Citat:
Ursprungligen postat av
Nachtzeit
Har ett par glasögon jag använder nu, men som har några år på nacken. Har nu fått nya som är bättre anpassade efter min närsynthet (starkare), och jag undrar således om det finns någon anledning att spara dem i annat syfte än att ha ett par extra (om än sämre) glasögon liggandes om jag skulle råka krossa eller tappa bort de nya?
Finns det några fördelar för ögat att sitta med svagare glasögon när man läser/sitter vid datorn/kollar TV eller bara i vanliga fall? Har hört, säkert skitsnack, men visserligen, att ens synfel hålls tillbaka från att bli värre om man använder för svaga/inga glasögon/linser för att ögat då får "träna".
Vad säger Flashback?
Risken är väl snarare att du drar på dig spänningshuvudvärk genom att använda för svaga glasögon.
Jag sparar ett gammalt par som akut/reserv-par. Resterande skänker jag till de glasögoninsamlingar som finns. Det är bättre att de kommer till någon nytta än att de ligger och dammar i min byrålåda.
Vill du stärka ögonmuskulaturen handlar det väl mera om att vara ute och se saker (i rätt styrka)på olika distanser och att ögonen får röra sig mer, inte bara en platt skärm.