Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-04-12, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troendemann
De är ju hjärntvättade, och tror de gör någonting bra för sin gud.
Kan ju sympatisera med dom för det.

Men man måste vara riktigt sjuka, stark tro för att göra ett terror attentat

Det är ju den killen som sa att gud sagt att man ska döda "otrogna" som är upphovet till detta onda

Alltså...
Det handlar ju inte bara om religionen,
dom är säkert i en personligt desperat situation och använder religionen som utväg.
Det är inte lyckliga och nöjda människor som gör sånt här.

Bara för att folk säger saker ska man inte tro på dom ordagrant.
Alla försöker rättfärdiga sitt handlande med alla medel möjliga.

Det är mer komplext än bara religion är det jag vill säga.

Bara en påfyllning av det du sa.
Senast redigerad av ivanivan 2017-04-12 kl. 01:40.
Citera
2017-04-12, 01:55
Medlem
Rörande ord från er över Breivik.Rymdkram.
Citera
2017-04-12, 02:10
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Läste i tråden om det hemska dådet i Stockholm där en användare tar upp att en person måste ha mött extrema svårigheter i sitt liv för att ens vara kapabel att utföra ett sånt dåd, varpå denne möttes av massvis av kritik från andra användare som hävdade att GM inte bör få någon sympati alls.

Jag undrar, kan man tycka synd om en terrorist?
Ofta är det väl människor med bakgrund i krigshärjade områden som terroriserar, de kanske själva har många anhöriga som sprängts utav andra dårar - en dårskap de hävdar att det är vi "otrogna" från väst som ligger bakom.

Terroristen är ju övertygad om att han handlat rätt, och tycker i sig förmodligen inte att han är "ond", då ju allt är relativt.

Kan man ur det avseendet inte bara förstå, utan också tycka synd om terrorister?
Beror väl på sin egen grad av sinnestörning antar jag.

Av vilken anledning skall vi enligt dig tycka synd om terroristen?

1. att han, enligt sin tro, får massa oskulder att våldta i himmlen?
2. att han är en mördare?
Citera
2017-04-12, 08:25
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Beror väl på sin egen grad av sinnestörning antar jag.

Av vilken anledning skall vi enligt dig tycka synd om terroristen?

1. att han, enligt sin tro, får massa oskulder att våldta i himmlen?
2. att han är en mördare?

Vill klargöra att jag personligen inte tycker synd om någon terrorist, jag är bara nyfiken på att se saker ur andra perspektiv jag annars inte är van vid.

Däremot tycker jag nog kanske synd om många mördare, då mord ofta är resultatet av någon tragisk historia för alla inblandade.
Citera
2017-04-12, 08:32
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Alltså...
Det handlar ju inte bara om religionen,
dom är säkert i en personligt desperat situation och använder religionen som utväg.
Det är inte lyckliga och nöjda människor som gör sånt här.

Bara för att folk säger saker ska man inte tro på dom ordagrant.
Alla försöker rättfärdiga sitt handlande med alla medel möjliga.

Det är mer komplext än bara religion är det jag vill säga.

Bara en påfyllning av det du sa.

Bra inlägg från er båda.

Vad är egentligen definitionen av att "tycka synd om någon"?

Man brukar ju tycka synd om de som inte mår bra, och någon som begår ett sånt här dåd kan ju uppenbarligen inte må bra.
Därför är det väl enligt alla principer synd om terrorister?

Är det så enkelt att man tappar empati för någon när denne begår en vidrig gärning, eller bör man skilja på A och B?
Citera
2017-04-12, 10:11
Medlem
nerdnerds avatar
Man kan tycka synd om vem som helst för vad som helst. Den förmågan kallas för empati.

Empati verkar dock vara något som saknas hos just terrorister. Men som såna vill vi väl inte vara? Ett samhälle med mindre empati verkar snarast vara på just terroristernas agenda. Och på de nyttiga idioters agenda som gärna hjälper till med att skapa mer hat och splittring.

Expo: Högerextrema frustrerade över kärlek efter attentatet

Att känna empati är inte heller alls samma som sympati eller att man t ex är mot bestraffning. Man kan t o m vara för dödsstraff och ändå känna empati med en dödsdömd brottsling.
Citera
2017-04-12, 12:12
Medlem
starke_adolfs avatar
Det beror på vilken sida man står på. En terrorist i någons ögon är hjältar i någon annans ögon.

Det finns säkert någon eller några som tycker synd om terrorister oavsett vad utgången av ett terroristdåd blir. Föräldrarna till en terrorist kanske tycker synd om terroristen som blev indragen i rörelsen (om vi antar att terroristen tillhör en rörelse). Terroristens terroristvänner kanske tycker synd om terroristen för att hans bomb inte detonerade och att han inte fick avsluta sitt liv "värdigt" enligt deras standard.
Citera
2017-04-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Man kan tycka synd om vem som helst för vad som helst. Den förmågan kallas för empati.

Empati verkar dock vara något som saknas hos just terrorister. Men som såna vill vi väl inte vara? Ett samhälle med mindre empati verkar snarast vara på just terroristernas agenda. Och på de nyttiga idioters agenda som gärna hjälper till med att skapa mer hat och splittring.

Expo: Högerextrema frustrerade över kärlek efter attentatet

Att känna empati är inte heller alls samma som sympati eller att man t ex är mot bestraffning. Man kan t o m vara för dödsstraff och ändå känna empati med en dödsdömd brottsling.
Jag tvivlar på att terrorister känner mindre empati än andra människor. Adolf Hitler, Moder Teresa och Anders Breivik utförde alla sina gärningar för att förbättra världen, men vad som är en bättre värld är subjektivt. Problemet är naturligtvis att indelningen i medmänniskor, som vi känner empati för, och de andra som vi inte gör det för, är milt sagt fullständigt godtycklig.

När mänskliga rättigheter skrevs in i amerikanska konstitutionen så var författarna slavägare. Negrer kunde man dräpa för mindre oförrätter, men människor hade ett inneboende värde och skulle behandlas rättvist. Saknade dessa ledare empati? Varför var det då så viktigt med mänskliga rättigheter?

Jag är inte främmande för att terrorister känner mer empati än genomsnittet, då deras agerade tycks vara mer känslostyrt än rationellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in