2017-04-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Hatten av för dom bästa snookerspelarna i världen just nu! Den här semifinalen kommer att vara en måttstock länge, till slut var det så lite som skiljde spelarna åt, vad var det egentligen som avgjorde?
Selby gjorde de svåra offensiva stötarna när han hamnade ur position, samtidigt som Ding brände ett antal sådana.

Defensivt tycker jag faktiskt att Ding var marginellt bättre under andra halvan av matchen, och väl inne bland de röda bollarna är han alltid bra.
2017-04-29, 22:18
Medlem
TilleyHats avatar
Missade slutskedet av matchen eftersom jag fick hämta folk på flygplatsen. Dålig tajming!

Kan man kanske säga att Ding har tagit ett avgörande steg i sin karriär mot en första VM-titel inom ett par år? Han känns som en annan spelare, mer mogen, självsäker och mentalt starkare än för ett par år sedan. Sen måste man ju ta av hatten för Mark Selby, som väl är den historiskt sett mest överlägsne världsettan någonsin? EatableAcrobat, du som är ett sifferorakel, hur överlägsen var Hendry jämfört med världstvåan som mest när han vann i stort sett alla turneringar han ställde upp i? Hatten av också för Higgins som i kanske elfte timmen av sin karriär får en ny chans att vinna en VM-titel.

Och sen till sist: När inför Barry Hearn match om tredje pris?
2017-04-29, 23:26
Medlem
Jumalautas avatar
Finalen jag tippat på och drömt om. Hade gärna sett Murphy i final men Selby är trots allt bättre. Higgins hör hemma i VM-finalen. Ding likaså men lottningen gör att alla inte kan komma dit. ROS borta för länge sedan. Gott så.
2017-04-30, 01:26
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztella
Ding missade en relativt enkel blå i miljön som gav Selby det han behövde för vinst.
Tänkte mer sett över hela matchen, Selby hade liknande missar. Känns som en boxningsmatch (modell äldre) där två tungviktare sluggar sig in i femtonde ronden, ingen har synat kanvasen och domarna dömer......2 domare har oavgjort, en har Selby som vinnare med 8-7.
Hoppas Higgins visar form, samma lir som mot Allen kan räcka en bit.
Senast redigerad av Millediablo 2017-04-30 kl. 01:32.
2017-04-30, 01:48
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Tänkte mer sett över hela matchen, Selby hade liknande missar. Känns som en boxningsmatch (modell äldre) där två tungviktare sluggar sig in i femtonde ronden, ingen har synat kanvasen och domarna dömer......2 domare har oavgjort, en har Selby som vinnare med 8-7.
Hoppas Higgins visar form, samma lir som mot Allen kan räcka en bit.
Det var en jämn match även om jag tycker att Ding hade ett lite vassare defensivspel. Det kunde lika gärna varit Ding i final, han har visat en ny nivå på sitt spel i vm- hoppas att det håller i sig.
Finalen blir intressant att följa- Selby fick kämpa mer än Higgins för att nå fram.
2017-04-30, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Kan man kanske säga att Ding har tagit ett avgörande steg i sin karriär mot en första VM-titel inom ett par år? Han känns som en annan spelare, mer mogen, självsäker och mentalt starkare än för ett par år sedan.
Ja, jag tror absolut han besitter alla egenskaper för att bli världsmästare nu. Det största hindret kanske är att Selby trots allt bara är fyra år äldre och eventuellt kommer dominera snookersporten i ~10 år till.

Hoppas att han inte gräver ner sig över förlusten, utan fokuserar på det fantastiska spelet som han faktiskt producerade.

Citat:
Sen måste man ju ta av hatten för Mark Selby, som väl är den historiskt sett mest överlägsne världsettan någonsin? EatableAcrobat, du som är ett sifferorakel, hur överlägsen var Hendry jämfört med världstvåan som mest när han vann i stort sett alla turneringar han ställde upp i?
Det går inte att jämföra eftersom rankingen ser helt annorlunda ut idag. Dels spelas det väl ~3 gånger så många rankingturneringar idag jämfört med på den tiden. Dessutom har rankingen relativt nyligt ändrats till att gå efter prispengar och inte efter det gamla systemet med poäng.

Jag hittar inte poäng/turnering från Hendrys storhetstid, men mellan åren 2005-2014 fick tex. finalförloraren alltid 80% av vinnarens poäng, semifinalisterna 64% av vinnarens poäng osv.(I samtliga rankingturneringar) Med nuvarande system får finalförloraren ofta runt 40% av vinnarens poäng och semifinalisterna brukar få runt 20-25% av vinnarens poäng.

Enligt mig är det alldeles för stor skillnad i poäng mellan de olika stegen med nuvarande system, man borde aldrig bytt bort det gamla poängsystemet. Selby är dock en värdig världsetta och hade förmodligen dominerat även med det gamla systemet, men naturligtvis inte med dubbelt så många poäng som tvåan.
2017-04-30, 13:16
Medlem
Kom igen nu John Higgins. Vinn och bli världsmästare igen.
2017-04-30, 15:00
Medlem
TilleyHats avatar
VM-finalen börjar snart och jag kan ärligt säga att jag inte bryr mig särskilt mycket om vem av dessa två herrar som vinner. Men om jag tvingas välja så hellre Selby än Higgins.

I Uppsala är det mösspåtagning just nu i skrivande stund. Jag skänker en tanke till mitt gamla universitet och höjer glaset och önskar er alla här en trevlig Valborg!

Vad gäller matchen så kommer jag att följa den, men lite halvsporadiskt och med visst ljummet intresse. Nu får Jumalauta referera sin drömfinal och recensera spelarnas insatser.
2017-04-30, 15:23
Medlem
Higgins får första chansen, men hamnar ur position vid 34 och gör en bedrövlig defensivstöt. Selby straffar honom direkt och leder med 1-0.
2017-04-30, 15:25
Medlem
Citat:
VM-finalen börjar snart och jag kan ärligt säga att jag inte bryr mig särskilt mycket om vem av dessa två herrar som vinner. Men om jag tvingas välja så hellre Selby än Higgins.

I Uppsala är det mösspåtagning just nu i skrivande stund. Jag skänker en tanke till mitt gamla universitet och höjer glaset och önskar er alla här en trevlig Valborg!

Vad gäller matchen så kommer jag att följa den, men lite halvsporadiskt och med visst ljummet intresse. Nu får Jumalauta referera sin drömfinal och recensera spelarnas insatser.
Jag hoppas definitivt på Selby.

Jag gillar honom mer och mer, desto mer jag ser honom spela. Däremot hade jag föredragit Ding i finalen.
2017-04-30, 15:57
Medlem
Millediablos avatar
Higgins bränner en klara bollar, inte rätt fokus hos någon som vill bli världsmästare.
2017-04-30, 16:18
Medlem
liddens avatar
Bra century från Higgins 2-2. Någon som fattade vad Selby och Higgins diskuterade före tredje framet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in