2017-05-02, 18:06
Medlem
Den svenska socialdemokratiska naiviteten visar sig än en gång.
MP och V jublar givetvis i en falsk körhymn:
"Öppna alla dörrar, nu kommer ni in. Vi lyfter bommen och öppnar
grinden och tar ingen slant i entre. Betalar gör våra äldre med fattigpension.
Gå, bara gå, över den långa bron..."
Citera
2017-05-02, 18:08
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vet inte var du bor. Men om du pendlat mellan Sverige och Dk så ser du att ID-kontrollerna är ett skämt. Mig veterligen så kommer de inte med färjorna, och ID-kontrollerna drabbar mest svenskar och danskar. Men men, what ever rocks your boat.

Simmar terrorister över lilla Bält ? Vilar på Borgholm?
Citera
2017-05-02, 18:09
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Bra eftersom att dessa kontroller kostar hundratals miljoner varje år och skadar såväl jobb som handel.

"Öresundsinstitutet beräknar att bara förseningarna som orsakas av id-kontrollerna kostar samhället 1,6 miljoner kronor per dag när resenärerna tvingas ägna 10.400 timmar extra varje dag åt att resa. Institutet varnar också för att gränskontrollerna på sikt kan leda till lägre tillväxt i regionen."

Dåligt eftersom att man inte har koll på vilka som kommer hit. Terrorister, kriminella, efterlysta, illegala, ja listan kan göras lång.

Att skydda rikets gränser är en fundamental skyldighet enligt mig. Men bör kunna utföras billigare och mer flexibelt, att ta bort kontrollerna HELT låter inte som en vidare bra idé, tycker man borde ha lärt sig någonting vid detta laget.
Citera
2017-05-02, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Om du är svensk som pratar felfri svenska så blir du knappast körd till Migrationsverket för registrering.
Du fastnar kanske i Malmö snarare än att fastna i Köpenhamn eftersom att polisen inte kan särbehandla dig.

Om jag förstått det rätt så betyder detta ingenting annat än att kontrollen flyttas från Köpenhamn till Malmö, och att alla även i fortsättningen måste alla ha sina pass med sig till Danmark om de skall kunna komma tillbaka.

Tror inte att du fattar någonting, faktiskt.
INGEN blir körd till migrationsverket. Har de inget ID så är det i första hand polisens sak.

Hur kan man fastna i ett eller annat land?
Blir du tagen i dk, så stannar du där, likaså i Sverige.

Kontrollerna finns i Malmö, HBG, på bron osv.

Jag gillar kontrollerna.
Men det är rätt surt att stå halvpackad i Helsingör utan leg. När man har 20 minuter hem.
Inget litet problem, om man säger så.
Citera
2017-05-02, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Simmar terrorister över lilla Bält ? Vilar på Borgholm?

Lilla hjärta. Vi skåningar simmar lätt mellan HBG-Helsingör. Det är våran bakgård.
Citera
2017-05-02, 18:22
Medlem
Vilken fin dag! Först blir jag extremt blackpillad av P1:s programledare som proklamerar att id-kontrollerna ska försvinna (föreställer mig henne med ett brett leende). Sen tänker jag, fan det stämmer inte... och så kommer jag på det och väntar med spänning på presskonferensen...

"Utökar gränskontrollerna" YES! Instant blackpill för PK!

Föreställer mig total REVA och stora framgångar på utkastarfronten. Kom ihåg att man inte behöver kasta ut alla som inte ska vara här utan ett fåtal räcker för att övriga ska smita iväg självmant.
Citera
2017-05-02, 18:23
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Tror inte att du fattar någonting, faktiskt.
INGEN blir körd till migrationsverket. Har de inget ID så är det i första hand polisens sak.

Hur kan man fastna i ett eller annat land?
Blir du tagen i dk, så stannar du där, likaså i Sverige.

Kontrollerna finns i Malmö, HBG, på bron osv.

Jag gillar kontrollerna.
Men det är rätt surt att stå halvpackad i Helsingör utan leg. När man har 20 minuter hem.
Inget litet problem, om man säger så.

Men ID-kontrollerna skall ju avvecklas.
Men ändå skall det krävas ID, men det skall kontrolleras vid gränsen och inte vid avresan.

Vad är det jag inte fattar?

Kolla på frågorna jag ställde först så kanske det klarnar för dig.
Citera
2017-05-02, 18:25
Medlem
antoneriks avatar
Ett fatalt misstag att ta bort ID-kontrollerna eftersom det bevisligen är det enda verktyg som fungerar för att förhindra en okontrollerad invasion av nationen. Flyktingströmmarna har inte avtagit, dom flesta kommer från länder i Nordafrika eller Afghanistan. Flyktingarna åker lika mycket båt över medelhavet som tidigare. Och resorna uppmuntras när det finns ett land som är relativt lätt att komma in i. Fler människor drunknar i medelhavet. Och våra välfärdsystem, inte minst sjukvården som inte på långa vägar har återhämtat sig ännu, belastas åter utöver bristningsgränsen.
Citera
2017-05-02, 18:27
Medlem
Det kommer att bli intressant att se vad som händer efter att de har tagit bort id-kontrollerna. Jag antar att många flyktingar sitter fast i grannländerna så när de får höra att id-kontrollerna är borta då blir det kaos. Kanske blir det 10000 st. på en dag? Även om det är bara några tusen så är det katastrof.
Citera
2017-05-02, 18:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Mm visst är det så att öststatspacket tar sig hit. Men kontrollerna har ju de facto funkat mot araberna. Oavsett om dom vart slappa, går väl att jämföra med fartkameror. Dvs ej värt att chansa.

Tror de kan finnas en backlogg på 200k i Tyskland och danmark som mest troligt försökt i dessa länder och misslyckats, dom kommer hit nu.

Det är egendomligt om det kan ta sig från Iran till Danmark/Tyskland och sen inte kan köpa en flygbiljett till Sverige.
Citera
2017-05-02, 18:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Men ID-kontrollerna skall ju avvecklas.
Men ändå skall det krävas ID, men det skall kontrolleras vid gränsen och inte vid avresan.

Vad är det jag inte fattar?

Kolla på frågorna jag ställde först så kanske det klarnar för dig.

Jag är trött.
Vet inte vad de ändrat nu.
Länge har vi behövt visa ID när vi ska hem, men inte dit.
Har det varit någon regel om IDvisning när man åker till DK nu också, eller var det bara ett förslag?
Lyssna inte på allt skit du läser, utan om hur det faktiskt är.
Har inget ändrats de senaste veckorna, så är det som jag säger.

Och vi svenskar har aldrig behövt visa ID när vi ska till DK, bara när vi ska hem.
Vilket vi fulla skåningar har svårt att komma ihåg ibland.
Citera
2017-05-02, 18:31
Medlem
Skönt att man inför riktiga kontroller. Bara Svenskar i Sverige. Bra nyhet! Ut med asylpacket, de hör inte hemma här.

Rösta på Jimmie 2018 så slänger vi ut de andra också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in