2006-01-03, 03:03
Bannlyst
Hej!

Jag skulle uppskatta tips på vettig litteratur som behandlar fonetik. Hittills har jag köpt Svenska språknämndens uttalsordbok (2003) - kanske i ett något annat syfte, men den fick mig intresserad - och också spanat in Allmän och svensk fonetik, Fonetikens grunder samt Svensk fonetik. Någon som har någon av dessa böcker och som kan berätta om det är värt besväret att skaffa dem? Och finns det någon annan som jag kan ha missat?

Alla förslag välkomnas!
Citera
2006-01-03, 04:34
Medlem
haloklins avatar
Jag kan inte säga något om de volymer du tagit upp, men tipsar ödmjukt om följande dito:

Peter Ladefoged, A Course in Phonetics;

Borden / Harris / Raphael, Speech Science Primer: Physiology, Acoustics, and Perception of Speech.
Citera
2006-01-03, 08:14
Medlem
Tevildos avatar
Nu var det ett tag sedan men Lundström & Holmberg - Elementär Fonetik tyckte jag var helt okej vid den tiden..

Den är dock rätt så grundläggande om minnet inte sviker mig.
Citera
2006-01-03, 12:08
Medlem
Glöm inte att kolla på ditt lokala bibliotek! Den nya Fonetikens grunder är bra, och fanns t o m på mitt lilla bibliotek på landet. Allmän och svensk fonetik av Elert var kurslitteratur på min 5-poängare i fonetik här i Lund.

Vad inom fonetiken är du intresserad av? Det finns artikulatorisk fonetik (hur vår talapparat skapar ljud), akustisk fonetik (ljudvågor, frekvenser och dylikt), perceptorisk fonetik (hur ljudvågorna kommer in i örat, vidare till hjärnan och slutligen omvandlas till något som vi förstår – om vi kan språket i fråga) eller fonologisk fonetik (även kallad fonologi) som behandlar språkljudens funktion i enskilda språk.

Om man inte vill ge sig in på universitetsnivå (där jag för tillfället är, och ändå bara skrapar på ytan) så kan man säga att fonologin inte har förändrats så väldigt mycket på de senaste åren, medan den tekniska utvecklingen har förändrat de tre förstnämnda fälten väldigt mycket, särskilt genom alla verktyg för att mäta hjärnans aktivitet.
Citera
2006-01-03, 19:21
Bannlyst
Okej, tack för alla tipsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Noriega
Glöm inte att kolla på ditt lokala bibliotek! Den nya Fonetikens grunder är bra, och fanns t o m på mitt lilla bibliotek på landet. Allmän och svensk fonetik av Elert var kurslitteratur på min 5-poängare i fonetik här i Lund.

Vad inom fonetiken är du intresserad av? Det finns artikulatorisk fonetik (hur vår talapparat skapar ljud), akustisk fonetik (ljudvågor, frekvenser och dylikt), perceptorisk fonetik (hur ljudvågorna kommer in i örat, vidare till hjärnan och slutligen omvandlas till något som vi förstår ? om vi kan språket i fråga) eller fonologisk fonetik (även kallad fonologi) som behandlar språkljudens funktion i enskilda språk.

Om man inte vill ge sig in på universitetsnivå (där jag för tillfället är, och ändå bara skrapar på ytan) så kan man säga att fonologin inte har förändrats så väldigt mycket på de senaste åren, medan den tekniska utvecklingen har förändrat de tre förstnämnda fälten väldigt mycket, särskilt genom alla verktyg för att mäta hjärnans aktivitet.
Det får nog bli fonologisk fonetik, det vill säga fonologi, som lockar mest. Har du några förslag på mer om det? Jag räds inte universitetsnivå, så det är inga problem.
Citera
2006-01-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Okej, tack för alla tipsen.

Det får nog bli fonologisk fonetik, det vill säga fonologi, som lockar mest. Har du några förslag på mer om det? Jag räds inte universitetsnivå, så det är inga problem.
Vi använde föreläsarens kompendium som också heter "Fonetikens grunder". Han sa att han ska samla det i bokform, och han verkade lite stött över att den här nya boken hade tagit "hans" namn. Han hade påpekat detta för den andra författaren och dennes förlag, men de verkade inte ha brytt sig

Det finns även många bra websidor om detta, mycket på engelska, men också en svensk kurs som gjordes för DN eller något. Sök på google och kolla länkarna i Wikipedias artiklar. Jag finns också tillgänglig
Citera
2006-01-04, 00:26
Medlem
JD O'Connor: Phonetics. Penguin Books, London 1973.
W S-Y. Wang, ed. The Emergence of Language - Development and Evolution. New York, 1991.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in