Citat:
Ursprungligen postat av
Bleppe_Bf
De flesta klubbar eller privata grupper har inte hemliga handskakningar eller tecken eller invigningsritualer som inkluderar dödsriter med värjor och dödskallar och grejer.
Sånt där gör de inte på Rotary, Oddfellows eller Lions.
Det jag vände mig emot var att du påstod att frimurarna var ett "hemligt sällskap". Att man har interna delar man inte brättar om utåt är knappast unikt. Men att publicera både sina grundstadgar och medlemsregister är ovanligt öppet, jämfört med andra organisationer.
Varken Rotary eller Lions är ordenssällskap, så jämförelserna med dem haltar lite. Deras interna verksamhet kan jag inte hitta något om (i form av stadgar eller liknande), inte heller medlemsregister. Men det gör dem inte på något sätt "hemliga".
Hur Odd Fellows (IOOF) ritualer ser ut kan jag inte uttala mig om, men att de HAR ritualer kan vi nog vara tämligen säkra på. Bara baserat på deras hemsida kan man konstatera att deras första grad kallas just Invigningsgraden. Man avger löften och det är en sluten Orden där inte vem som helst kan bli medlem.
Dvs som i stort sett alla de klassiska större ordenssällskapen i Sverige.
Man har hemligheter (kring gradgivningarna) men är inte ett hemligt sällskap (som håller sin existens hemlig för världen). Möjligen är IOOF lite mer hemliga än frimurarna i och med att deras medlemsmatrikel inte verkar publiceras. Inte heller är deras stadgar offentliga.
Samliga publicerar adresser och kontaktuppgifter till sina lokala organisationer.