätt att få en känsla av att det sköts lite "slappt".

Jag tror fortfarande att det handlar mycket om brist på känd information. Denna tråden var ju den mest lästa här på Flashback under en period så nog fanns det intresse. Däremot så sinade informationen. I princip varje gång en polis citerades i någon artikel så var kommentaren att de inte har något att kommentera. Så vad skall de skriva om då?

Sen hur mycket resurser som läggs ner har jag ingen aning om. Men det är ju lite intressant att förundersökningsledaren var en av förhörsledarna i Kevin-fallet som blivit aktuellt nu på sistone. Och chefsåklagare Niclas Wargren var den som beslutade att förundersökningen i det fallet skulle tas upp igen. Så de kanske redan hade fullt upp.
Citera
2017-06-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Jag tror fortfarande att det handlar mycket om brist på känd information. Denna tråden var ju den mest lästa här på Flashback under en period så nog fanns det intresse. Däremot så sinade informationen. I princip varje gång en polis citerades i någon artikel så var kommentaren att de inte har något att kommentera. Så vad skall de skriva om då?

Sen hur mycket resurser som läggs ner har jag ingen aning om. Men det är ju lite intressant att förundersökningsledaren var en av förhörsledarna i Kevin-fallet som blivit aktuellt nu på sistone. Och chefsåklagare Niclas Wargren var den som beslutade att förundersökningen i det fallet skulle tas upp igen. Så de kanske redan hade fullt upp.

Kanske! Men har riksmedia ens rapporterat om detta överhuvudtaget? Knappast i någon större utsträckning väl? Kvällstidningarna brukar ju älska att spekulera med eller utan fakta. Även här brukar det ju spekuleras för fullt även när polisen inte går ut med något nytt. Varken kvällstidningarna eller (framför allt) Flashback brukar väl vanligtvis vara så beroende av "det polisen går ut med" när det gäller att få fram information?
Citera
2017-06-12, 17:07
Medlem
MGM är nu häktad i sin frånvaro.

http://nwt.se/karlstad/2017/06/12/sokandet-efter-misstankt-mordare

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/misstankte-mordaren-begars-haktad
Citera
2017-06-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrokenElfel
Senaste uppdateringen om fallet, nu skriver de " Nu kan det bli aktuellt att vidga sökområdet ytterligare." : http://nwt.se/karlstad/2017/06/12/misstankt-mordare-kan-efterlysas#cxrecs_s

Vilket då betyder att mgm kan vara vart som helst då de inte efterlyst internationellt ännu men "funderar" på det.

Jag fattar inte varför det dröjt så jävla länge innan dom ens tänkt tanken att efterlysa honom internationellt. Han kan ha lyckats ta sig långt på såhär många dagar. Det är en 19 årig jävla snorunge... kan väl inte va så svårt å leta upp. Han kan ju knappast ha mycket kontanter på sig. Och mobil och bankkort kan han ju inte använda. Nån måste ju ha hjälpt den här dåren.
Citera
2017-06-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betzyy
Jag fattar inte varför det dröjt så jävla länge innan dom ens tänkt tanken att efterlysa honom internationellt. Han kan ha lyckats ta sig långt på såhär många dagar. Det är en 19 årig jävla snorunge... kan väl inte va så svårt å leta upp. Han kan ju knappast ha mycket kontanter på sig. Och mobil och bankkort kan han ju inte använda. Nån måste ju ha hjälpt den här dåren.

Ja det är verkligen märkligt. Det är som jag skrev tidigare, hela utredningen känns liksom lite "lam". Dom måste ju typ leva i tron att han inte utgör någon som helst fara för allmänheten annars hade dom väl skärpt sig. Och ja det måste ju typ vara så att någon hjälper honom, men det kanske inte ens är känt vad han har gjort i Danmark liksom. Jag har frågat flera vänner om det här fallet och dom har aldrig ens hört talas om det. Pga. det kan säkert utan problem ta in på vanligt hotell och sånt om han nu tog ut pengar i förväg, men han kan typ inte haft värst mycket pengar att röra sig med från början tänker jag? Om han inte fått/stulit pengar att Anna t.ex.
Citera
2017-06-12, 19:30
Medlem
Nån som har sparat bilder på ER?
Hittar inte en enda i tråden eller på hans fb.
Tack
Edit. Hittade hans insta. Nvermind.
Senast redigerad av glendale 2017-06-12 kl. 19:34.
Citera
2017-06-12, 20:30
Medlem
Läst 10 första sidorna där Lin0s namn dök upp som mgm. Är det fortfarande han?
Konstigt att han blev tsmns med henne 16maj för att sedan tre veckor senare döda henne? Dessutom jäkligt snabbt att åmdra sin status till singel? O samma natt som mordet publicerar han saknar dej och dylikt
Citera
2017-06-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Läst 10 första sidorna där Lin0s namn dök upp som mgm. Är det fortfarande han?
Konstigt att han blev tsmns med henne 16maj för att sedan tre veckor senare döda henne? Dessutom jäkligt snabbt att åmdra sin status till singel? O samma natt som mordet publicerar han saknar dej och dylikt

Nä, nu misstänks en kille som hon träffade samma kväll hon dödades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in