2017-03-28, 09:23
Medlem
Hej!

Jag sålde en hemsida för 8900kronor för ca 3 veckor sedan. En person svarade på min annons på blocket och ville köpa sidan. Vi kom överens om själva affären på telefon, men har även mycket malkontakt och sms vi skrivit om detta.

Nu har det gått 2 veckor sedan han skulle betala, men han har fortfarande inte gjort det. Sidan är överlåten på honom, men han har inte fått lösenordet till den, så han kan inte göra något.

Han kommer bara med nya ursäkter varje dag.

Jag skapade en faktura till honom som aldrig blev skickad, då han lät så övertygande om att det inte var några problem med betalningen.

Det går väll inte skicka fakturan såhär i efterhand ? eller går det skicka en påminelse?

Är det någon som har nått tips på hur jag kan göra för att få mina pengar?

Kan givetvis polisanmäla honom, men har inte lust att vänta i ett år på pengarna.

Går det ta ut ränta på något sätt?

Mvh
Citera
2017-03-28, 09:30
Avslutad
Har du sålt i egenskap av privatperson eller företag?
Citera
2017-03-28, 09:37
Avslutad
"Det går väll inte skicka fakturan såhär i efterhand ? eller går det skicka en påminelse?"

Nu heter det väl och påminnelse.

Den tjänsten du troligen utfört är inte värd pengarna, 8900 för att registrera domän och sälja en hemsida från någon mall.

Lägg ned och rikta ditt engagemang till något riktigt istället.

Om en privatperson inte betalar kan man vända sig till Kronofogden.se för indrivning även som privatperson. Jag skulle starkt avråda från det. Sälj sidan för egenkostnaden och sök ett riktigt jobb.
Citera
2017-03-28, 12:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topoftheline
Jag skapade en faktura till honom som aldrig blev skickad, då han lät så övertygande om att det inte var några problem med betalningen.

Det är inga problem att skicka faktura i efterhand. Om jag var du hade jag skickat fakturan i dag. Jag antar att ni kom överens om att betalning skulle ske typ 2017-03-20 eller liknande. Låt det datumet stå kvar på fakturan. Om du mejlar över den, lägg med ett meddelande om att det kommer gå vidare till KFM om den inte är betald senast 2017-04-07 (exempelvis). Betalar han inte, ansök om betalningsföreläggande hos KFM.
Citera
2017-03-28, 20:08
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
"Det går väll inte skicka fakturan såhär i efterhand ? eller går det skicka en påminelse?"

Nu heter det väl och påminnelse.

Den tjänsten du troligen utfört är inte värd pengarna, 8900 för att registrera domän och sälja en hemsida från någon mall.

Lägg ned och rikta ditt engagemang till något riktigt istället.

Om en privatperson inte betalar kan man vända sig till Kronofogden.se för indrivning även som privatperson. Jag skulle starkt avråda från det. Sälj sidan för egenkostnaden och sök ett riktigt jobb.

Om du inte tänkt bidra till tråden, varför svarar du öht?

Till ts: skicka fakturan. Sen en påminnelse och sen till ngn. Var noga med att behålla all mailkonversation
Citera
2017-03-28, 20:16
Medlem
Ts bör givetvis skicka en faktura, utan sådan finns inget dokument att hänvisa till om vidare åtgärder för erhållande av betalning planeras. Påminnelse är egentligen överflödig, men ett kravbrev bör skickas innan ansökan görs om bf.

Finns det ett skrivet avtal vari kunden förbinder sig att köpa? Är det brister med sådant kanske fakturan hellre skall avslutas med att "likvid ej erhållen innan (datum) gör att produkten kan komma att överlåtas till annan kund".
Citera
2017-03-28, 20:16
Medlem
LostinDarknesss avatar
Måste han verkligen inte ha fått tillgång till den på riktigt inkl lösenord för att något sånt ska gå egenom ? Du säljer en vara för att hålla på lösenordet tillsvaran är betald, då borde han antagligen ha rätt till att tacka nej till varan då han ändå inte haft en tillgång till den ? Obs jag kan inte dessa regler alls, bara en tanke som dök upp om hur d borde fungera ? D e ju likom att skicka en skokartong på posten för att vara omöjlig/låst att öppna. Du har ju inte kunden egentligen tagit del utav den. Låter fult enligt mitt tycke att ta betalt för den låsta "skokartongen". Men finns det på kontrakta tt köpet skulle fungera så, då antar jag att det är en skillnad om båda parter har skrivit under på det. Annars känns det bara fult gjort ? :O
Rätta mig gärna. Då jag inte kan något om sådant här blev faktiskt nyfiken på svaret av någon oklar anledning .. !
Citera
2017-03-28, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topoftheline
Hej!

Jag sålde en hemsida för 8900kronor för ca 3 veckor sedan. En person svarade på min annons på blocket och ville köpa sidan. Vi kom överens om själva affären på telefon, men har även mycket malkontakt och sms vi skrivit om detta.

Nu har det gått 2 veckor sedan han skulle betala, men han har fortfarande inte gjort det. Sidan är överlåten på honom, men han har inte fått lösenordet till den, så han kan inte göra något.

Han kommer bara med nya ursäkter varje dag.

Det går väll inte skicka fakturan såhär i efterhand ? eller går det skicka en påminelse?

Är det någon som har nått tips på hur jag kan göra för att få mina pengar?

Kan givetvis polisanmäla honom, men har inte lust att vänta i ett år på pengarna.

Går det ta ut ränta på något sätt?

Mvh

Vad har köparen fått för typ av betalningsanmaning? Har det framgått när köpeskillingen skall erläggas?

Du skriver om polisanmäla - för vad? Ser inte att det kan ha begåtts något brott i sammanhanget.
Ränta, ja, men har ni inte avtalat annat så är det enligt räntelagen, blir inte många kronor på den summan. Dessutom måste det givetvis ha framgått tydligt när skulden förfaller till betalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in