2017-04-08, 14:19
Medlem
Jag har bara spelat USA-versionen samt Europa-versionen. Tänkte köpa en version men vet inte riktigt vilken. Jag tyckte det var roligt med lite fler funktioner (tunnlar och färjor) i Europa-versionen, men vad tycker ni andra? Är det något annat som skiljer dem åt? Har bara spelat några gånger så jag är inte så insatt. Funderar också på Nordic countries-versionen, men den har jag inte spelat - någon som har något att säga om den?
Citera
2017-04-09, 09:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Jag har bara spelat USA-versionen samt Europa-versionen. Tänkte köpa en version men vet inte riktigt vilken. Jag tyckte det var roligt med lite fler funktioner (tunnlar och färjor) i Europa-versionen, men vad tycker ni andra? Är det något annat som skiljer dem åt? Har bara spelat några gånger så jag är inte så insatt. Funderar också på Nordic countries-versionen, men den har jag inte spelat - någon som har något att säga om den?
Jag har spelat igenom de flesta av Ticket to ride versionerna.
Det tillkommer alltid någon ny regel i varje expansion.

I motsats till dig, så tycker jag inte dom tillför spelet någonting, det blir bara en extraregel att hålla reda på.

Det slutar, precis som Carcassonne, att vi bara spelar grundspelet i alla fall.
Citera
2017-04-10, 01:32
Medlem
rotherys avatar
Citat:

Skaffade Nordic nyligen och är den enda version jag spelat, så har egentligen svårt att jämföra. Men utifrån vad andra sagt om andra versioner tycker jag spelplanen är lite liten, för få rutter vilket ger att många uppdragskort är lika varandra. Känns inte som den ger nåt som de andra inte har..?
Citera
2017-04-10, 15:18
Medlem
Vilket spel som är bäst handlar mest om hur många ni kommer vara som spelar skulle jag säga. 2-3st hade jag gått för Nordic, 4-5st Europe. Äger själv båda ovanstående och det blir min rekommendation! Har dock aldrig provat USA-originalet men hade nog saknat både tunnlar, färjor och stationer!
Citera
2017-04-16, 18:11
Medlem
Tack för alla era svar, hade glömt bort tråden en stund

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag har spelat igenom de flesta av Ticket to ride versionerna.
Det tillkommer alltid någon ny regel i varje expansion.

I motsats till dig, så tycker jag inte dom tillför spelet någonting, det blir bara en extraregel att hålla reda på.

Det slutar, precis som Carcassonne, att vi bara spelar grundspelet i alla fall.

Ah. Det jag tänker med Europa är att vill man inte så kan man ju strunta i tunnlar och färjor och bara spela dessa som vanliga rutter. Men är kartan mindre än USA? Kommer inte ihåg riktigt.

Vad tycker du om Carcassonne Winter Edition? Fick möjlighet att låna det på lång tid av min syster, men har bara spelat originalet tidigare. Är det värt att köpa originalet, skiljer det sig mycket åt?

Citat:
Ursprungligen postat av Diametral
Vilket spel som är bäst handlar mest om hur många ni kommer vara som spelar skulle jag säga. 2-3st hade jag gått för Nordic, 4-5st Europe. Äger själv båda ovanstående och det blir min rekommendation! Har dock aldrig provat USA-originalet men hade nog saknat både tunnlar, färjor och stationer!

Hm, det är så olika, brukar försöka vara några fler än 2 men det kommer säkert bli bara 2 några gånger också, men oftast är vi 4-5. Får kanske bli Europa :-)
Citera
2017-04-16, 19:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Tack för alla era svar, hade glömt bort tråden en stund

Ah. Det jag tänker med Europa är att vill man inte så kan man ju strunta i tunnlar och färjor och bara spela dessa som vanliga rutter. Men är kartan mindre än USA? Kommer inte ihåg riktigt.

Vad tycker du om Carcassonne Winter Edition? Fick möjlighet att låna det på lång tid av min syster, men har bara spelat originalet tidigare. Är det värt att köpa originalet, skiljer det sig mycket åt?
Vi spelar väl något mellanting, färjorna blev kvar, men tunnlarna skrotades.
En alernativregel skapades dock.
Om man misslyckas med ett tunnelbygge, så får man göra ett annat drag, det blir så väldigt kostsamt att få stå över, vilket en misslyckad tunnel blir, och direkt avgörande.

Osäker på hur olika stora kartorna är, (har bara Europa, och det är länge sedan jag såg Amerikakartan), men jag skulle gissa att Europa och Amerikakartan är ungefär likvärdiga.

Skam att säga, har jag aldrig sett Carcassonne winter, och kan inte svara på det.
Annars har vi nog spelat alla expansioner, utom katapulten, som vi alla tvärvägrade.
Citera
2017-04-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vi spelar väl något mellanting, färjorna blev kvar, men tunnlarna skrotades.
En alernativregel skapades dock.
Om man misslyckas med ett tunnelbygge, så får man göra ett annat drag, det blir så väldigt kostsamt att få stå över, vilket en misslyckad tunnel blir, och direkt avgörande.

Osäker på hur olika stora kartorna är, (har bara Europa, och det är länge sedan jag såg Amerikakartan), men jag skulle gissa att Europa och Amerikakartan är ungefär likvärdiga.

Skam att säga, har jag aldrig sett Carcassonne winter, och kan inte svara på det.
Annars har vi nog spelat alla expansioner, utom katapulten, som vi alla tvärvägrade.

Aha, vi var lite fundersamma över hur de där tunnlarna fungerade egentligen. Det kändes inte alls som att man missade så mycket om man fick stå över. Men vi har bara spelat en gång så det kanske inte satte sig riktigt.

Jag tänkte spela USA-kartan med min familj då vi ska överraska min mamma med en födelsedagskväll. Försöker beräkna tid, vi är fyra personer, de andra har aldrig spelat innan. Vad tror du kan vara rimligt? Kommer inte ihåg riktigt hur länge vi brukar spela, jag och mina vänner. Det brukar bli så mycket snack emellan och folk som sitter med sina telefoner (stor suck) men borde två timmar räcka tro?

Har du möjligtvis spelat Sagan om Ringen-Risk någon gång?
Citera
2017-04-17, 17:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Aha, vi var lite fundersamma över hur de där tunnlarna fungerade egentligen. Det kändes inte alls som att man missade så mycket om man fick stå över. Men vi har bara spelat en gång så det kanske inte satte sig riktigt.

Jag tänkte spela USA-kartan med min familj då vi ska överraska min mamma med en födelsedagskväll. Försöker beräkna tid, vi är fyra personer, de andra har aldrig spelat innan. Vad tror du kan vara rimligt? Kommer inte ihåg riktigt hur länge vi brukar spela, jag och mina vänner. Det brukar bli så mycket snack emellan och folk som sitter med sina telefoner (stor suck) men borde två timmar räcka tro?

Två timmar låter ganska rimligt.
Det är ett ganska lättillgängligt spel, ett par rundor, och de mest ovana brukar vara med i matchen.

Hos oss sitter inte folk i telefoner, telefoner ska vara avstängda i någon ficka på ytterplagg i hallen, om det inte finns synnerliga skäl till annat. En ganska bra vana.

Men visst märker man av om man missar ett drag, ofta är spelet så pressat att man inte har råd att komma efter.
Det märks väl, inte minst, på att man inte har tid att "terrorbygga" en sträcka bara föt att vara i vägen.

En lustig sak med Europakartan är att vi har noterat att den som bygger mest i östeuropa alltid verkar vinna.
Kanske finns det en obalans i biljettkorten.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2017-04-17 kl. 17:46.
Citera
2017-04-17, 17:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Förlåt, missade den frågan.

Nej, det har vi inte provat.
Citera
2017-04-17, 18:10
Medlem
Vi har ganska många av versionerna.
Min favorit är nog Rails and sails världen.
Mycket som händer/ska hända och många beslut som måste göras för att det ska bli bra.

Absolut sämsta är Indien. Det är bara plågsamt att ta sig genom.
Holland är också lite speciellt. Tyvärr blir det ofta att spelet "stannar av" på grund av betalningen för var sträcka man bygger och att ingen vill betala varandra.

Märklin är också kul. Verkar konstigt med passagerare och komplicerat men det är ett kul spel som man lätt får ihop bra sträckor på.

Schweiz är också kul, men om man är fler än tre så blir det lätt krig om mitten som bara ger dålig stämning i spelet.

Ska man köpa USA varianten så rekommenderar jag 10års jubileumsvarianten, den är dyrare och större, men den är verkligen vacker! Fin spelplan och roliga vagnar.
Citera
2026-05-05, 02:35
Medlem
Jag har varit nyfiken på Ticket to Ride ett tag, men osäker på vilken version.

Oftast är det jag och en person som spelar, och då ska tydligen Ticket to Ride Switzerland (dock expansion) och Ticket to Ride: Nordic countries passa bäst.

Jag funderar just nu på antingen Norden eller Europa. Spelar det någon större roll? Värt att skaffa båda? Tillför expansioner mycket? Gäller främst till Europa-spelet, men även i allmänhet (tex till originalversionen).

Hur är kortspelet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in