Citat:
Ursprungligen postat av
JalleKalleBalle
Hur tror ni Sverige hade varit idag 2017 om vi inte hade haft någon import av araber och afrikaner alls? Överdriver jag när jag säger att jag tror det varit ett helt underbart land? Alla vet att Svenskar också begår brott och allt det där så ni behöver inte börja peka ut det, men jag tror fanimig det varit så otroligt mycket bättre. Vad säger ni? Eller har invandringsvågen kanske gjort Sverige till ett bättre land?
Kan nog börja med några väldigt okontroversiella påståenden.
1: Landets ekonomi hade varit bättre. Det finns ingenting som tyder på att de senaste 50-60 årens invandring hjälpt Sverige ekonomiskt. Inte ens den arbetskraftsinvandring som skedde från femtiotalet och framåt ser i ett längre perspektiv ut att ha lönat sig.
2: Skolan skulle varit betydligt bättre. De ökade satsningarna på svaga grupper (läs invandrargrupper) har uppenbart tagit resurser från svenska elever.
3: Vi skulle haft mindre kriminalitet. Inom vissa kategorier betydligt mindre kriminalitet.
4: Bostadsbristen skulle varit närmast icke-existerande. På gott och ont dock, den förväntan på en positiv prisutveckling som funnits senaste decenniet har hjälpt till att driva på övriga ekonomin.
5: De samhällskonflikter som idag uppstår kring ras och religion skulle ännu vara fokuserad på ekonomisk klass och kön, något som jag anser är betydligt bättre konflikter eftersom de är mycket mer flytande - i.e. en arbetarklassförälder kan få ett överklassbarn och de kan ändå umgås intimt och delar oerhört mycket kulturell förståelse. Klyftorna mellan de olika grupperna blir helt enkelt mycket mindre.
6: Människor skulle mått bättre. Vi är tribalistiska av naturen. Och att försöka tvinga igenom en förändring mot människors vilja kommer skapa otrygghet. Vilket givetvis är varför det alltid funnits en stor majoritet som velat se minskad invandring till landet.
Är då allt åt helvete? Nej, jag vill påstå att vi sett en positiv utveckling inom många samhällsområden med bland annat ökad tolerans. Givetvis skulle denna förändring skett i vilket fall som helst, vilket är uppenbart när vi ser på vår omvärld. Men kanske är det så att den ökade etniska och religiösa mångfalden fått oss att även omfamna den mångfald som tidigare funnits i samhället men som då setts som udda. Vi har helt enkelt fått vidare perspektiv. Tag en sådan man som Rickard Söderberg - man, homosexuell, sminkad, operasångare. På många sätt en udda fågel. Samtidigt uppenbart en etnisk svensk. Och jämfört med kolsvarte muslimska Abdaolaij Alima som har tre fruar, har låtit könsstympa sina barn och nu planerar att gifta bort sin 13-åriga dotter med en 28-åring från hemlandet så framstår Rickard som väldigt väldigt vanlig. Samma resonemang kan appliceras på kvinnor. Den traditionella uppdelningen mellan män och kvinnor som fanns i en relativt homogen kultur har minskat efterhand som vi inser att det finns mer som förenar etniska svenskar oavsett kön än vad som förenar etniskt svenska män med icke-svenska män respektive etniskt svenska kvinnor och icke-svenska kvinnor.
Det är också uppenbart att de flesta av de människor som kommit hit fått det bättre. De lever rikare och tryggare liv än de hade levt i hemlandet. Det går inte att ignorera denna förbättring. Istället handlar det om hur man värderar "vi och dom", och hur stort ansvar vi som svenskar (och medmänniskor) har mot omvärlden. Men som vit nationalistisk (i.e. tror på nationen som en del av oss själva) cis-man är det väldigt svårt att se några positiva förändringar av de senaste 30 årens invandring.