2018-01-15, 00:06
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peela
Du tänker inte på Emilie Meng? För där gjorde dem så, vilket blev lite kaotiskt när folk såg att "hon" var inloggad.. :/

Vad jag vet har polisen inte fått några signaler om aktivitet från Patriks mobil och kontokort.

Emili* M*ng var danska!
Citera
2018-01-15, 00:31
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom polisen arbetar efter MSO, gör man en riskbedömning från fall till fall.

När det gäller barn eller äldre förvirrade t ex väntar man inte, utan börjar direkt.

"Slå larm
Thomas Hellgren är kommissarie vid polisen i Dalarna. Han har arbetat med flera fall av försvinnanden under sin tid vid polisen.

Och hans budskap är glasklart:

– Slå larm till oss så fort som möjligt, så får vi avgöra hur allvarligt läget är. Det händer att man som anhörig själv börjar söka, att man tycker att det är för tidigt att ringa polisen.

– Gör inte det. Ring oss istället, menar han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/polisen-sla-larm-direkt-till-oss-nar-nagon-ar-forsvunnen

I Patriks fall gjorde man säkert en första bedömning utifrån att han är en vuxen person som inte var förvirrad. Man undrar om polisen fick besked om hans psykiska tillstånd direkt, eller om det var sådant som de fick veta i senare skede?

Nu vet vi inget om på vilket sätt Patrik visade att han inte mådde bra, mer än att han känt sig pressad av skolan och verkat deprimerad. Om Patrik hade visat tecken på psykos innan hemfärden, t ex på Gotlandsresan och det hade framkommit vid anmälan, kanske man gjort en annan riskbedömning och börjat leta direkt efter anmälan.

"Polisens arbetsmetod Efterforskning av försvunna personer (EFP) bygger på Managing Search Operations (MSO), en arbetsmetod utvecklad i Nordamerika och Storbritannien. Svensk polis har lagt till de fysiska och psykiska faktorer som påverkar hur en försvunnen person upplever och hanterar situationen. Utifrån dessa fakta har polisen skapat effektiva sökmetoder."

https://polisen.se/Om-polisen/Sa-arbetar-Polisen/Forsvunna-personer/

Försökte hitta information om 48-timmars regeln som du nämnde, men kunde inte något. Vet att man väntar en tid i vissa fall innan man börjar göra efterforskningar. Man utgår då från MSO, gör en första riskbedömning. Många personer dyker upp efter en tid. De kan ha varit bortresta, varit på besök hos någon eller bara frivilligt hållit sig undan för att få vara i fred.
Efter 48 timmar är det inte så lätt att lösa om ett brott ligger bakom försvinnandet. Spår försvinner & människor minns inte lika väl. Har svårt att tro att det finns en 48 timmars regel. Mycket beror nog på omständigheterna.
Citera
2018-01-15, 13:04
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Läser artikeln om ett försvinnande i Norge, där polisen säger "Vi kontrollerar alltid sociala medier, det är vanligt i sådana här sammanhang.", då de har varit in på kvinnans Facebooksida, vilket inte anhöriga visste, så hoppet tändes för dem.

Gäller detta svenska polisen också? Var det någon aktivitet på Patriks sida, efter försvinnandet eller var det bara på Instagram eller vilken sida det nu var, som det hände något?

Jo men jag har ett minne av att vi diskuterat detta tidigare.. Hans Facebook sida blev mer "låst" och många var frågande till detta.. vår slutsats var väl att någon av Patriks anhöriga måste ju loggat in och gjort om inställningarna.. för det skulle ju aldrig polisen göra iallafall... 😉 Instagram vet jag inte, men vet att det var något med hans Spotify också... någon som har bättre minne än jag? Orkar inte söka igenom alla dessa sidor känner jag.... 😴
Citera
2018-01-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Jo men jag har ett minne av att vi diskuterat detta tidigare.. Hans Facebook sida blev mer "låst" och många var frågande till detta.. vår slutsats var väl att någon av Patriks anhöriga måste ju loggat in och gjort om inställningarna.. för det skulle ju aldrig polisen göra iallafall... 😉 Instagram vet jag inte, men vet att det var något med hans Spotify också... någon som har bättre minne än jag? Orkar inte söka igenom alla dessa sidor känner jag.... 😴

Spotify var det, ja.
Minns inte heller fullt ut o orkar inte kolla upp det heller - liiite många sidor nu..
Citera
2018-01-16, 11:03
Medlem
Snubban007s avatar
Någon Hallsbergsbo som kan tala om hur det ser ut där nu?

Snö? Barmark?
Citera
2018-01-16, 11:21
Medlem
Citat:
Någon Hallsbergsbo som kan tala om hur det ser ut där nu?

Snö? Barmark?
Idag snö, igår barmark.
Citera
2018-01-16, 22:41
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Idag snö, igår barmark.

Tack för svar.
Kanske det blir sök när snön försvunnit..? Inte sett något på mps sida..
Citera
2018-01-17, 22:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack för svar.
Kanske det blir sök när snön försvunnit..? Inte sett något på mps sida..

Nä, kollar då och då. Men inget nytt sök.
Förstår att det inte är någon mening nu när det ligger tjockt med snö på marken.
Känns så oändligt sorgligt denna historia.......
Citera
2018-01-18, 20:15
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Spotify var det, ja.
Minns inte heller fullt ut o orkar inte kolla upp det heller - liiite många sidor nu..

Hej alla

Var det inte Livingmyownlife som hade lite koll på P:s spotify. Vad jag kommer ihåg angående datorn så har vi diskuterat den för den ändrade sig flera gånger i början.
Citera
2018-01-18, 22:04
Medlem
Men datorn hittades ju ändå? Så vad mer kan man veta om den?
Citera
2018-01-19, 00:23
Medlem
Aquarellies avatar
Citat:

Det var pappan som loggat in på hans spotify för att lyssna på hans musik. När kopplingen mellan fb och spotify försvann återgick namnet till originalnamnet regaltip.

Hur vet jag detta? frågade tidigt i tråden när spotify namnbytet uppdagades och fick förklarat för mig i pm. Hoppas vi ändå kan släppa smådetaljerna kring det hela och låta familjen ha sitt, dvs inte diskutera kring hans spotify utan istället fokusera på att hitta honom/hans kvarlevor. Kram på er💕
Senast redigerad av Aquarellie 2018-01-19 kl. 00:26. Anledning: Felaktig info
Citera
2018-01-19, 06:15
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquarellie
Det var pappan som loggat in på hans spotify för att lyssna på hans musik. När kopplingen mellan fb och spotify försvann återgick namnet till originalnamnet regaltip.

Hur vet jag detta? frågade tidigt i tråden när spotify namnbytet uppdagades och fick förklarat för mig i pm. Hoppas vi ändå kan släppa smådetaljerna kring det hela och låta familjen ha sitt, dvs inte diskutera kring hans spotify utan istället fokusera på att hitta honom/hans kvarlevor. Kram på er💕

Jo men så är det. De var tvungen att städa på Patriks Facebook och det skrev dom i HP-tråden då nyfikna människor inte bara klev lite för långt in på deras privatliv utan även Patriks vänner blev drabbade, vilket är vidrigt i min ögon när man t.o.m söker upp hans vänner för att fråga ut dom!

Sen är det nästan en oskriven regel här att det som nämns i PM är avsett för PM och då finns det en anledning till att det inte läggs i tråden.

Nu är jag dock ganska försiktig här så jag skriver bara det jag tror, aldrig det jag vet (oftast) och aldrig om känsliga saker.

Jag tror att väldigt mycket av smutskastningen och att familjen stått granskad under lupp har avtagit lite i samband med att HP-tråden stängdes och när tråden här har lugnat sig lite. Det betyder inte att sökandet efter Patrik inte är lika aktivt längre för jag VET att familjen har bra och pålitliga människor som hela tiden gjort och gör det dom kan för att Patrik ska hittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in