2017-06-21, 02:09
Medlem
carass avatar
Streamas av Netflix i vissa länder och där gissas att säsong 2 kommer först juni 2018
Citera
2017-06-21, 02:20
Medlem
Drozds avatar
Fasen vad bra Ben Becker är som den vidrigt osympatiske, ständigt snabbmatsglufsande och försupne STASI-agenten!

Lite trist bara att man inte fick se mer av Sofia Helin. Där snackar vi milf...
Citera
2017-06-21, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Jag har bara svårt att ta en skildring av doping av småflickor på allvar när den går ut på att flickan blir ett monster med sött flickansikte upptill och en varulvslik luden mage under kläderna. Det går helt enkelt inte att tro på.

Förmodligen är det helt påhittat. Men dopningen i DDR var institutionaliserad. Men det var bara de duktiga som togs ut till sådana program. Först fick de ju tävla i vanliga tävlingsgrenar, de bästa togs ut och flyttades till idrottsgymnasier, dvs internat, där dopingen fick visst utrymme. Flickorna vägdes och mättes regelbundet.

DDR hade ju inget behov av att ha jättemånga dopade idrottare, bara så många att de kunde utmärka sig i internationella sammanhang.

I övrigt så satsades det mycket på bra kost och regelbundna vanor, utöver idrott så fick de också vanlig undervisning.
Det är väl egentligen inte känt om hur mycket dopningsmedel och vilka sorters preparat dessa fick.

Men att steroider var vanliga det vet man, å andra sidan så var det nog den allra bästa kvaliteten av dessa,
DDR hade gott om kemikunnande särskilt inom dessa områden.

Å andra sidan så var hela Östeuropa noga med att leta efter duktiga förmågor inom skolorna inom snart sagt alla ämnesområden, tex klassisk musik mm.

Bra serie i övrigt - den fångar lite grand den stämning som rådde i DDR. Men det institutionaliserade spionerandet var så att säga uppdelat på väldigt många "agenter", de som sammanställde informationen och gjorde analyser var nästan aldrig "ute på fältet" själva. Därför är dramatiseringen felaktig på det viset att agenterna på fältet hade oftast ingen överblick över vad de höll på med, eller arbetade så utsatta som dramatiseringen visar.
Citera
2017-06-21, 08:14
Medlem
Carl Serungs avatar
Vilken märklig serie....

Serien tog aldrig riktigt fart enligt mig, det mesta gick på halvfart. (Jämför med Deutschland 83 som hade bra tempo och spänning). Det här var mest som fesljummen filmjölk. Dessutom väldig många irriterande rekvisitafel i denna serie.

Och jag fattade aldrig riktigt grejen med Sabine & Lars. Att dom är syskon fattade jag, men vad var det som hände i New York innan dom flyttade till Berlin? Något hade ju tydligen hänt där?
Var Sabine också adopterad?
Citera
2017-06-21, 10:02
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vilken märklig serie....

Serien tog aldrig riktigt fart enligt mig, det mesta gick på halvfart. (Jämför med Deutschland 83 som hade bra tempo och spänning). Det här var mest som fesljummen filmjölk. Dessutom väldig många irriterande rekvisitafel i denna serie.

Och jag fattade aldrig riktigt grejen med Sabine & Lars. Att dom är syskon fattade jag, men vad var det som hände i New York innan dom flyttade till Berlin? Något hade ju tydligen hänt där?
Var Sabine också adopterad?

Instämmer med dej! Jag ställer mej också lika undrande. Inget mer än tjejen som vann i simning gick ju att knyta ihop. Det hela i de olika händelserna lämnades öppet med frågetecken ???Hur blir det sedan? Min gissning är att det blir en fortsättning på serien.
Citera
2017-06-21, 10:12
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Instämmer med dej! Jag ställer mej också lika undrande. Inget mer än tjejen som vann i simning gick ju att knyta ihop. Det hela i de olika händelserna lämnades öppet med frågetecken ???Hur blir det sedan? Min gissning är att det blir en fortsättning på serien.
Kollade lite i tyska tidningar och där stod att inget var bestämt för säsong 2.
Väldigt märkligt i så fall...
Citera
2017-06-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tyckte den verkade helt ok. Lite halvsegt första avsnitt , men det tar nog sig.

Liten rolig grej: Såg flera Mercedes Taxi i modell W123. Men denna lanserades väl först runt 1976 och serien utspelar sig 1974.
Tysk kvalité .
Citera
2017-06-21, 12:37
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Tysk kvalité .
Vad menar du?
Citera
2017-06-21, 19:20
Bannlyst
Citat:
Vad menar du?
Är du verkligen så trög?
Citera
2017-06-21, 21:03
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebajs
Är du verkligen så trög?
Ja. Åter till frågan: Vad menar du?
Citera
2017-06-21, 22:37
Avslutad
Citat:
Ja. Åter till frågan: Vad menar du?

Men herregud, han menade väl att tyskarna är sopiga när det gäller att producera filmer och TV-serier. Ett sånt misstag borde de helt enkelt inte gjort. De flesta tyskar jag känner ger heller inte fem öre för tysk film.
Citera
2017-06-22, 23:21
Medlem
Jofs avatar
Märkligt med tyskarna. Bara under 100 års tid så byter dom ideologi som andra byter underkläder. Och tror på det.
Kejsartrogna, sen nazister, sen kommunister eller kapitalister sen demokrater.
Beroende på vem som säger åt dom vad dom ska tro på.

OCH dom blir väldigt DUKTIGA på det dom tror på dessutom.

Inte som polackerna som bara låtsades tro på kommunismen. Nä, dom går all in. Det får man ge dom.

Vad är detta för folk?

Hjärntvättas på cirka två år?

Serien ger ingen förklaring på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in