2017-06-03, 17:43
Medlem
Nihennas avatar
Jag hjälper min kompis att hjälpa någon han lovat att få en laptop funktionsduglig och har stött på problem.

Det är en fråga om en HP 11 G4, en Chromebook, som är låst av "skola.goteborg.se".

Detta gör ju att jag misstänker att datorn från början är stulen, men sak samma då jag bara vill hjälpa.

Det finns inget sätt vad jag kan se att logga in mig på något sätt. Den ber inte om något lösenord utan den är kort och gott låst.

Jag har försökt att återställa datorn via google recovery tool, vilket inte hjälpte. Den var fortfarande låst.

Jag försökte att köra utvecklingsläget, ctrl+d efter att ha kört esc+uppdatera+power, men utvecklingsläget var låst.

Finns det NÅGOT vi kan göra med datorn, eller är det bara för den som köpte den att snällt kontakta skola göteborg och förklara situationen?
Citera
2017-06-03, 19:00
Medlem
constants avatar
Installera något annat os?
Citera
2017-06-03, 19:07
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Installera något annat os?

Googlar jag så verkar det inte vara en möjlighet på den modellen. Förstår jag rätt så är det chrome eller inget.
Citera
2017-06-03, 20:29
Medlem
Ska gå att köra Ubuntu på den.
Citera
2017-06-03, 20:48
Medlem
constants avatar
Hur kommer man in på BIOS-inställningarna? Eller är den inställd så den startar på usb-sticka med iso-fil?
Citera
2017-06-03, 23:12
Medlem
Ubuntu är nog en möjlighet, men framförallt meningslöst. Maskinen är specialbyggd för chromeos och är väl anpassad för det, men inte för ubuntu, maskinen kommer bli aldeles för seg. Föreslår du tar kontakt med skola Göteborg om det finns några kontaktuppgifter där. Är det så att det är just stöldgods så kanske man ändå vill lämna tillbaka det.
Citera
2017-06-03, 23:48
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowsick
Ubuntu är nog en möjlighet, men framförallt meningslöst. Maskinen är specialbyggd för chromeos och är väl anpassad för det, men inte för ubuntu, maskinen kommer bli aldeles för seg. Föreslår du tar kontakt med skola Göteborg om det finns några kontaktuppgifter där. Är det så att det är just stöldgods så kanske man ändå vill lämna tillbaka det.

Förmodligen - den är köpt på en loppmarknad i Göteborg som är ökänd för att hålla många stöldgods.

Ska definitivt ta kontakt med dem på måndag och höra efter.
Citera
2017-06-05, 22:10
Medlem
traeskfisks avatar
Du lär behöva ta kontakt med administratören för deras nätverk. Det som behövs göras är en så kallad "Deprovision" och kan bara göras ifrån administratörpanelen.
Vet inte om det går att gå runt det men jag vet att en vän som jobbar på support där det hanteras många chromebooks brukar klaga på att personerna som skickar in dem för reparation alltid glömmer göra detta vilket krånglar till det när datorerna skickas runt.

Tror det är något avtal att skolor/kommuner/what ever byter ut datorerna vilket gör att den ska till andra domäner och då måste detta göras. Går inte göra ifrån supporten så antar att det är rätt svårt att hitta en work-around på detta.
Citera
2017-06-11, 08:41
Bannlyst
Du kan köra ubuntu på en chromeOS dator, om du får upp den utvecklinglings läge. Men eftersom stöldskyddet är aktivera, så är det nog inte möjligt. Det finns anledning varför skolorna köper CromeOS baserade maskiner, dom är lätta att administrerar och dom har stöldskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in