Citat:
Ursprungligen postat av
rotadent
Precis, man får skilja på praxis/bedömningsfrågor och vad man har rätt att kräva. Ditt svar är nog så nära vi kommer utan att TS faktiskt frågar sin hyresvärd.
Ja, och nu vet jag vad jag har att förhålla mig till när det gäller att provbo. Eventuellt så tar jag kontakt med Hyresnämnden när det blir skarpt läge, för att dubbelkolla praxis. Återkommer i tråden i så fall.
Jag ville inte fråga min hyresvärd om vad som gäller för då kanske den blir misstänksam och håller koll på mig, och som det ser ut nu så måste jag alltså hyra ut utan värdens godkännande, och då vill jag inte ha en misstänksam värd. Det är två i trappuppgången som hyr ut ”svart” och har gjort så i många år, så det går nog bra för mig också, men det hade känts tryggare om jag hade kunnat hyra ut med värdens tillåtelse.
Min lägenhet kommer ju att vara ett attraktivt bytesobjekt, så jag vill inte bli av med mitt kontrakt. Det ska bli skönt att få börja jobba någon dag, så att jag kan köpa mig en lägenhet eller ett litet hus (det är målet). Jag har en bra värd nu, men det känns bättre att äga, även om BR inte är ägande fullt ut.
Jag kom på att det blir extra krångligt med ett lånbyte. Det är ju bättre om jag bara hyr ut lägenheten till vem som helst, så kan jag hyra det jag vill på den nya orten. Det kanske till och med går att hitta ett litet hus att hyra.
Tack för den hjälp jag fått.