Citat:
Det beror ju just på att det inte finns någon offensiv utveckling, alls.
Den risken är nog minimal. Få som driver en bitcoinnod lär vilja se den utvecklingen mot mer komplexitet. Redan den lilla förändringen som genomfördes häromsistens förde med sig oväntade konsekvenser i form av att det gick att konstruera shitcoins som parasiterar på bitcoins blockkedja och att denna började användas som ett slags klotterplank. "Make bitcoin fun again", som någon uttryckte det.
Citat:
Nä, den inkompetensen drivs av folk som aldrig har och aldrig kommer att skriva en rad kod. Man kan ju med fördel jämföra med Saylor. Just han är ju absolut ingen korkad människa, men han är mäktigt okunnig när det kommer till området. Men i Bitcoin-land spelar det ingen roll, för han står för up-only-HODL och det räcker för att leda Bitcoin.
Kanske var dessa oväntade konsekvenser ett uttryck för den inkompetens du skrev om tidigare? Ingen förmådde granska koden tillräckligt innan sjösättningen?
Citat:
Det verkar så, ja.
Det de flesta inklusive mig själv vill är att bitcoin ska förbli extremt säker och endast förändras ytterst försiktigt när det blir nödvändigt. Ethereums roll inom defi är nog inte hotad från bitcoins sida.
Ethereum har alltid varit fokuserat på R&D för att plattformen inte skulle finnas annars. Ethereum gör helt enkelt saker som ingen visste hur man gjorde för 10 år sedan. Och det har ju alltid stått klart att Bitcoin inte skulle driva något sådant (därav braindrain 2015-2017). Men däremot runt 2020 började utvecklingen ge resultat, och plötsligt började det dyka upp vägar för Bitcoin att öppna upp ett decentraliserat ekosystem utan att "chansa".
Men intresset för det har ändå varit noll såhär 5 år senare. Jag tycker det är fine att Bitcoin är Bitcoin, däremot är "ekosystemet runt Bitcoin" något oerhört pinsamt eftersom allt handlar om klassiska TradFi-lösningar men där folk låtsas att det är decentraliserat.
I praktiken har det stört mig att Bitcoin fungerar så uruselt som collateral, just för att det bara existerar TradFi-varianter. Men jag är ändå fine med avvägningen, för om inte Bitcoin var Bitcoin skulle vi inte ha något Bitcoin så att säga.
EDIT: Man kan nog rent av filosofera kring att om Bitcoin försvann skulle vi få samma problem som väst idag har av att religion försvann. Det kan på papperet låta okej att "orange pet rock" försvinner (givet att tex ETH är i ett så stabilt stadie att det fungerar som substitut). Men i verkligheten är det nog viktigt att Bitcoin är det lilla sandkorn till kärna som födde Vitalik, som födde Ethereum, som födde resten av communityt osv.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2025-03-13 kl. 01:22.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2025-03-13 kl. 01:22.