Citat:
Ursprungligen postat av
sajebis
Kanske uttryckte mig lite otydligt, skriver ju som en kratta.

Mariatorget var faktiskt ganska buskigt innan det putsades till i början på 90-talet och är idag ett av de trevligare ställena du kan bo på i innerstan. Det jag menade med förfall handlade mer om övriga Söder, bööset som hängde på Mariatorget försvann, antagligen till Medis, Hornstull eller Skanstull. Plus att det på senare år har fyllts på - speciellt på östra Söder - med div. exotiska s.k. barn.
Pundartätheten däremot beror mycket på att det ligger något beroendecenter på Wollmar Yxkullsgatan och min uppfattning är att de mest hänger runt bolaget på Rosenlundsgatan alt, Medis/Skanstull, på Mariatorget är de i.a.f. inte.
Två alternativ, du bor inte runt mariatorget eller du är blind. Knarkscenen på söder är rätt uppdelad, heltidspundarna håller till vid mariatorget där det säljs subutex samt köps heroin och amfetamin (orsaken är som du skrev Capio Maria ett par kvarter bort som behandlar patienter med missbruk = delar ut substitut som är hårdvaluta att sälja på Mariatorget). Runt medis handlas det med partydroger som mdma, ladd, röka och amfetamin.
Medis är dock betydligt större och med ett bredare utbud av nattklubbar, barer och restauranger vilket ger mer folk från hela stockholm som festar.
Sen ska man ha klar för sig att medis ligger 5 minuter promenad från mariatorget så pundrana rör sig mellan dessa platser, inte minst för att snatta i söderhallarna, skrapan eller ringen.
Gatubarnen har jag sett och hört en del om, de är mkt aktiva inom personrån, de flesta (alla?) går på heroin och det är inte gratis samtidigt som de bara släpps ut av polis efter ett par timmar för de hävdar att de är under 15 😭
Aktuella rån är utan tveka av denna grupp.