Citat:
Ursprungligen postat av
TilleyHat
Kan man kanske säga att Ding har tagit ett avgörande steg i sin karriär mot en första VM-titel inom ett par år? Han känns som en annan spelare, mer mogen, självsäker och mentalt starkare än för ett par år sedan.
Ja, jag tror absolut han besitter alla egenskaper för att bli världsmästare nu. Det största hindret kanske är att Selby trots allt bara är fyra år äldre och eventuellt kommer dominera snookersporten i ~10 år till.
Hoppas att han inte gräver ner sig över förlusten, utan fokuserar på det fantastiska spelet som han faktiskt producerade.
Citat:
Ursprungligen postat av
TilleyHat
Sen måste man ju ta av hatten för Mark Selby, som väl är den historiskt sett mest överlägsne världsettan någonsin? EatableAcrobat, du som är ett sifferorakel, hur överlägsen var Hendry jämfört med världstvåan som mest när han vann i stort sett alla turneringar han ställde upp i?
Det går inte att jämföra eftersom rankingen ser helt annorlunda ut idag. Dels spelas det väl ~3 gånger så många rankingturneringar idag jämfört med på den tiden. Dessutom har rankingen relativt nyligt ändrats till att gå efter prispengar och inte efter det gamla systemet med poäng.
Jag hittar inte poäng/turnering från Hendrys storhetstid, men mellan åren 2005-2014 fick tex. finalförloraren alltid 80% av vinnarens poäng, semifinalisterna 64% av vinnarens poäng osv.(I samtliga rankingturneringar) Med nuvarande system får finalförloraren ofta runt 40% av vinnarens poäng och semifinalisterna brukar få runt 20-25% av vinnarens poäng.
Enligt mig är det alldeles för stor skillnad i poäng mellan de olika stegen med nuvarande system, man borde aldrig bytt bort det gamla poängsystemet. Selby är dock en värdig världsetta och hade förmodligen dominerat även med det gamla systemet, men naturligtvis inte med dubbelt så många poäng som tvåan.