2009-04-23, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Om jag inte minns fel så var det först en sådan här anläggning på 60 talet i Degeberga (dock inte så stor och några mindre), men det behövdes ett större så därför byggde dem den i Hästveda.

Den stora anläggningen i Degeberga trakten skall vara igenom bommad, men de små skall vara kvar.
Sen så finns det ju lite master och radarstationer runt omkring som tillhör Hästveda anläggningen

Anläggningen i Degeberga var en RRGC (Radargruppcentral RRGC Bocken). Denna rapporterade till LFC (Luftförsvarscentral LFC Kobran) Hästveda. Föregångaren till Hästveda var en central i Tormestorp (LFC Staren) har jag för mig, men denna central avslöjades för Ryssen av Wennerström. Anläggningen låg inne på P 6 regementsområde. Därför byggdes Hästveda.
Citera
2009-04-24, 00:37
Medlem
distanss avatar
Var Kobran finns är ju inte en hemlighet, och har inte varit på länge. Menar, dom har ju t o m en kamratförening nu Har diskuterats lite i UE/Skåne.

Lite mer info om StriL 60:
http://www.bergrum.se/sverige/militart/flygvapnet/luftforsvar/stril60.html
Citera
2009-04-24, 08:04
Medlem
Bergakungens avatar
Kobrans exakta läge kan man enkelt efterforska i öppna källor. Det finns t o m omnämnt i dokument på Internet. Att hitta Kobran för en aldrig så orutinerad yrkesspion har varit enkelt ända sedan den tid då bussen med vaktbyten gick på bestämda tider mellan Ängelholm och Hästvedatrakten

Poängen är heller inte att dölja läget till varje pris, i alla fall inte de senaste 15 åren eller så, utan att verksamheten i berget skyddas. Då har även ett "känt" berg sina fördelar, man får ta i om man skall kunna sabotera det som pågår. Ett annat skydd som "berget" ger är att man inte enkelt kan signalspana, kartlägga verksamhet, räkna fikaraster, se vem som springer var, vilka som kommer och går, hur många som övervakar just nu och annat tråkspioneri.

Därav inlägget om den som kom "för nära" och blev bortjagad. Litet obefogad paranoia får man räkna med, vad skall vakten annars sysselsätta sig med?
Citera
2009-04-24, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Kobrans exakta läge kan man enkelt efterforska i öppna källor. Det finns t o m omnämnt i dokument på Internet. Att hitta Kobran för en aldrig så orutinerad yrkesspion har varit enkelt ända sedan den tid då bussen med vaktbyten gick på bestämda tider mellan Ängelholm och Hästvedatrakten

Poängen är heller inte att dölja läget till varje pris, i alla fall inte de senaste 15 åren eller så, utan att verksamheten i berget skyddas. Då har även ett "känt" berg sina fördelar, man får ta i om man skall kunna sabotera det som pågår. Ett annat skydd som "berget" ger är att man inte enkelt kan signalspana, kartlägga verksamhet, räkna fikaraster, se vem som springer var, vilka som kommer och går, hur många som övervakar just nu och annat tråkspioneri.

Därav inlägget om den som kom "för nära" och blev bortjagad. Litet obefogad paranoia får man räkna med, vad skall vakten annars sysselsätta sig med?

Du skriver att busen gick på bestämda tider mellan Ängelholm-Hästvedatrakten, men om jag inte har för mig helt fel så låg de vpl i Hässleholm och utgick där.
Citera
2009-04-24, 12:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Du skriver att busen gick på bestämda tider mellan Ängelholm-Hästvedatrakten, men om jag inte har för mig helt fel så låg de vpl i Hässleholm och utgick där.

Det känner jag inte till och så kan det vara, nära och bra och med ett utbildningsregementes alla välsignelser tillhands. Men alla i berget (särskilt detta berg, men egentligen alla FV-berg) var ju inte värnpliktiga. Hur som helst, det gick fordon varje dag mellan Ängelholm och Kobran och idag lär trafiken gå mellan Ronneby och Kobran.

Mitt exempel skall egentligen bara visa på att läget för "hemliga berg" som är aktiva inte är särskilt svårt att reda ut om man så vill. Så den som blev bortmotad blev ju inte det därför att han var någonting hemligt på spåren, utan för att det ingår i rutinen att hålla rent från främmande runt platsen. Inget konstigt med det, om man tänker efter.
Citera
2009-04-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Var Kobran finns är ju inte en hemlighet, och har inte varit på länge. Menar, dom har ju t o m en kamratförening nu Har diskuterats lite i UE/Skåne.

Lite mer info om StriL 60:
http://www.bergrum.se/sverige/militart/flygvapnet/luftforsvar/stril60.html

att hålla platsen hemlig gav dem upp för längesen, men finns fortfarande inga bilder på insidan, några reportrar fick gå ner ca 30m och ta en bild i tunneln men den säger så gott som ingenting. sen kan kanske någon tagit privata bilder där . det är dock inget jag lyckats hitta.
Citera
2009-06-03, 21:38
Medlem
Shifty2k5s avatar
Försvarsmakten orkar nog inte hålla bergets läge hemligt längre eftersom det varken är maskerat på Eniro, Hitta eller google. Berget kan nog bli intressant ur ett UE-synpunkt när anläggningen läggs ner 2012, men hela stället skall saneras och fyllas med betong enligt vad jag har hört, vilket är väldigt synd. Det är ett enormt komplex där inne under skogen! Fast det tillhör ju ett annat forum.
Citera
2009-06-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av figgeflax
Anläggningen i Degeberga var en RRGC (Radargruppcentral RRGC Bocken). Denna rapporterade till LFC (Luftförsvarscentral LFC Kobran) Hästveda. Föregångaren till Hästveda var en central i Tormestorp (LFC Staren) har jag för mig, men denna central avslöjades för Ryssen av Wennerström. Anläggningen låg inne på P 6 regementsområde. Därför byggdes Hästveda.
LFC S1 STAREN låg INTE på något regementsområde, utan vid Spragleröd i
Tormestorp.
Anläggning var aktiv ända fram till mitten av 90-talet som "skyddsrum" till Fo-staben.
Finns forfarande endel att se där, bla gamla och nya ingångarna till berget(plomberade),mastfundament och dyl.
Mycket riktigt byggdes LFC Kobran efter avslöjanden av svikaren Wennerstöm.
P6 var förlaggda i Kristianstad, inte Hässleholm.
Citera
2009-08-14, 23:39
Bannlyst
Min mamma jobbade ett halvår i Kanslihuset på F10. Hon berättade att människor kunde komma gåendes och säga: Vi åker till berget bara. Och då fattade man vart dom var påväg

Hon berättade även att dom på fredagskvällarna kom och sa: Vi går och har idrott. Dock sågs dom senare på den lokala puben
Citera
2010-09-09, 16:01
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1233757/Skansk-bas-raddade-flygovning.html
Citera
2010-09-09, 18:16
Bannlyst
Märklich. Finns närmare centraler.
Citera
2010-09-09, 18:32
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radiocheck
Märklich. Finns närmare centraler.
Spelar ingen roll alls vilken som ligger närmast. Största prioritet är ju vilken ledC som det finns personal på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in