2017-05-10, 14:15
Medlem
Har ett par glasögon jag använder nu, men som har några år på nacken. Har nu fått nya som är bättre anpassade efter min närsynthet (starkare), och jag undrar således om det finns någon anledning att spara dem i annat syfte än att ha ett par extra (om än sämre) glasögon liggandes om jag skulle råka krossa eller tappa bort de nya?

Finns det några fördelar för ögat att sitta med svagare glasögon när man läser/sitter vid datorn/kollar TV eller bara i vanliga fall? Har hört, säkert skitsnack, men visserligen, att ens synfel hålls tillbaka från att bli värre om man använder för svaga/inga glasögon/linser för att ögat då får "träna".

Vad säger Flashback?
Citera
2017-05-10, 14:22
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtzeit
Har ett par glasögon jag använder nu, men som har några år på nacken. Har nu fått nya som är bättre anpassade efter min närsynthet (starkare), och jag undrar således om det finns någon anledning att spara dem i annat syfte än att ha ett par extra (om än sämre) glasögon liggandes om jag skulle råka krossa eller tappa bort de nya?

Finns det några fördelar för ögat att sitta med svagare glasögon när man läser/sitter vid datorn/kollar TV eller bara i vanliga fall? Har hört, säkert skitsnack, men visserligen, att ens synfel hålls tillbaka från att bli värre om man använder för svaga/inga glasögon/linser för att ögat då får "träna".

Vad säger Flashback?
Risken är väl snarare att du drar på dig spänningshuvudvärk genom att använda för svaga glasögon.
Jag sparar ett gammalt par som akut/reserv-par. Resterande skänker jag till de glasögoninsamlingar som finns. Det är bättre att de kommer till någon nytta än att de ligger och dammar i min byrålåda.

Vill du stärka ögonmuskulaturen handlar det väl mera om att vara ute och se saker (i rätt styrka)på olika distanser och att ögonen får röra sig mer, inte bara en platt skärm.
Citera
2017-05-10, 14:52
Medlem
Vissa samlar ju högar tillslut av gamla glasögon. "bra att ha", bara för att.
Nä såklart ska du nu enbart använda dina nya glasögon som är anpassade efter din syn i dagsläget. Onödigt att gå runt i de gamla ibland. Men kanske kan vara bra att spara i syftet "reserv". Om du målar i lyan, ska göra något smutsjobb ute i trädgården eller annat. Annars - släng /skänk.
Citera
2017-05-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Risken är väl snarare att du drar på dig spänningshuvudvärk genom att använda för svaga glasögon.
Jag sparar ett gammalt par som akut/reserv-par. Resterande skänker jag till de glasögoninsamlingar som finns. Det är bättre att de kommer till någon nytta än att de ligger och dammar i min byrålåda.

Vill du stärka ögonmuskulaturen handlar det väl mera om att vara ute och se saker (i rätt styrka)på olika distanser och att ögonen får röra sig mer, inte bara en platt skärm.

Som jag misstänkte. Det finns således ingen bäring i dylika påståenden i stil med att det kan bli "för starkt" att sitta med rätt styrka på glasögonen vid t.ex. datorn när de jag använder nu (som är -1.0 i styrka, medan mina nya är -2.25) räcker för att jag ska kunna se på detta avstånd?
Citera
2017-05-10, 14:55
Medlem
japanskbruds avatar
kan väl aldrig va fel att ha bågarna kvar .. är ju lätt för optikern att byta glas i dom.. så sparar man endel pengar.
Citera
2017-05-10, 15:25
Bannlyst
spara vad fan, jag tappar bort nya prylar jämt
Citera
2017-05-10, 16:48
Medlem
Flamsans avatar
Jag köpte nya glasögon. Och hade dom något år. Var aldrig riktigt möjd med dom.
En dag ramlade ena glaset ur panik, skulle iväg och hälsa på maken som låg på sjukhus.
Hittade ett par gamla glasögon (de var ca 15 år gamla men i stort sett aldrig använda)
Upptäckte att jag såg bättre med dessa än de "nya" glasögonen som var en annan styrka på.

Jag har alltid haft ett par gamla glasögonen kvar om de nya går sönder. För jag kan inte se på teve utan kan egentligen inte klara mig utan glasögon påstår optikern.

Tanken på att vara utan glasögon ger panik.
Samma hos maken har också minst ett par gamla glasögon hemma utifallatt.
Citera
2017-05-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
kan väl aldrig va fel att ha bågarna kvar .. är ju lätt för optikern att byta glas i dom.. så sparar man endel pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av sickoldman
spara vad fan, jag tappar bort nya prylar jämt

Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Jag köpte nya glasögon. Och hade dom något år. Var aldrig riktigt möjd med dom.
En dag ramlade ena glaset ur panik, skulle iväg och hälsa på maken som låg på sjukhus.
Hittade ett par gamla glasögon (de var ca 15 år gamla men i stort sett aldrig använda)
Upptäckte att jag såg bättre med dessa än de "nya" glasögonen som var en annan styrka på.

Jag har alltid haft ett par gamla glasögonen kvar om de nya går sönder. För jag kan inte se på teve utan kan egentligen inte klara mig utan glasögon påstår optikern.

Tanken på att vara utan glasögon ger panik.
Samma hos maken har också minst ett par gamla glasögon hemma utifallatt.

Jag förstår alla praktiska aspekter uppräknade, men tråden startades mest för att få reda på hur ögat reagerar på att använda svagare glasögonen eller glasögon med rätt styrka, och så. Hur synen kan förändras till det bättre/sämre p.g.a. detta.
Citera
2017-05-10, 17:24
Medlem
ja om det blir krig kan det vara svårt att fixa nya glasögon, går ett par sönder är det aldrig fel att ha ett gammalt par i reserv
Citera
2017-05-10, 18:41
Medlem
Man sparar sina gamla brillor för att det är kul att plocka fram dom tio år senare och konstatera hur grymt fula dom är trots att man tycker tiden stått stil och modet inte förändrats. Kan ge välbehövligt perspektiv på grejerna man har på sig idag.
Citera
2017-05-11, 05:41
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtzeit
Som jag misstänkte. Det finns således ingen bäring i dylika påståenden i stil med att det kan bli "för starkt" att sitta med rätt styrka på glasögonen vid t.ex. datorn när de jag använder nu (som är -1.0 i styrka, medan mina nya är -2.25) räcker för att jag ska kunna se på detta avstånd?
Jag googlade lite och hittade en länk som känns trovärdig som besvarar dina frågor. Zeiss är ju ändå ett stort namn i branschen.
https://www.zeiss.se/vision-care/sv_se/better-vision/kunskap-om-seende/haelsa-och-foerebyggande/kan-fel-sorts-glasoegon-eller-daligt-ljus-skada-oegonen-.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in