2017-06-11, 12:44
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbadohn
Om man skulle testa för faktiskt kausalitet enligt Granger (1969) skulle man finna bilateral Granger causality mellan de här variablerna. Vad som påverkar vad, tillför inte något. Det enda som tillför något utifrån att man vill kunna förutsäga det ena, är relationen. Att hinna en "unidirectional" Granger causality är inte möjligt med ränta och inflation. Sök på t.ex. studier om uncovered interest rate parity.

Fast du kommer aldrig se något samband i grafer eller tabeller.

Räntemarknaden är intelligent (det är därför begreppet inflationsförväntningar kan vara intressant mäta) och ligger ibland lite före inflationen. Det innebär inte att det är räntemarknaden som får inflationen att stiga.

Räntenivån har betydelse för priset på produkter. Ur detta perspektiv kan det tyckas trivialt att högre ränta höjer priset. Men produkter existerar inte om ingen köper dem. Om jag säljer toapapper som kostar 4 gånger så mycket som konkurrenterna därför att min bank gav mig ett skitlån med 10% ränta, så innebär inte det att jag får inflationen att löpa amok. Tvärtom, när jag går i konken därför att ingen köpte mina produkter, så orsakar jag en sedelbrand motsvarande banklånet.

Ett exempel till. Om räntan stiger till 10% så stiger kanske hyror i landet 4%. Stigande hyror = stigande inflation. Men samtidigt innebär det att alla som bor i hus eller BR får väldigt höga bokostnader och har inte råd att köpa någonting vid sidan av att betala ränta. Det blir en monstertvärnit på deras konsumtion och det kommer bli konkurs-rea i varenda butik under flera år = kraftig deflation. Denna deflationseffekt kommer bli mycket större än den tillfälliga inflationseffekten. Stiger hyrorna med 10% så kommer folk tränga ihop sig och ungdomar bo hemma längre (vi flyttar hemifrån tidigast i sverige och bor idag på störst yta, så det finns potential att flexa här), så för att få uthyrt måste bostadsbolaget åter sänka hyror.

osv. osv. osv. osv.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-06-11 kl. 13:00.
Citera
2017-06-11, 13:49
Medlem
Abbadohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Fast du kommer aldrig se något samband i grafer eller tabeller.

Räntemarknaden är intelligent (det är därför begreppet inflationsförväntningar kan vara intressant mäta) och ligger ibland lite före inflationen. Det innebär inte att det är räntemarknaden som får inflationen att stiga.

Räntenivån har betydelse för priset på produkter. Ur detta perspektiv kan det tyckas trivialt att högre ränta höjer priset. Men produkter existerar inte om ingen köper dem. Om jag säljer toapapper som kostar 4 gånger så mycket som konkurrenterna därför att min bank gav mig ett skitlån med 10% ränta, så innebär inte det att jag får inflationen att löpa amok. Tvärtom, när jag går i konken därför att ingen köpte mina produkter, så orsakar jag en sedelbrand motsvarande banklånet.

Ett exempel till. Om räntan stiger till 10% så stiger kanske hyror i landet 4%. Stigande hyror = stigande inflation. Men samtidigt innebär det att alla som bor i hus eller BR får väldigt höga bokostnader och har inte råd att köpa någonting vid sidan av att betala ränta. Det blir en monstertvärnit på deras konsumtion och det kommer bli konkurs-rea i varenda butik under flera år = kraftig deflation. Denna deflationseffekt kommer bli mycket större än den tillfälliga inflationseffekten. Stiger hyrorna med 10% så kommer folk tränga ihop sig och ungdomar bo hemma längre (vi flyttar hemifrån tidigast i sverige och bor idag på störst yta, så det finns potential att flexa här), så för att få uthyrt måste bostadsbolaget åter sänka hyror.

osv. osv. osv. osv.
Det var precis det jag menade. Man kan inte finna en orsak -> verkan.
Citera
2017-06-11, 14:01
Medlem
Abbadohns avatar
För övrigt är den generella slutsatsen i empiriska studier att kortsiktiga räntor (kortare än 12 månader) har en negativ relation till förändringen i valutakursen medan långsiktiga har en positiv relation. Beror helt på vad du väljer för räntor. Orkar inte läsa hela tråden, men antar att du menar att inflationen stiger genom värdet på valutakursen.
Citera
2017-06-11, 14:26
Hartarbetes avatar
Citat:
Det var precis det jag menade. Man kan inte finna en orsak -> verkan.

?

Du kan ju resonera lite och komma fram till användbara slutsatser. Att graferna rör sig parallellt innebär ju inte att livet är meningslöst och du kan lika gärna spela på lotto.

Skit i graferna och resonera lite istället.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-06-11 kl. 14:31.
Citera
2017-06-17, 00:26
Medlem
Abbadohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
?

Du kan ju resonera lite och komma fram till användbara slutsatser. Att graferna rör sig parallellt innebär ju inte att livet är meningslöst och du kan lika gärna spela på lotto.

Skit i graferna och resonera lite istället.
Absolut, utveckla gärna vad du menar med att räntemarknaden är intelligent. Hur är den intelligent? Hur visar det sig?
Citera
2017-06-17, 09:31
Hartarbetes avatar
Citat:
Absolut, utveckla gärna vad du menar med att räntemarknaden är intelligent. Hur är den intelligent? Hur visar det sig?

Jag menade alltså relativt inflation. Inflationen är ett mått som blir vad det blir medans räntemarknaden agerar utifrån analyser/kunskap och förväntningar om framtiden.

Om inflationen förväntas bli 10% så lånar du inte ut pengar till 2% ränta. t.ex.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-06-17 kl. 09:37.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in