Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-22, 21:05
Medlem
Legerdemains avatar
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/897918-tova-moberg-snap-expojkvan-bevis-rattegang

Den här obehagliga »detaljen» hade jag missat. Jag som trodde att jag hade läst domen utförligt. Att han syftar på Tova i sina meddelanden bör det väl inte råda några tvivel om. Men varför han uttryckte en så stark längtan efter att ta död på henne förstår jag inte. Vem kan alls förstå det?
Citera
2018-02-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Har Fagerström slängts i fängelse ännu, förresten? Hur snabbt verkställer man ett straff som det här? Jag känner inte alls till rutinerna.
Han är i häktet tills domen vunnit laga kraft 8 mars. Men de kommer överklaga så han lär fortsätta att sitta i häktet.
Citera
2018-02-22, 21:17
Medlem
Citat:
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/897918-tova-moberg-snap-expojkvan-bevis-rattegang

Den här obehagliga »detaljen» hade jag missat. Jag som trodde att jag hade läst domen utförligt. Att han syftar på Tova i sina meddelanden bör det väl inte råda några tvivel om. Men varför han uttryckte en så stark längtan efter att ta död på henne förstår jag inte. Vem kan alls förstå det?
Det är inte så svårt om man tänker efter. Så länge hon levde, och det var slut mellan dom, så hade han ingen kontroll. Och då mådde han dåligt. Riktigt dåligt. Det är ju också en av anledningarna, antagligen, att han dödade henne. Bristande kontroll. Får inte han henne ska ingen annan ha henne. Är det slut så kan han inte styra henne längre. Då kunde hon gå i tajta jeans och "visa upp sig" som han sa till henne. Och det tålde han inte.
Citera
2018-02-22, 21:17
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han är i häktet tills domen vunnit laga kraft 8 mars. Men de kommer överklaga så han lär fortsätta att sitta i häktet.

Tackar! Jag antar att skillnaden inte är så stor. Förutom att han – när han väl hamnar i fängelse – inte kommer att bli populär bland de andra fångarna. Annars är livet i våra svenska fängelser definitivt en dans på rosor jämfört med många andra. Fagerström kan vara glad att han inte har blivit dömd av en rysk domstol.
Citera
2018-02-22, 21:21
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är inte så svårt om man tänker efter. Så länge hon levde, och det var slut mellan dom, så hade han ingen kontroll. Och då mådde han dåligt. Riktigt dåligt. Det är ju också en av anledningarna, antagligen, att han dödade henne. Bristande kontroll. Får inte han henne ska ingen annan ha henne. Är det slut så kan han inte styra henne längre. Då kunde hon gå i tajta jeans och "visa upp sig" som han sa till henne. Och det tålde han inte.

Allt kokade alltså ned till ett kontrollbehov.

Jag undrar om han planerade mordets genomförande den där kvällen som hon mördades eller om det var mer av en stundens ingivelse efter att ha uppfattat sig som provocerad av Tova. Eftersom Tova – trots att hon bevisligen var rädd för Fagerström – åkte till gården den där kvällen måste hon ju ha känt sig bekväm med det.
Citera
2018-02-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Gällande skadestånd mm:
1. I första hand skall brottslingen (B.F) betala ut.
2. I andra hand skall offrets försäkringsbolag betala ut
3. I tredje hand skall Brottsoffermyndigheten (staten) betala ut.

tack! då är det väl så som jag befarat....

i första hand ska billy betala 180 000SEK. Han har ju jobbat och tjänat hur mycket som helst...

i andra hand betalar hans försäkringsbolag.... hur stor är chansen att pengarna kommer därifrån? är varje svensk försäkrad/i en försäkringsbolag eller bara de som har råd med det (som Billy)?

äsch, det är ju ingen fara i vilket fall som helst då det ju finns tredje handen, Brottsoffermyndigheten/staten som kan hjälpa betala Billy såväl skådestand som flera advokater.... samt "kost och logis" i livstid! fy, vad äckligt!
Senast redigerad av Emmentalerkaese 2018-02-22 kl. 21:25.
Citera
2018-02-22, 21:30
Medlem
Citat:
Allt kokade alltså ned till ett kontrollbehov.

Jag undrar om han planerade mordets genomförande den där kvällen som hon mördades eller om det var mer av en stundens ingivelse efter att ha uppfattat sig som provocerad av Tova. Eftersom Tova – trots att hon bevisligen var rädd för Fagerström – åkte till gården den där kvällen måste hon ju ha känt sig bekväm med det.
Jag tror han gått ganska länge och funderat på det hela faktiskt. Det är för mycket detaljer som han inte skulle kommit på så snabbt. Fäljen och skottkärran. Bränna kläderna osv.
Varför hon åkte till gården är ju svårt att säga. Han kan faktiskt ha varit jättevänlig och bett henne att bara titta över innan festen. Men hon skrev också att "han vill få mig att lita på honom så att han blir ensam med mig och sen döda mig" eller nåt liknande. Minns inte exakt orden.
Citera
2018-02-22, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmentalerkaese
tack! då är det väl så som jag befarat....

i första hand ska billy betala 180 000SEK. Han har ju jobbat och tjänat hur mycket som helst...

i andra hand betalar hans försäkringsbolag.... hur stor är chansen att pengarna kommer därifrån? är varje svensk försäkrad/i en försäkringsbolag eller bara de som har råd med det (som Billy)?

äsch, det är ju ingen fara i vilket fall som helst då det ju finns tredje handen, Brottsoffermyndigheten/staten som kan hjälpa betala Billy såväl skådestand som flera advokater.... samt "kost och logis" i livstid! fy, vad äckligt!

Nej du missförstår!! Punkten 2 gäller offrets försäkringsbolag (sedan om det i detta fallet är T.M eller hennes föräldrars försäkringsbolag vet jag inte) alltså INTE B.F försäkringsbolag.

Brottsoffermyndigheten "hjälper" ju inte B.F!? Dom hjälper ju T.M anhöriga att få ut sin brottsersättning när dom inte kan få ut ersättningen på annat sätt.
Det är heller inte Brottsoffermyndigheten som betalar B.F advokater/fängelsevistelse, utan det är staten.
Senast redigerad av Haaaaag 2018-02-22 kl. 22:17.
Citera
2018-02-22, 23:09
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ljudupptagningarna från rättegången har tydligen rönt ett visst intresse i den här tråden. Jag är själv intresserad av dessa. Såvitt jag har förstått det kommer de att förstöras om en tid. Innebär det att det är helt omöjligt för vanliga intresserade att få tag i dem? Jag skulle gärna vilja höra hur Tovas baneman uttrycker sig. En avskrift kan aldrig bli detsamma som en ljudupptagning.

Så som jag fattat det är så är det videofilerna från rättegång som raderas, ljudupptagningarna är alltså kvar att hämta ut när som. Har själv tänkt göra det men har inte fått tummen ur att maila tingsätten ännu, dessutom hoppas jag att någon annan hinner före och är så pass givmild att ladda upp dom till oss andra.

Ang. Billys tankar så mår han garanterat inte dåligt över sin gärning, kontrollen finns fortfarande där och han frodas i tanken av att ingen någonsin kommer få Tova. Möjligtvis mår han inte på topp nu när han har fått möta verkligheten och åkt på livstid men han har fortfarande hatet inom sig och enligt honom ligger skulden på Tova, hade hon bara gjort som hon blivit tillsagd så hade det ju inte behövt sluta såhär...
Senast redigerad av pulverhonung 2018-02-22 kl. 23:20.
Citera
2018-02-22, 23:35
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Så som jag fattat det är så är det videofilerna från rättegång som raderas, ljudupptagningarna är alltså kvar att hämta ut när som. Har själv tänkt göra det men har inte fått tummen ur att maila tingsätten ännu, dessutom hoppas jag att någon annan hinner före och är så pass givmild att ladda upp dom till oss andra.

Ang. Billys tankar så mår han garanterat inte dåligt över sin gärning, kontrollen finns fortfarande där och han frodas i tanken av att ingen någonsin kommer få Tova. Möjligtvis mår han inte på topp nu när han har fått möta verkligheten och åkt på livstid men han har fortfarande hatet inom sig och enligt honom ligger skulden på Tova, hade hon bara gjort som hon blivit tillsagd så hade det ju inte behövt sluta såhär...

Välformulerad analys där, pulverhonung.

Billy kände bevisligen ett enormt raseri den där natten som han dödade Tova. Hennes skador visar på ett besinningslöst våld. Alla de hatiska känslor som han bar med sig fick Tova klä skott för. När han sedan hade slagit ihjäl henne kände han nog inte annat än lättnad. Nu behövde han inte må dåligt längre. Att han hade orsakat henne själv en enorm dödsångest och lidande och i förlängningen hennes föräldrar och bror bekommer honom nog inte det minsta. Åtminstone inte i nuläget. Allt handlar om Billy själv. Även nu. Han är bara 23 år och har dömts till fängelse. Det är han som har drabbats.

Ingenting av detta är på något sätt förvånande. Ändå är det så skrämmande att man utan att tveka kan slå ihjäl en yngre, fysiskt underlägsen tjej. Och det har bevisligen varit ett mycket utdraget lidande för Tova. Det är ofattbart att någon kan klara av åsynen av detta. Men han såg väl Tova som sin ägodel som han kunde hantera hur han helst önskade. Samtidigt som hon var som ett rött skynke för honom. Han begärde henne intensivt och hatade henne samtidigt. Hon blev helt enkelt spegelbilden av hans eget hat mot henne.

Långt inombords – men utan att komma åt dessa känslor – måste Billy hata sig själv.
Senast redigerad av Legerdemain 2018-02-22 kl. 23:39.
Citera
2018-02-22, 23:49
Medlem
Legerdemains avatar
Toppen att ljudupptagningarna kommer att finnas kvar, förresten. Det slår mig att jag kanske skulle begära ut dem för ett annat mål. Det är dock 38 år gammalt... De kanske inte finns kvar, då.
Citera
2018-02-23, 00:14
Medlem
In-Cognitos avatar
Citat:
Tackar! Jag antar att skillnaden inte är så stor. Förutom att han – när han väl hamnar i fängelse – inte kommer att bli populär bland de andra fångarna. Annars är livet i våra svenska fängelser definitivt en dans på rosor jämfört med många andra. Fagerström kan vara glad att han inte har blivit dömd av en rysk domstol.

Du vet inte vad du pratar om. Skillnaden mellan häkte och anstalt är enormt stor. Sen att du säger att ”livet i svenska fängelser är en dans på rosor” jämfört med andra länder (varför man överhuvudtaget ska jämföra?) visar bara vilken patetisk okunnig snorunge du är som kollat för mycket Hollywood.
BF kommer att vara berövad sin frihet i minst 20 år framöver. Tillvaron som väntar honom är fruktansvärd. Jämförelsen ska göras med hans liv utanför murarna... inte med något fängelse i helt annat OCH annorlunda land. Pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in