2017-03-30, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klippadintung
Det är en stad i belägring. Förra året var det massor av knivrån också, men att som standard kräva bankomatkod är nytt för i år. Det är dags för Operation Tvätt, att rensa stadens gator från slödder som rör sig, och kasta ut varenda person som inte har i Sverige att göra.

För 20 år sen hade ett enda rån blivit nationell nyhet i Rapport och Aktuellt, för 10 år sen hade det blivit en lokalnyhet. Nu blir det knappt notiser i kvällsblaskorna, snart är det väl bara listor på polisens hemsida det kommer skrivas om, och senare inte ens där.
Det du skriver stämmer inte alls. För 20 år sedan så var det betydligt större risk att bli rånad och knivhuggen på Söder än idag Expressen m.fl. hade till och från artiklar om hur "farligt" Söder var. Grova rån blev nyheter förr och så även idag.
Citera
2017-03-30, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det du skriver stämmer inte alls. För 20 år sedan så var det betydligt större risk att bli rånad och knivhuggen på Söder än idag Expressen m.fl. hade till och från artiklar om hur "farligt" Söder var. Grova rån blev nyheter förr och så även idag.

Korrekt, vissa delar av söder kallades knivsöder på den tiden.
Citera
2017-03-30, 11:04
Medlem
klippadintungs avatar
Citat:

Beror helt på i vilka kretsar man rör sig. Att nu helt öppet bland folk bli knivrånad tvivlar jag på var vanligare 1995 and 2015. Tyvärr finns inte mycket statistik sen innan 2000-talet tillgänglig, och då hade vi redan stora problem med vissa "utsatta grupper".

Samtidigt rånas vi med skatten, så dessa slödder får våra pengar "lagligt" istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Lammmannen
Korrekt, vissa delar av söder kallades knivsöder på den tiden.

Dessa delar var som värst innan begreppet myntades, 60-80-tal när gentrifieringen började ta fart. Då var det mycket finlandssvenskar som stod för knivdåden. Dessutom gällde det Hornstull-Zinkensdamm, inte Medborgarplatsen-Skanstull som nu börjar bli riktigt farliga när värmen lockar fram råttorna.

Vore intressant att se typen av rån mot vanligt folk som inte rör sig i smutsiga kretsar, från 60-talet och framåt, en ca 50-årsperiod. Gärna med etnicitet, för jag är liksom ni övertygad om att brottsligheten gått ner hos svenskar.
Citera
2017-03-30, 13:13
Medlem
Pausaniass avatar
Dessa delar var som värst innan begreppet myntades, 60-80-tal när gentrifieringen började ta fart. Då var det mycket finlandssvenskar som stod för knivdåden. Dessutom gällde det Hornstull-Zinkensdamm, inte Medborgarplatsen-Skanstull som nu börjar bli riktigt farliga när värmen lockar fram råttorna.
Du vet att "finlandssvensk" betyder en finländare (medborgare i Finland) som har svenska som sitt modersmål, eller hur? Den där förbannade Mark Levengood, det misstänkte jag aldrig.
Citera
2017-03-30, 13:39
Medlem
sajebiss avatar
Citat:

Flyttade till Mariatorget 1992 och har sett förfallet från första parkett och håller således inte med dig. Naturligtvis har det alltid varit en massa böös på Söder, huvudsakligen pundare och förortsdrägg men nu på senare år har det också tillkommit s.k. barn där vissa lever illegalt på gatan och försörjer sig på stölder och rån.

Och bara för att Expressen är tyst och inte gör någon uppföljning ska du inte ta som att det har blivit bättre...
Citera
2017-03-30, 14:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Flyttade till Mariatorget 1992 och har sett förfallet från första parkett och håller således inte med dig. Naturligtvis har det alltid varit en massa böös på Söder, huvudsakligen pundare och förortsdrägg men nu på senare år har det också tillkommit s.k. barn där vissa lever illegalt på gatan och försörjer sig på stölder och rån.

Och bara för att Expressen är tyst och inte gör någon uppföljning ska du inte ta som att det har blivit bättre...
Jag tänkte också säga det. Mariatorget var ju FINT på nittiotalet och folk som bott på Östermalm hela livet typ flyttade t o m dit. Små, söta affärer, ett klassist torg med ett café en rambod och en garn/tygaffär. Sen byggdes Rival upp, Mariatorget blev hippt. Sen hände någonting. Det startades nattklubbar längs ena sidan. (Rocks och allt vad de hette. ) Brott och stök på nätterna. Och sen försvann korvmojen? Den klassiska som alltid funnits där. Från lilla bullerbyn till Bullriga torget.
Numera känns Mariatorget lite gråare och tristare.Och stökigare.

Att det numera finns många pundare och gatubarn där var lite nytt för mig.

Stämmer min bild? Är ändå bara besökare.
Citera
2017-03-30, 15:43
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tänkte också säga det. Mariatorget var ju FINT på nittiotalet och folk som bott på Östermalm hela livet typ flyttade t o m dit. Små, söta affärer, ett klassist torg med ett café en rambod och en garn/tygaffär. Sen byggdes Rival upp, Mariatorget blev hippt. Sen hände någonting. Det startades nattklubbar längs ena sidan. (Rocks och allt vad de hette. ) Brott och stök på nätterna. Och sen försvann korvmojen? Den klassiska som alltid funnits där. Från lilla bullerbyn till Bullriga torget.
Numera känns Mariatorget lite gråare och tristare.Och stökigare.

Att det numera finns många pundare och gatubarn där var lite nytt för mig.

Stämmer min bild? Är ändå bara besökare.

Kanske uttryckte mig lite otydligt, skriver ju som en kratta. Mariatorget var faktiskt ganska buskigt innan det putsades till i början på 90-talet och är idag ett av de trevligare ställena du kan bo på i innerstan. Det jag menade med förfall handlade mer om övriga Söder, bööset som hängde på Mariatorget försvann, antagligen till Medis, Hornstull eller Skanstull. Plus att det på senare år har fyllts på - speciellt på östra Söder - med div. exotiska s.k. barn.

Pundartätheten däremot beror mycket på att det ligger något beroendecenter på Wollmar Yxkullsgatan och min uppfattning är att de mest hänger runt bolaget på Rosenlundsgatan alt, Medis/Skanstull, på Mariatorget är de i.a.f. inte.
Senast redigerad av sajebis 2017-03-30 kl. 16:13.
Citera
2017-04-03, 07:49
Medlem
Citat:

Mytoman
Citera
2017-04-03, 10:10
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Kanske uttryckte mig lite otydligt, skriver ju som en kratta. Mariatorget var faktiskt ganska buskigt innan det putsades till i början på 90-talet och är idag ett av de trevligare ställena du kan bo på i innerstan. Det jag menade med förfall handlade mer om övriga Söder, bööset som hängde på Mariatorget försvann, antagligen till Medis, Hornstull eller Skanstull. Plus att det på senare år har fyllts på - speciellt på östra Söder - med div. exotiska s.k. barn.

Pundartätheten däremot beror mycket på att det ligger något beroendecenter på Wollmar Yxkullsgatan och min uppfattning är att de mest hänger runt bolaget på Rosenlundsgatan alt, Medis/Skanstull, på Mariatorget är de i.a.f. inte.

Två alternativ, du bor inte runt mariatorget eller du är blind. Knarkscenen på söder är rätt uppdelad, heltidspundarna håller till vid mariatorget där det säljs subutex samt köps heroin och amfetamin (orsaken är som du skrev Capio Maria ett par kvarter bort som behandlar patienter med missbruk = delar ut substitut som är hårdvaluta att sälja på Mariatorget). Runt medis handlas det med partydroger som mdma, ladd, röka och amfetamin.
Medis är dock betydligt större och med ett bredare utbud av nattklubbar, barer och restauranger vilket ger mer folk från hela stockholm som festar.
Sen ska man ha klar för sig att medis ligger 5 minuter promenad från mariatorget så pundrana rör sig mellan dessa platser, inte minst för att snatta i söderhallarna, skrapan eller ringen.
Gatubarnen har jag sett och hört en del om, de är mkt aktiva inom personrån, de flesta (alla?) går på heroin och det är inte gratis samtidigt som de bara släpps ut av polis efter ett par timmar för de hävdar att de är under 15 😭
Aktuella rån är utan tveka av denna grupp.
Citera
2017-06-28, 12:34
Medlem
Universells avatar
Åtalen:

https://minfil.org/qcI4Q3bbb0/Stockholms_TR_B5222-17_Aktbil_132.pdf

https://minfil.org/reIdQ3b3b8/Stockholms_TR_B5222-17_Aktbil_191.pdf

GM1: Eli*s N*c*d född 1998, Medborgare i Libanon
GM2: Iv*n Grush* , född 1990, Medborgare i Ukraina
GM3: Mich*el D*hlqvist, född 1996

*=a

De misstänkts för 6 rån och 1 grovt rån med mera!
I det grova fallet:
Citat:
slå ned honom bakifrån mot huvudet,
släpa honom in i en gränd, hålla en kniv mot hans kropp och hals och säga att
de skulle döda honom, slå honom flera gånger med knuten hand i ansiktet när
han satt eller låg ned samt genom att hugga eller sticka honom med kniven i
ena överarmens insida.

Sjuka killar
De ska in LÄNGE i finkan!
Citera
2017-06-28, 14:16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
Åtalen:

https://minfil.org/qcI4Q3bbb0/Stockholms_TR_B5222-17_Aktbil_132.pdf

https://minfil.org/reIdQ3b3b8/Stockholms_TR_B5222-17_Aktbil_191.pdf

GM1: Eli*s N*c*d född 1998, Medborgare i Libanon
GM2: Iv*n Grush* , född 1990, Medborgare i Ukraina
GM3: Mich*el D*hlqvist, född 1996

*=a

De misstänkts för 6 rån och 1 grovt rån med mera!
I det grova fallet:

Sjuka killar
De ska in LÄNGE i finkan!
Nej. Michael ska. Dom andra ska ut ur landet omedelbums.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in