Citat:
Men med tanke på att MGM riskerar långt straff, kanske han ändå har chansen att komma ut tidigare än ett fängelsestraff om han blir dömd.
Om en person blir dömd till rättspsykiatrisk vård med SUP (särskild utskrivningsprövning), vet jag inte vad detta skulle innebära.
Men om en person blir dömd UTAN SUP, verkar det finnas andra möjligheter. Allt förstås beroende på hur allvarligt psykiskt sjuk man är.
Samtidigt tänker jag att är man psykisk sjuk och behöver vård, är ju inte fängelse det rätta.
Från Wikipedia (min fetning):
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttspsykiatrisk_unders%C3%B6kning
Ett § 7-undersökningsutlåtande vägleder inte bara till om en RPU är befogad utan kan även fungera som underlag för överlämnande av personen till rättspsykiatrisk vård utan särskild utskrivningsprövning (SUP). Om en person döms till rättspsykiatrisk vård utan SUP skall den rättspsykiatriska vården upphöra om (1) personen inte längre bedöms lida av en allvarlig psykisk störning, eller (2) om det till följd av personens psykiska hälsa eller förhållanden i övrigt ej är påkallat att denne vårdas under frihetsberövande och/eller tvång, eller att denne kan ges öppen rättspsykiatrisk vård. En § 7-underökning omfattar ungefär en timmes bedömning, vid ett tillfälle, och årligen genomförs ca 1700 sådana undersökningar.[4][5][6][7]
RUP= Rättspsykiatriskt undersökning
Men det är bara min gissning. Finns säkert statistik på detta.
: