Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-11, 02:31
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Blir det inte komplext om man handlar med flera valutor? USD -> BTC -> ETH -> XRP -> BTC -> USD. Vad är ingångsvärdet på de btc jag säljer?

Nu orkar jag inte factchecka mig själv men om jag inte minns fel behöver du inte deklarera transaktioner som skett mellan olika kryptovalutor. Som jag minns det är det först när du konverterar din innehav till en fiatvaluta/konventionell valuta som din vinst i skattemässig mening realiseras.

Dvs du köper bitcoin för 100, SEK. Du gör massa transaktioner i krypto. Säljer och kör tillbaka till SEK, får ut 1000 SEK.
Vinst 900 skatt 270 Sek (30%).

Frågan är om man kan köra schablonmetoden dvs säga att du köpte för 20% av nuvarande marknadspris dvs. 0.2*1000=200, vinst 800 skatt 240 SEK.
Citera
2017-08-15, 17:05
  #26
Medlem
Garnaals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Nu orkar jag inte factchecka mig själv men om jag inte minns fel behöver du inte deklarera transaktioner som skett mellan olika kryptovalutor. Som jag minns det är det först när du konverterar din innehav till en fiatvaluta/konventionell valuta som din vinst i skattemässig mening realiseras.

Snälla factchecka dig själv! Jag undrade precis detta häromdagen och mailade således Skatteverket och fick detta svar:

Citat:
Ursprungligen postat av SKV
Hej,

När du byter en Bitcoin till en annan kryptovaluta så ses det som en försäljning och du ska då redovisa eventuell vinst eller förlust som har skett. När du sedan byter tillbaka den andra kryptovalutan till Bitcoin på nytt så sker ytterligare en försäljning där eventuell vinst eller förlust ska redovisas.

Det finns alltså en skattemässig inverkan av att du köper en annan kryptovaluta med Bitcoin.
Citera
2017-08-15, 17:24
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Välkommen till Sverige.

En lösning är alltså att flytta ifrån Sverige. De efterblivna reglerna är nationella.
Haha 😂.. Flytta till USA om du vill ha än krångligare deklaration! SVERIGES deklaration klarar man själv. I USA behöver man Hjälp 😣
Citera
2017-08-15, 21:36
  #28
Medlem
Hur fungerar det om man får en inbetalning från t.ex bitstamp på sitt konto? Jag vet att man får ögonen på sig om det är större belopp, men så är det alltid. Men jag funderar på om skatteverket och svenska banker har koll på dessa börser och får ett pling att det görs en insättning från en bitcoin-börs? Kan man scrambla runt sina pengar så de mellanlandar på något annat nätkonto mellan?
Citera
2017-08-24, 00:39
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnaal
Snälla factchecka dig själv! Jag undrade precis detta häromdagen och mailade således Skatteverket och fick detta svar:

Fast nu är det ju onödigt med tanke på att jag vet. Tack. Oavsett så blir det fortfarande samma skatteeffekt i slutändan.

Om du ska ha kontakt med skatteverket igen får du gärna ta upp frågan om schablonmetoden vilken ger en skattemässig fördel om du haft mer än 500% värdetillväxt på dina värdepapper.
Citera
2017-10-20, 12:28
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Fast nu är det ju onödigt med tanke på att jag vet. Tack. Oavsett så blir det fortfarande samma skatteeffekt i slutändan.

Om du ska ha kontakt med skatteverket igen får du gärna ta upp frågan om schablonmetoden vilken ger en skattemässig fördel om du haft mer än 500% värdetillväxt på dina värdepapper.

Just schablonmetoden undrar jag jag över också. Tycker det står olika överallt. Sedan är det över 400% avkastning som den blir lönsam inte 500%.
Citera
2017-10-20, 13:29
  #31
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Just schablonmetoden undrar jag jag över också. Tycker det står olika överallt. Sedan är det över 400% avkastning som den blir lönsam inte 500%.
När jag pratade med SKV så sa de att schblonmetoden inte får användas vid försäljning av Bitcoins med vinst.
Citera
2017-10-24, 12:22
  #32
Medlem
Jag kan rekommendera alla som tänker på att föra över mindre belopp >100k att istället skaffa en wallet med bitcoin visa/mastercard då nästan alla har dessa gränser :
Max Top-up amount per purchase $10,000/€10,000/£8,000
Max ATM withdrawal per day $2,000/€2,000/£1,600

Spendera bitcoinsen med kreditkorten och spara era löner istället för tvärtom.
Citera
2017-10-24, 12:28
  #33
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Jag kan rekommendera alla som tänker på att föra över mindre belopp >100k att istället skaffa en wallet med bitcoin visa/mastercard då nästan alla har dessa gränser :
Max Top-up amount per purchase $10,000/€10,000/£8,000
Max ATM withdrawal per day $2,000/€2,000/£1,600

Spendera bitcoinsen med kreditkorten och spara era löner istället för tvärtom.

Låter inte dumt! har du nån länk?
Citera
2017-10-24, 12:31
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Låter inte dumt! har du nån länk?

Jag använder bla SpectroCoin (https://spectrocoin.com )
Citera
2017-10-24, 21:00
  #35
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Jag använder bla SpectroCoin (https://spectrocoin.com )

Jag beställde precis från Cryptopay! Men detta måste ju vara optimalt om man vill kringgå skatter och sånt? Rent hypotetiskt alltså..?
Citera
2017-10-24, 22:51
  #36
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Jag beställde precis från Cryptopay! Men detta måste ju vara optimalt om man vill kringgå skatter och sånt? Rent hypotetiskt alltså..?

Hur betalade du för kortet?

Kostar ju 0.001 BTC att ta ut från Kraken nu... Typ $7. För ett kort som kostar $15.
Känns väldigt dyrt. Då borde man kanske överföra mer samtidigt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback