Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vem skulle du rösta på om du hade rösträtt i UK?
Tories
23,04%
47 röster
LibDems
5,39%
11 röster
Labour
25,98%
53 röster
UKIP
33,82%
69 röster
Greens
0,49%
1 röster
Övriga/ Lokala partier
11,27%
23 röster
2017-06-15, 00:02
  #1165
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gron-brandbil
En smula optimistiskt. EU kommer förmodligen inte att tillåta UK att delta i denna typ av samarbeten.
Det baserar jag på hur Schweiz blev bemött 2013-2014 när de inte röstade rätt om invandring. De blev utsparkade-satt på undantag ur Framework programe 7 samt horizon2020. detta tillsammans med pågående häxjakt på vissa stater tillsammans med UKs position om invandring så...
osannolikt.
UK universitet har också varit mycket effektiva i att lägga vantarna på EUs forskningsmedel vilket inte har varit uppskattat av andra länder, så de ser nog brexit som en ypperlig chans att trycka till uk.

Jag fattar inte varför folk tror att EU inte vill ha en hard brexit? Jag är ganska säker på att det som kommer att leda till en hard brexit inte kommer att vara UK utan EU. delvis pga av storhetsvansinne med också pga av en alldeles för knepig process och för stora möjligheter för grupper av länder att mer eller mindre lägga veto. Politiskt så måste de också se till att inga andra länder försöker sig på en artikel 50. Skulle nästan kunna slå vad om att de kommer att skriva om artikel 50 så snabbt de kan för att göra det ännu svårare att lämna efter att UK har lämnat.

Vi får väl se om processen kommer att präglas av pragmatism eller revanschism. Blir det revanschismen som segrar bådar det illa för EU:s framtid.

Annars tror jag att UK har en så pass stark ställning - både inom forskningen och inom flera andra områden - att det ligger i EU:s eget intresse att behålla ett nära samarbete.

Artikel 50 kan de inte skriva om utan en fördragsändring, och det kommer Visegradgruppen aldrig att gå med på.

Såg en uppgift tidigare idag om att Václav Klaus sagt att nu måste vi börja förbereda en Tjexit eftersom EU-kommissionen fått storhetsvansinne.
Citera
2017-06-16, 14:00
  #1166
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om Farage inte återkommer som partiledare är det ajöss med UKIP. Ingen av dem som försökt har kunnat fylla hans skor.

Det är möjligt att det nu är för sent att rädda patienten, men den ende som kan göra det är i så fall Farage.

Jag håller absolut inte med dig.

Även om UKIP inte når Westminister i nästa val, så länge islamistisk terror, brottsligheten, grooming gangs, FGM, mångkulturen och Brexit Backsliding fortsätter så kommer det att finnas en växande efterfråga för den politik som bara UKIP kan leverera, med eller utan Farage.

Farage må ha utstrålning för att nå ut till folk. Men med tiden blir UKIP enda valet för folket som vill få stop på mångfaldsvansinnet.
Citera
2017-06-16, 14:03
  #1167
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Farage gör förvisso ett något fjantigt intryck. Han påminner i det avseendet om en annan brittisk politiker, Jacob Rees-Mogg.

Men man ska akta sig för att underskatta Farage. Bakom fasaden döljer det sig ett knivskarpt intellekt. Han är utan tvekan den bäste talaren i EU-parlamentet. Att se honom såga olika eurokrater jäms med fotknölarna har alltid varit ett nöje.

Det är ingen överdrift att påstå att den mannen nästan på egen hand tog britterna ut ur EU.

Jacob Rees-Mogg är kanske Europas absolut främsta politiker. Han ligger i en klass för sig. Det är så alla politiker borde vara.

En kunskapskälla som aldrig sinar med en intelekt som får Einstein att framstå som en dvärg. Dan Hannan är också en som är bra, men fortfarande inte i närheten av Rees-Moggs fantastiska intelekt.
Citera
2017-06-21, 21:42
  #1168
Medlem
Madagascars avatar
Jag begriper inte helt hur den där skumma ö-nationen fungerar...

Idag höll drottningen sitt tal (Queen's speech - regeringsförklaringen). Men dealen med DUP är inte klar än!?
Citera
2017-06-26, 16:34
  #1169
Medlem
Madagascars avatar
Idag har Tories och DUP gjort en deal.

https://www.theguardian.com/politics...ity-government

Spontant tycker jag DUP säljer sig snuskigt billigt. De får endast en miljard pund extra till nordirland. Och vad jag uppfattar får de inte igenom några egna politiska förslag i övrigt.

(Som jämförelse ligger UK Govs budget på ca 700 milarder pund)
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2017-06-26 kl. 16:36.
Citera
2017-06-26, 19:15
  #1170
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Idag har Tories och DUP gjort en deal.

https://www.theguardian.com/politics...ity-government

Spontant tycker jag DUP säljer sig snuskigt billigt. De får endast en miljard pund extra till nordirland. Och vad jag uppfattar får de inte igenom några egna politiska förslag i övrigt.

(Som jämförelse ligger UK Govs budget på ca 700 milarder pund)

DUP fick iofs igenom en hel del skrivningar om Nordirland. Några exempel:

As the UK Government we believe that Northern Irelend's future is best served within a stronger United Kingdom.

Both parties agree to work together to consider options to support the highly successful reserve forces in Northern Ireland.

Man kan ju undra vad Sinn Fein tycker om det.

Avtalet i sin helhet finns här:

http://www.gov.uk/government/uploads...nd_the_DUP.pdf
Citera
2017-06-26, 20:35
  #1171
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
DUP fick iofs igenom en hel del skrivningar om Nordirland. Några exempel:

As the UK Government we believe that Northern Irelend's future is best served within a stronger United Kingdom.

Both parties agree to work together to consider options to support the highly successful reserve forces in Northern Ireland.

Man kan ju undra vad Sinn Fein tycker om det.

Avtalet i sin helhet finns här:

http://www.gov.uk/government/uploads...nd_the_DUP.pdf
Eventuellt är skrivningarna sådana att de inte kommer betyda något i praktiken. Jag vet inte.

Jag är mest förvånad över att DUP sålde sig så billigt. Utan DUP faller ju hela regeringen. De hade ju kunnat begära mycket mer. Det är som att små partier som stöder ett stort i regeringsställning aldrig lär sig. Mp i sverige, FDP i Tyskland, LibDems i UK... oklart var DUP kommer landa...

Hur länge tror du May sitter?
Hur länge tror du det dröjer innan det ånyo hålls general election i UK?
Och tror du att verkligen det blir någon Brexit?
Citera
2017-06-26, 21:29
  #1172
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Eventuellt är skrivningarna sådana att de inte kommer betyda något i praktiken. Jag vet inte.

Jag är mest förvånad över att DUP sålde sig så billigt. Utan DUP faller ju hela regeringen. De hade ju kunnat begära mycket mer. Det är som att små partier som stöder ett stort i regeringsställning aldrig lär sig. Mp i sverige, FDP i Tyskland, LibDems i UK... oklart var DUP kommer landa...

DUP är konservativa precis som Tories. Egentligen mer konservativa. Som någon påpekade tidigare i tråden ligger folket på Nordirland 50 år efter samhällsutvecklingen eftersom de var upptagna med inbördeskriget.

Därför finns det inga gigantiska skillnader mellan Tories och DUP, och ingen anledning för DUP att ställa orimiliga krav som skulle fälla May.

Att Tories undvek att söka stöd hos DUP tidigare och i stället gick i koalition med LD berodde snarare på att de inte ville stöka till situationen på Nordirland där DUP och Sinn Fein samregerar i en underlig mesallians.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur länge tror du May sitter?
Hur länge tror du det dröjer innan det ånyo hålls general election i UK?
Och tror du att verkligen det blir någon Brexit?

Jag tror inte att DUP kommer att fälla May. Snarare kan hon då få problem i det egna partiet, framför allt med de upproriska skottarna, men också med de fraktioner i England (hård och mjuk Brexit) som bekämpar varandra.

Om May tvingas avgå behöver det dock inte leda till nyval. När John Major kuppade bort Thatcher 1990 ledde det inte till nyval. Men då hade iofs Tories egen majoritet, vilket gjorde det lättare för dem att hantera situationen.

Jag tror det är ungefär 50% chans att det blir nyval inom ett år.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2017-06-26 kl. 22:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback